DISKUZE K ČLÁNKU Nejen italské námluvy s minulostí
Po italské Grand Prix jsem dostal dotaz, zda zase vyhrál Mercedes. Na zápornou odpověď přišla reakce: "Aha, takže Verstappen." Jenže z této obvyklé trojky letos vůbec poprvé nebyl na stupních vítězů vůbec nikdo. Možná právě proto se bylo na co dívat.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Nejen italské námluvy s minulostí
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
odin
18:21 08.09.2020 77.240.103.XXXHezké videjko, ale mám výhrady.
Podle mne jsou tam spatlány dohromady různé věci. Je rozdíl, když vyhraje (dvojka) Kovalainen na mistrovském voze (autě, které na vítězství má téměř v každém závodě) a když vyhraje (asi jednička) Gasly v Alpha Tauri (autě, které na vítězství nemá v žádném závodě, protože musí porazit Mercedesy, RedBully, Copy Pointy i McLareny, což je celkem osm pilotů a s dalšími čtyřmi si jsou fifty-fifty). Ale pro pobavení beru. Podle mne tam měli být tak tři-čtyři a pak už bych vybíral ve větší minulosti.
-
-
odin
23:44 07.09.2020 77.240.103.XXXHezké ohlédnutí za jedním z (v poslední době) mála zajímavých závodů. Zajímavé a také napínavé, to bylo především proto, že oba preferovaní piloti (Hamilton a Verstappen) obou dominujících stájí byli shodou okolností vyřazeni z bojů o pódia. A tak si to na férovku rozdal ten zbytek s dvojkami TOP týmů. A můžeme spekulovat, zda dvojky TOP týmů jsou tak špatné, nebo dostávají o tolik horší materiál, ale faktem zůstává, že tentokrát obě dvojky nebyly důstojnými soupeři pro zbylý výkonnostní střed, který si je vzájemně proklatě blízko.
Z mého pohledu se boj o vítězství zúžil na (pro mne) dva sympaťáky, kterým jsem to přál oběma. Trochu více Sainzovi, respektive McLarenu, snad právě proto, že si prošli obdobím zmaru a pomalu, ale jistě šplhají vzhůru. A Gaslymu ze stejného důvodu.
Kde se ocitlo Ferrari mi líto není. Každý soudný fanda F1 ví, nebo alespoň tuší, proč jsou tam, kde jsou. Ale oni se z toho otřepou a zase se zvednou...
Připomínka Petersonovy havárie - 42 let a jako by to bylo včera. Ronnieho jsem měl rád. Svádělo se to na Brambillu, že tu kolizi způsobil, pak také na Hunta. Ale faktem bylo, že startér odstartoval, aniž by auta vzadu zastavila po zahřívacím kole. A tak ti zadní odstartovali letmým startem, zatímco ti vepředu startovali ze zastávky. A vzniklo husto, kde se těžko mohli všichni srovnat. A druhým faktem je, že Hunt Petersona vytáhl z hořícího vraku živého a při smyslech. Smrtelný byl pro něj až pobyt v nemocnici a diletantství ošetřujících lékařů.
A když už vzpomínáme, tak ještě vzpomenu na rok 1976, kdy Lauda nastoupil po své těžké havárii za pouhých šest týdnů opět v Monze do závodu a skončil čtvrtý. Někdo říká, že to byla chyba, nedoléčit se a závodit. Já to vidím opačně. Podle mne tím Lauda udělal maximum pro zisk titulu. Kdyby nejel, logicky by tři body nezískal a je otázkou zda by v obou zámořských závodech získal více. Japonsko podle mne nemá cenu řešit. Tam se u něho projevil asi blok z deště a živá vzpomínka na jeho nehodu.-
RoBertino
00:24 08.09.2020 185.63.99.XXXVždycky, když čtu Tvé příspěvky, tak si vybavím tu úžasnou atmosféru Hříměždic. To je také jedna z věcí, které by se měly stát součástí historie F1 .
Jen trochu upřesním Tvé poznámky - havárie se házela na triko kromě startéra Gianni Restelliho především Riccardo Patresemu, jehož obvinil především Lauda a FIA mu dokonce vystavila z "důvodu prošetření celé záležitosti" stop na jeden závod (GP USA). Nakonec se věc dostala až k soudu a až po několika měsících byli Patrese i Restelli zbaveni obvinění pro nedostatek důkazů. Petersona vytáhli z vraku ještě Fittipaldi, Depailler a Regazzoni a opravdu to na první pohled nevypadalo tak zle. Ostatně zmíněný Lauda dopadl daleko hůře, Ronnie měl jen zlámané nohy... Lauda pak popisoval, jak to v nemocnici vypadalo, že se tam motaly televizní štáby a čistota byla jedna z věcí, která vůbec nebyla samozřejmá.
