Koenigsegg šel s pravdou ven. Co stojí za jeho nehodou na Nürburgringu?

ar6, 22. července 2016, 13:43 Google+

Pondělní ošklivou nehodu Koenigseggu One:1 na Nürburgringu jste určitě zaznamenali. Unikátní megasport byl při ní téměř totálně zničen, o přesné příčině se ale pouze spekulovalo. Švédská automobilka proto vzala zničený vůz do své továrny v Ängelholmu, aby zjistila příčinu nehody. A nečekejte žádné vymlouvání.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Poničený pomocné rámy a naopak netknutý karbonový monokok havarovaného Koenigseggu One:1.

Poničený pomocné rámy a naopak netknutý karbonový monokok havarovaného Koenigseggu One:1. | foto: Koenigsegg

Sdílejte článek

V pondělí v 16:30, asi tři a půl hodiny po začátku testování na Nordschleife, havaroval Koenigsegg One:1 v sekci Adenauer Forst, kde asi ve 110 km/h narazil do plotu. Náraz vůz vymrštil do vzduchu, kde se přetočil o 180 stupňů a a po 22 metrech na zem „přistál“ nárazem do zadního levého kola. Airbagy a další bezpečnostní systémy se aktivovaly, přívod paliva byl naopak deaktivován. Nehodě předcházelo zablokování brzd na přední nápravě asi ve 170 km/h v úseku zvaném Fuchsröhre. Tak zní oficiální prezentace nehody Koenigseggem. Ten dodává, že v zadní části vozu vypukl v důsledku kontaktu karbonových dílů a výfuku malý požár, který ale jezdec uhasil v kabině umístěným hasicím přístrojem.

Za nehodu tedy zjevně mohou zablokované přední brzdy, avšak právě na příčinu jejich zablokování se Koenigsegg zaměřil. A díky analýze palubních dat a telemetrie jeho inženýrům ani netrvalo dlouho určit, že na vině je ABS, respektive jeho senzor na levém předním kole. Ten zaznamenal problém a prostřednictvím varovné kontrolky vyslal signál řidiči. Jenomže ona žlutá varovná kontrolka je umístěná na centrálním budíku před volantem, pro řidiče v helmě a navíc ve vysoké rychlosti tedy mohlo být těžké toto světýlko zaznamenat a přizpůsobit mu tak tempo své jízdy. Podle automobilky nemuselo být nic nutně zaznamenatelé ani při samotném brzdění, protože auto nebylo ani zdaleka v zóně, kde má ABS zasahovat. Té totiž dosáhlo až ve Fuchsröhre, kde tedy řidič mohl poprvé zaznamenat nějakou změnu v chování auta. Na to ale bylo příliš pozdě a zbytek příběhu už dobře znáte.

Aby se auto při podobném problému neroztočilo, má systém ABS u Koenigseggu takovou funkci, že i při zablokování předních kol se ta zadní neustále točí a vůz tak pokračuje v přímém směru. I tato funkce zafungovala na jedničku, což je vidět na stopách pneumatik před tím, než vůz narazil do oplocení. Technici automobilky dokonce nasimulovali na vlastní testovací trati stejné podmínky jako na Nürburgringu, výsledek byl pak stejný jako v Německu s tím rozdílem, že nedošlo k nárazu. „Běžní“ majitelé One:1 se podobné nehody bát nemusí, protože varovnou kontrolku by nejspíše viděli a auto v pohodě zastavili, případně s ním dojeli do nejbližšího servisu. Pokud totiž není potřeba silného brzdění, vůz je i při podobném problému normálně pojízdný.

img-responsive

Žlutá kontrolka ABS nejspíše částečně může za nehodu Koenigseggu One:1. | foto: Koenigsegg

Při samotné nehodě došlo k poškození mnoha vnějších panelů karosérie i obou pomocných rámů, karbonový monokok však zůstal nedotčen a řidiče spolu s airbagy plně ochránil. Zaznamenán nebyl také žádný únik kapaliny. I přes složitý mechanismus bylo možné normálně otevřít dveře a také vrátit na své místo odnímatelný střešní panel. Koenigsegg se tak rozhodl havarovaný vůz opravit, vrátit se s ním na Nordschleife a pokusit se o zajetí rekordu okruhu. Celý proces se možná automobilce povede ještě v letošním roce! ABS se navíc stane součástí režimu Active Systems Warning, který v moderních modelech značky omezí v případě poruchy některé z aktivních částí vozu (aerodynamika, tlumiče, nastavování světlé výška atd.) maximální rychlost na 100 km/h. Ta je odblokována až po opravě příslušného dílu a vyčistění celého systému. Závěrem celého prohlášení Koenigsegg potvrdil, že řidič sice zamířil po nehodě do nemocnice, po několika rutinních testech byl ale propuštěn ještě ve stejný den odpoledne.

Vytisknout

Diskuze: Koenigsegg šel s pravdou ven. Co stojí za jeho nehodou na Nürburgringu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

reklama

Doporučujeme

Třídveřové Audi A3 je spolu s A1 v rámci portfolia značky na odstřel.

Třídveřové modely Audi jsou na odstřel, autonomní řízení naopak na vzestupu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud