Nejrychlejší časy
Nejlepší kolo prvních předsezónních testů předvedl ve čtvrtek Nico Hülkenberg (1:17,393 min) s Renaultem na nejměkčích C5 pneumatikách, druhé ve stejný den a na stejné směsi (o pneumatikách níže) Alexander Albon (1:17,637 min) s vozem Toro Rosso STR14. Tyto týmy jsou si společně podle dlouhých jízd velmi blízko, favorita na vítězství v 1. závodě ale hledejme jinde.
Na toho vypadá zatím Ferrari, které kralovalo první dva dny - navíc své nejrychlejší kolo (1:18,046) zajel Charles Leclerc na C3 směsi, která je o přibližně o 1,2 sekundy na kolo pomalejší (po této korekci by se tedy posunul ještě před zmíněného Hülkenberga).
Od počátku dokázalo kroužit konzistentně a rychle - s menším i větším množstvím paliva. Zdá se, že má před Red Bullem a Mercedesem náskok v podobě 0,4 sekundy, i když se to těžko odhaduje kvůli tomu, že přesně neznáme množství paliva, úrovně energií či program testovacích jízd.
Rakouský tým tvrdí, že je na tom o něco lépe než Stříbrné šípy - pokud tomu tak je, tak jde maximálně o desetinu. "Ferrari mají momentálně nejrychlejší auto, za nimi je pak Red Bull a Mercedes," řekl Helmut Marko. Sílu stáje z Maranella soupeři ocenili a shodně tuto stáj označují zatím za nejlepší.
Toto Wolff komentoval její časy slovy "ultra silné." Podle pilota Scuderia Charlese Leclerca ale ostatní zatím skrývají svou formu. Mercedes má před sebou práci stáhnout její náskok, nicméně prokázal výtečnou spolehlivost a poslední den i záblesky rychlosti. Vůz W10 s nejmenším sklonem (menší ground-effect, proto jezdí s konvenčním předním křídlem, zbylých 9 týmů jde v oblasti sklonu cestou Red Bullu) trpěl nejmenší nedotáčivostí ve vysokých rychlostech a očekávám, že v Melbourne, kde budou vozy v jiných konfiguracích, bude ve formě.
McLaren při dlouhých jízdách nepatřil k nejrychlejším, dokázal ale obrátit list a s inovativním MCL34 zvládnout solidní vzdálenost, celkově šlo o pozitivní start a v týmu panuje po předchozích sezónách dobrá nálada. Po dlouhých letech šlo konečně o první normální předsezónní test. Po loňsku musí nicméně stáhnout obrovský deficit a věří, že špičce budou letos blíže: "Můžeme být ve zbytku sezóny na dobrém místě," prohlásil Carlos Sainz.
Ujeté vzdálenosti
Nejvíce kilometrů (1429,085) ujel Lewis Hamilton s Mercedesem, jenž předvedl 7 nejrychlejší čas, ovšem na C4 pneumatikách, které jsou podle Pirelli o 0,6 vteřiny pomalejší. Brit by se tím dostal někde na úroveň nejrychlejšího Hülkenberga, jenž zřejmě jezdil s lehčím vozem. Sebastian Vettel a Valtteri Bottas zvládli oba 1410,465 km (303 kol).
Z pohledu týmů je na tom nejlépe Mercedes, jenž dal díky svým dvěma závodním jezdcům dohromady 2839,55 km. Druhé Ferrari urazilo 2783,69 km, třetí Alfa Romeo (bývalý Sauber) 2360,085 km.
Nejméně (409,64 km) jich má Williams, jenž měl s přípravou nového vozu problémy (na poslední chvíli předělával brzdový systém a jeho chlazení) a do Katalánska přiletěl až ve středu - Kubica s Russellem si tak FW42 moc neužili a britský tým je ve zkušenostech o krok pozadu za konkurencí. Druhým nejhorším týmem z pohledu ujeté vzdálenosti je Racing Point (bývalá Force India), jenž zaznamenal pouze 1154,44 km.
Vzdálenosti dle výrobců motorů
Z pohledu výrobců motorů je na tom jasně nejlépe Ferrari, které i díky svým zákazníkům (Alfa Romeo a Haas) zvládlo 6931,295 km. Druhá příčka patří Hondě, která zapracovala na své spolehlivosti - 4454,835 km.
Letos pohání Red Bull i Toro Rosso a od obou zatím sklízí velkou chválu i za navýšení výkonu. Šéf rakouského týmu Christian Horner její motor označil za "raketu" a díky Hondě tak dobře na sezónu ještě nikdy připraveni nebyli. Neobjevil se žádný vážnější problém se spolehlivostí, rakouský tým nemohl doufat ve víc.
Před prvním výjezdem už měli na své stolici pro testování celého vozu 4 kusy pohonných jednotek. Max Verstappen ocenil další vlastnost nového kompaktního motoru vycházející z konceptu z roku 2017: "Je velmi jemný a při podřazování nemá ty výpadky, jako Renault. Díky tomu je záď mnohem stabilnější."
Mercedes se svými týmy - s Racing Pointem a Williamsem - dal dohromady 4403,63 km, Renault zásobující McLaren 4087,09 km.
Po přepočtu na 1 auto vypadají průměrné vzdálenosti výrobců motorů takto: 1. Ferrari (2310,4 km), 2. Honda (2227,4 km), 3. Renault (2043,5 km) a 4. Mercedes (1467,9 km) - ten doplatil na neúčast Williamsu první dva dny.
Pneumatiky
Pirelli přivezlo pět směsí pneumatik + jednu směs prototypů. Rozdíly mezi nejměkčími směsmi (C5 - C4, C4 - C3) se pohybují kolem 0,6 sekundy, mezi tvrdšími (C3 - C2 a C2 - C1) v řádu 0,7 - 0,8 sekundy. Časy v testech byly po zamýšleném zpomalení (cca o 1,5 sekundy) novými aerodynamickými předpisy překvapivě rychlé, dokonce o 2 vteřiny rychlejší než minulý rok (viz shrnutí zde). Prvních pět pilotů by s nimi postoupili do poslední části kvalifikace loňské GP Španělska. Aerodynamikové odvedli skvělou práci a získali i s jednoduššími předními křídly velkou porci přítlaku zpět.
"Tento týden se kvůli chladnějším podmínkám dle očekávání objevilo trochu drolení, to by ale mělo zmizet s vyššími teplotami během sezóny. Pokud jde o testování, při srovnávání s předchozími roky tady je třeba vzít v potaz mnoho proměnných. Máme nová pravidla s odlišnou aerodynamikou, těžší vozy, také jsme si všimli, že od loňsky vyzrál povrch dráhy v Barceloně - je drsnější a poskytuje více mechanické přilnavosti," uvádí šéf italského výrobce Mario Isola.
"Přesto jsme zatím u aut viděli působivou úroveň spolehlivosti a výkonnosti, čemuž pomohlo příjemné počasí. Jako obvykle byl při prvním testu kladen důraz na spolehlivost a validaci. Příští týden se týmy zaměří více na výkonnost a prozkoumají plné schopnosti F1 pneumatik P Zero pro rok 2019," dodává.
Přes 340 fotografií z 1. týdne testů včetně možnosti filtrování dle týmů či jezdců najdete zde.