Na Laudův návrat 42 dní po "chvíli, kdy stál na břehu Styxu a hledal po kapsách drobné Cháronovi za převoz do říše stínů", jak napsal vzletně Svět motorů, máme stejný názor. Pochopitelně po bitvě je každý generálem a nebýt záhadného konce GP Japonska, možná byl za ještě většího hrdinu. Pokud můžeme věřit jeho slovům, protože čas od času měnil své postoje, pak v Japonsku odmítl jet nejen proto, že se mu vybavily vzpomínky na Nürburgring, ale protože odmítl jít znovu za své limity.-
-
odin
17:37 08.09.2020 77.240.103.XXXatmosféra Hřiměždic nejspíše spočívá v lidech, kteří se tam sejdou. Já jsem bytostně přesvědčen, že fanoušci formule 1 nejsou radikální idioti. A i když každý drží palce někomu jinému, potažmo jiným týmům, tak se spolu dokážeme bavit o formuli 1, o závodění, o osbních zkušenostech ze závodů anebo o holkách a hudebních skupinách, či vláčcích, že RoBertino?
Fotbalové fanoušky musejí pořadatelé oddělovat oplocením i na ligové zápasy. Na závodech F1 jsou mezi sebou fanoušci Ferrari, Mercedesu i RedBullu a mnohých dalších stájí a pilotů z různých zemí a možná i kontinentů a výsledkem je nadšená diskuze po závodě, nebo i v průběhu...
Podle mě, jsme "jiní" a i když si zde v diskuzích nic nedarujeme, tak v reálu spolu kamarádíme. Že Miku
-
-
odin
18:40 08.09.2020 77.240.103.XXXAno na oficiálního viníka Patreseho jsem zapomněl. Asi mi spíše utkvěla v paměti Pecháčkova "obžaloba" Brambilly (on ho nejspíše neměl vůbec rád).
Ano u Petersonovy nehody asistovali Jamesovi EF, PD a CR jak píšeš, ale tahal ho z auta opravdu Hunt.
A co se týče Laudy. Tehdá piloti měli své limity, které byly limity opravdovými. Překročení znamenalo fatální následek. Proto se dnes a v nedávné době posmívám těm pilotům a papouškujícím diskutérům, kteří píší o jízdě na a za limity (v autech, kde nehrozí prakticky nic (maximálně vyjetí z tratě do vyasfaltované zóny a hádka s komisaři a pak na diskuzích o tom, jestli si "provinilec" o dvě setiny polepšil, či pohoršil a měl, či neměl být postižen). To se prostě nedá srovnávat. Podle mne už začátek devadesátých let byl o něčem jiném, mnohem bezpečnějším. A ta bezpečnost se stále zdokonaluje, až z toho vyjde docela zajímavý závod v Monze 2020. Dovedeš si představit, všechny tyto události v roce 1972, nebo koncem sedmdesátek? Myslíš, že by se někdo obtěžoval odklízet auto stojící pár kroků od vjezdu do boxů zcela mimo trať? A podobné by to bylo i s Leclercem. Jenže tam by asi šlo o velmi vážné zranění, možná smrt. Přesto se ani v těchto případech závodění nijak zvlášť neomezovalo. Maximálně by mávali žlutými lajkami jsko o život...
-
-
-
Ferda
22:29 07.09.2020 46.47.176.XXXOproti RoBertina mi zase nikdy k srdci nepřirostlo Ferrari. Přitom třeba Clay dodnes patří mezi mé nejoblíbenější jezdce historie F1 kteří tak nádherně kořenili mé dětství. A to nejen ve Ferrari, ale taky v Tatře, kde mé fanouškovské srdce šlo úctou do kolen.
A proč taky fandit Ferrari, když jezdily takové skvosty jako Matra, Tyrrel, McL, nebo dokonce úchvatné a navíc i nádherné Champmanovy divy.
Jó, byla to krása. Ale věřte, že tehdejší krása měla stejnou sílu jako včerejší Gaslyho vítězství.
