Na McLaren čeká velká výzva. Něco mu do karet hraje, něco ale nikoliv

Carlos Sainz v závodě v Abú Zabí | foto: McLaren

McLaren patří historicky k těm nejúspěšnějším týmům formule 1. Celkově si připsal téměř 500 pódií, získal 182 vítězství v závodech, 8 Pohárů konstruktérů a 12 jezdeckých titulů. Pro všechny fanoušky McLarenu byly poslední sezóny poněkud smutné, avšak zdá se, že ve Wokingu svítá na lepší časy. Po protrápených sezónách s Hondou (2015-2017) se McLaren zlepšil. Prvním náznakem byly stupně vítězů Carlose Sainze z loňského závodu v Brazílii, ale opravdový zlom pro McLaren nastal až v této sezóně.

K poměrně velkému překvapení se letos McLaren umístil na 3. místě v Poháru konstruktérů a předčil třeba Ferrari nebo Racing Point s vozem, který je mnohými označován za kopii loňského vítězného Mercedesu a konečně i tovární tým svého dodavatele motorů Renault. Třetí místo mezi týmy nemůžeme rozhodně připsat náhodě, McLaren byl konzistentní, získal dvakrát stupně vítězů, přičemž v Itálii nebyl Sainz daleko od vítězství.

Carlos Sainz přem závodem v Imole | foto: McLaren

Významnou zásluhu na pokroku McLarenu má vedení stáje. Andreas Seidl má zkušenosti s vybudováním vítězného týmu a nastavením potřebné mentality, vždyť s Porsche vyhrál jako šéf týmu slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a i z rozhovorů čiší inteligence a pokora.

Andreas Seidl, nový ředitel F1 týmu McLarenu | foto: McLaren

A Zak Brown? Jeden z nejpohodovějších šéfů týmu F1 vůbec. S jezdci má velmi vřelý a otevřený vztah a nezřídka s nimi vtipkuje. Právě dobrá atmosféra v týmu a realistická očekávání hodně pomohly.

„Doufám, že budou akcionáři rozumní a vedení ponechají beze změny. Bylo by velkou chybou zbavit se Browna anebo Seidla. Takže, pokud to čte nějaký akcionář McLarenu, buďte shovívaví a odpusťte Seidlovi a Brownovi nějakou tu případnou chybku, z dlouhodobého hlediska vám tihle dva hoši peníze vydělají,“ napsal německý deník FAZ na svých sportovních stránkách.

Lando Norris a Zak Brown v Barceloně | foto: McLaren

Co McLarenu poslední dvě sezóny bezpochyby pomáhalo, byli skvělí a spolupracující jezdci. Oba předváděli vyrovnané a velmi slušné výkony. Carlos Sainz jr. i Lando Norris jsou mimo okruh velmi dobří přátele, u videí ze zákulisí se člověk nemůže přestat smát.

Legendární je tweet, který Lando napsal Carlosovi, když se dozvěděl, že pro sezónu 2021 přestupuje k Ferrari: "Soy Lago." V překladu "Jsem jezero". Jste zmatení? Nejste sami, ani Carlos nepochopil, co tím Lando vlastně mínil. Až později mu vysvětlil, že vybrečel celé jezero slz, když se dozvěděl o jeho odchodu.

Pro další sezónu nastoupí do McLarenu několikanásobný vítěz závodů F1 Daniel Ricciardo. Stejně jako Lando i Daniel je velký vtipálek, takže si troufnu odhadnout, že si tihle dva budou velmi dobře rozumět, ale bude mezi nimi taková chemie jako mezi Carlosem a Landem?

Obávám se, že ne. Ricciardo přichází v pozici ostříleného jezdce, který se bude chtít ukázat a svého týmového kolegu pravidelně porážet. V Renaultu to měl Ricciardo s Oconem možná lehčí, ale v McLarenu bude minimálně zpočátku v méně výhodné pozici, bude si muset zvykat na nové auto, lidi a systém práce. A Lando také přirozeně nedá nic zadarmo. Oba budou chtít toho druhého porazit a na trati si nenechají ani centimetr.

Motor Mercedes FO110H pohánějící McLaren MP4-14 | foto: McLaren

McLaren mění pro sezónu 2021 dodavatele motorů. Po své anabázi s nespolehlivou a slabou Hondou se dohodli s Renaultem, který byl jako jediný ochoten týmu z Wokingu dodávat pohonné jednotky. Teď je situace jiná a McLaren se dohodl se svým bývalým partnerem Mercedesem. Zabudovat nový motor do vyladěného šasi jistě není jednoduché a může to ovlivnit celkovou konkurenceschopnost monopostu.

Ve prospěch McLarenu ale hraje fakt, že přecházejí ze zřejmě nejslabšího motoru na ten nejsilnější a nespolehlivější a také skutečnost, že technické oddělení mělo na změnu relativně dost času. Je nutné též zmínit, že stáj s Mercedesem v minulosti úzce spolupracovala a v roce 2013 používala první verzi hybridního agregátu.

McLaren | foto: McLaren

Svět Formule 1 je zvědavý na to, jak se McLaren dokáže s novou výzvou poprat. Obhájit letošní třetí místo v Poháru konstruktérů bude jistě prvořadým cílem a hodně bude záležet na konkurenci, neboť ani ta nespí. Mezi nejrychlejší se bude jistě chtít vrátit Ferrari a prosadit se plánuje samozřejmě i Renault. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 48 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy