2. Indianapolis 500
Indianapolis
30. května 1951
Hlavním důvodem bylo především brzké konání po Grand prix ve Švýcarsku. Podnik se konal pravidelně 30. května a jen tři dny předtím byl pořádán závod v Bremgartenu. Z první řady startoval Duke Nalon, spolu s ním pak Lee Wallard a Jack McGrath. Závod byl těsným soubojem těchto tří rivalů, z vítězného konce se nakonec radoval Lee Wallard. Trojnásobný vítěz Indy 500 Mauri Rose s velkou dávkou štěstí unikl těžké havárii, když se roztrhla pneumatika jeho vozu Belanger Special. Vítěz z roku 1950 Jimmy Parsons startoval z osmého místa a závod pro něj skončil ještě před stým kolem z celkového počtu 200.
Závod Indianapolis 500 skrýval vedle štěstí i tu tragičtější stránku. Nejnebezpečnější chvíle přichází ihned po startu, kdy se 33 vozů žene do první zatáčky. Stávalo se, že čtyři vozy jedoucí vedle sebe neměly při výjezdu ze zatáčky dost místa a způsobily hromadnou a někdy i tragickou havárii. Pokud byste se v 50. letech, nebo i dřív, setkali s činovníkem Indy 500, neřekl by ani slovo o tom, jaké nebezpečí tento závod skýtá. Pro nováčky, kteří si sami kutili své vozy to byla výzva. Vítěz bral ohromnou sumu přesahující 30.000 dolarů a to už byla opravdová motivace. Bylo zvykem, že během tréninkových a kvalifikačních jízd stáli podél dráhy další mladíci, čekající na svou příležitost. Jakmile se nějaký přední jezdec zranil, nebo nemohl startovat, ukázal manager týmu na jednoho z nich a šťastlivec měl místo v týmu. Nejednou se stalo, že právě tento náhodně vybraný mladík se vezl domů jako vítěz. Ve formuli 1 bylo něco takového absolutně nereálné.
Ovšem i tato skvělá šance stát se závodníkem měla své stinné stránky… Manager týmu si vybral neznámého člověka na zídce, nechal jej zajet několik tréninkových kol a když šlo vše dobře, nabídl mu smlouvu na závod. Jenže největší část peněz z ceny pro vítěze dostalo vedení týmu a jezdci připadly jen drobné. Samozřejmě se vedoucí týmu nemohl spoléhat na nějakého nováčka a měl za sebou ještě jezdce známých jmen s regulérní smlouvou půl na půl. V den závodu podporoval své jezdce, ale mladíka hnal rychleji a rychleji. Kdyby vyhrál, byl by bohatší než z vítězství továrního pilota. A tak se stávalo, že mladík tempo závodu neustál a přehnaně motivován vyletěl z dráhy…
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Duke NALON | usa | Jean Marcenac | 4:23.74 | |
2. | Lee WALLARD | usa | Murell Belanger | 4:26.59 | |
3. | Jack MCGRATH | usa | Jack Hinkle | 4:28.05 | |
4. | Duane CARTER | usa | Rotary Engineering | 4:29.16 | |
5. | Mauri ROSE | usa | Howard | 4:29.82 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lee WALLARD | usa | Murell Belanger | 9 | 3:57:38.5 | |
2. | Mike NAZARUK | usa | Jim Robbins | 6 | + 1:47.24 | |
3. | Manny AYULO | usa | Jack Hinkle | 2 | + 2:51.39 | |
3. | Jack MCGRATH | usa | Jack Hinkle | 2 | ||
4. | Andy LINDEN | usa | George Leitenberg | 3 | + 4:40.12 | |
5. | Bobby BALL | usa | John McDaniel | 2 | + 5:40.02 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