Rozdíl je pouze v datumu a sledu událostí.-
RoBertino
00:15 08.09.2020 185.63.99.XXXKdyž jsem chodil do školy, mlátili se mezi sebou sparťané a slávisti. Pak se zeptali mě, komu fandím, a když jsem řekl Bohemce, pustily se do mě oba tábory... Tím chci říci, že každý máme své favority, oblíbence a jedince či týmy, kterým fandíme. Líbily se mi Ligiery, přál jsem nějaký ten bodík týmům, které se potácely pravidelně mimo tyto pozice (proto se mi nikdy nelíbilo umělé navyšování bodovaných pozic) a v oné řevnivosti bych řekl - srdeční záležitostí je Formule 1. Mnoho těch, kteří stáli při jejím objevování už dávno zmizeli v dějinách, ale zapomenout na ně nejde.-
tom11
16:16 08.09.2020 77.48.94.XXXjj, při těchhle parádních článcích se mi vždycky vybaví moje začátky sledování F1. Ano, Ligiery s těmi vysokánskými komíny a krásně dokulata vyvedenými čísly, nebo tým Shadow - ty jsem měl rád, protože v mé skříňce s elpíčky měla své nezastupitelné místo skupina téhož názvu, jen v množném čísle. nebo krásný projekt Copersucar! to bylo fandovství a F1 v tom tehdy nejryzejším podání. k tomu ta rozmanitost a krealtivita. čtyři kola, šest kol - čtyři vepředu, šest kol-čtyři vzadu, auto s "vysavačem"..... ano dnes (v době nedávné) jsou také "vychytávky" - flefi křídla, Fkanál, cosi neznámého tajného a tajemného v motoru Ferrari... ale uznejte sami, co je to proti formuli se šesti koly.
co se toho fandění Ferkám a McL týká, tak já to mám přesně obráceně. jsem na straně McL a dobu nedávných neúspěchů jsem si tak trošku protrpěl. ale věřil jsem, že se vše v lepší obrátí. a to samé teď přeji fandům ferrek. i když černé koně ve žlutém poli nejsou mými koňmi, tak potácení se ve druhé polovině bohatě bodovaného pelotonu opravdu není hodno jména Ferrari. a to samé prakticky platí pro Williams, který teď v Monze uzavřel svoji dlouhatánsou tradici spojenou s rodinou zakladatele Franka Williamse. jsem opravdu zvědav, kam cesta tohoto týmu povede a držím všehcny palce, aby vedla na vrchol F1. -
Ferda
19:24 08.09.2020 46.47.176.XXXCelkem kuriózní, ale zrovna k Ligieru mám docela zvláštní vztah. Kamarád, syn jednoho z naších giga podniku s desítkami tisíc zaměstnanců mi dal samolepku s nápisem " Ligier Gitanes a nad hlavním nápisem bylo jméno Jacques Laffite."
Okamžitě jsem tu samolepku vlepil na Pařeza 50 typ 21. Samo že právě táhle událost mi dala podnět o větší zájem Jacquese. Výborný jezdec a skvělý chlap pro kterého byl francouzský tým osudovou záležitostí i když šance na slušnější výsledky byla hodně mizivá. Jak já tomuhle borcovi tehdy držel palce každým závodem.
-
-
odin
18:03 08.09.2020 77.240.103.XXXNedá mi to, musím přidat svůj pohled na tvůj poslední odstavec.
Nejspíše jsme se tu sešli všichni, co pamatujeme sedmdesátá léta (protože RoBertino ve svých paddocích na toto období často vzpomíná, což je mu mlaďochy dost vyčítáno).
Já včerejší zážitek na stejnou rovinu s těmi ze sedmdesátek nestavím. I když mi to tu dobu tak trochu evokovalo, protože vyhrál autsaider a druhý s ním o vítězství bojoval. Pravda, to před padesáti lety nebývalo výjimkou.
Přesto, tehdejší F1 pro mne měla zvláštní kouzlo, které spočívalo v čemsi "nedostupném" (a přesto spatřeném), piloti pro mne byli hrdinové z masa a kostí, kteří nasazovali život každý závod pro vavřínový věnec. A pak ta obrovská kreativita vozů stavěných stylem "pokus-omyl" (o které píše výše tom11). A i ta atmosféra fandění byla jiná. Nikdo (alespoň z mého tehdejšího okolí) se nepohoršoval nad tím, když jeho favorit nedojel kvůli tech. potížím, když se zrovna nepovedlo auto, do kterého vkládali své naděje atd. Nikdo neodvolával Chapmana, když se mu nepovedl např. Lotus 76, jak se nyní děje Binottovi za současné Ferrari.
Prostě ta doba byla jiná a věřím, že ne jen pro mne, mnohem dobrodružnější, opravdovější a čistší. Ale možná, že je to jenom hezká vzpomínka na mládí...-
Ferda
19:45 08.09.2020 46.47.176.XXXPár nás ještě je, kterých se tento sport drží po převážnou část života.
Já nikdy zcela ortodoxní fanoušek jednoho týmu nebyl. Však taky proč když jednou byl jedinečný Lotus a další rok třeba vyjel T P34. A další rok vymyslel nějaký technický zákusek zase někdo jiný.
Prostě pro mě to byla zlatá éra F1. Samozřejmě ani doby starší měly hodně do sebe, ale když jsem je nezažil, tak si netroufám je komentovat. Ale to co jsem viděl třeba na Ferrari Days, tak to musela být taktéž neskutečná paráda. -
RoBertino
08:32 09.09.2020 185.63.99.XXXOno to bylo tak půl na půl. Na jednu stranu byla F1 "výkladní skříní prohnilých praktik kapitalismu a pláštíkem pro skutečné záměry mamutích koncernů", na druhou jí ani ten nejzarytější ideolog nemohl upřít technickou zdatnost - jen s těmi aplikacemi do silničního provozu to bylo komplikované. Na to, jak tu byly "zneviditelňovány" různé tématické okruhy se o ní psalo poměrně dost a ještě jsme měli možnost koukat na noční záznamy. Protože to byla éra britských garážmistrů a prostá vyspělé výpočetní techniky, mohli jsme si užívat zajímavé kreace - a také se do F1 dostalo mnohem víc adeptů. V tomto směru se dá říci, že konec nastal a) nařízením J. M. Balestreho v roce 1979 a nejspíš b) vítězstvím Renaultu v GP Francie. Přišla turboéra a ta přinesla první finanční šok. A pak už se to vezlo.
Auta byla rozkošně rozdílná a siluety nezaměnitelné. Piloti mírně tajemní, protože jsme nevěděli všechno včetně toho, kdy zrovna měli střevní potíže. Taky, jak Odin píše, nepadaly tak často hlavy. Ostatně Chapman by sám sebe z týmu nevyhodil, i když zrovna Lotus 76 z větší části stavěl Ralph Bellamy. Možná to opravdu je jenom hezká vzpomínka na mládí, ale nikdo ji nevymaže. Bylo to období našeho objevování F1, museli jsme hledat, nacházet, plést se a opravovat - a každý pracně získaný článek byl pro nás malým vítězstvím. Psal jsem, že na začátku mé éry byla sázka, kdo bude mít v sešitě víc materiálu o F1. To už dneska nikdo nezažije, protože má vše pod nosem a ze všech stran. Každá doba má svoje, ale co bychom neměli, zpochybňovat minulost, protože zkrátka byly jiné možnosti. Já je přijímám jako fakt a vzpomínám rád, protože ne nadarmo se říká, že kdo zavrhne svou minulost, nikdy ničeho pořádného v budoucnu nedosáhne...-
odin
06:31 11.09.2020 77.240.103.XXXS tím vyhazováním jsem myslel spíše na fanoušky. Myslím, že my fanoušci spatřujeme přehnané naděje a i zásluhy v jednotlivce. Když se Vettel, nebo nyní Hamilton stane vícekrát po sobě mistrem světa, okamžitě to je pilot, kterému není na této planetě rovno. Tak trochu to začalo Sennou a naplno se to rozvinulo u Schumachera, ten kult osobnosti... A naopak, když se některému týmu nepodaří postavit konkurenceschopné auto, má hlupáka ve vedení. -
tom11
14:39 11.09.2020 77.48.94.XXXposlední větu bych tesal do všech kamenů, které jsou k dispozici. a ty šutry pak vrhal po těch, co o něčem rohodují. platí to totiž ne jen ohledně F1, ale zcela obecně. a když dneska vidím, co se kolem děje, jak se opakují stejné chyby, "leze" se do slepých uliček, které již byly zdárně prozkoumány a jako slepé identifikovány, tak jsem z toho hodně smutný.
-
-
-
Aktuálně
Nadcházející závod 8.12.2024
GP Abú Zabí58 kol (306,183 km)
Abú Zabí
-
Pátek
- 1. Trénink (10:30 - 11:30)
- 2. Trénink (14:00 - 15:00)
-
Sobota
- 3. Trénink (11:30 - 12:30)
- Kvalifikace (15:00)
-
Neděle
- Závod (14:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek