Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Číně?

Mercedes | foto: Daimler AG

Jak pokračovaly vnitrotýmové duely ve čtvrtém podniku letošní sezóny - během závodního víkendu v Číně? Kteří týmoví kolegové mají převahu v kvalifikacích či naopak v závodech?

Kvalifikace

Mercedes v Číně navázal na své suverénní výkony a vyhrál další deštivou kvalifikaci. Hamilton oplatil Rosbergovi porážku z Bahrajnu a v Q3 zajel o 1,283 s rychlejší čas - Němec se ale potýkal s problémy se zobrazením na svém volantu. V domnění, že za svých maximem zaostává v posledním sektoru o 2 desetiny, šel zbytečně do rizika a v poslední zatáčce dostal smyk. Ve skutečnosti byl ale o 6 desetin sekundy rychlejší a mohl obsadit druhé místo na roštu.

Druhým nejrychlejším týmem byl za mokra Red Bull, kde mladý Ricciardo opět zasadil lekci zkušenému mistrovi světa Vettelovi. V poslední části byl o půl sekundy rychlejší, Sebastian se stále trápí s letošní technikou a pneumatikami, na které si ještě plně nepřivykl. Postrádá ten správný cit pro přední část vozu, z něhož se mu nedaří dostávat maximum výkonnosti, a ocitá se tak po delší době v pro něj nezvyklé situaci.

Převahu u Ferrari potvrzuje Alonso, který byl v Q2 o sekundu rychlejší než Räikkönen a na rozdíl od něj pohodlně postoupil dále. Fin si stěžoval na potíže s nekonzistentním řízením a podřazováním. Po čtyřech kvalifikacích ztrácí průměrně 0,8 s a prohrává 1:3.

Williams se v Číně díky novinkám zlepšil a v sobotu se opět prosadil zkušenější Massa: 3:1. Podobným rozdílem vedou další piloti, kteří postoupili do Q3 - Hülkenberg předvádějící neustále výborné výkony nad Pérezem u Force Indie a Vergne nad Kvjatem u Toro Rosso.

McLaren byl po velkohubých prohlášeních z Bahrajnu bezzubý, do Q3 nepostoupil ani s jedním vozem. V Q2 zdolal Button Magnussena podruhé za sebou a snížil na 2:2. Stáj z Wokingu se dušuje, že v aerodynamickém tunelu dosáhli obrovského pokroku, který bude do tří či čtyř závodů patrný i na dráze.

Lepší než McLaren byl překvapivě Lotus: Grosjean dokonce poprvé postoupil do Q3. Vítězný bod nad Maldonadem mu za výkon v kvalifikaci ale přičíst nelze, protože se jí Venezuelan kvůli úniku oleje a následné výměně motoru po třetím tréninku nemohl zúčastnit. V Grove ale panuje pevná víra, že v Barceloně dosáhnout dalšího pokroku a konečně zabodují.

Mezi tři nejhorší týmy se letos řadí Sauber, kde Sutil předčil Gutiérreze, postoupil do Q2 a srovnal tak na 2:2. Jediným pilotem, který dosud v kvalifikaci neokusil od svého týmového kolegy porážku, zůstává Kobajaši u Caterhamu, tentokrát měl téměř 1,4 s navrch. Ještě větším rozdílem překonal Bianchi u Marussie Chiltona.

Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.


Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Závod

V neděli se po předchozích výkonech očekávalo, že Hamilton všem ulétne a že z rychlého vozu bude těžit jeho týmový kolega Rosberg, který se propracuje na druhé místo. Papírově měla být dvouzastávková strategie o pět sekund rychlejší, omezujícím faktorem bylo drolení levé přední pneumatiky.

Rosberg si práci notně ztížil nepovedeným startem - ze čtvrtého místa se propadl na šesté. Navíc jeho vozu přestala fungovat telemetrie, proto byli inženýři na boxové zídce ve "tmě:" neměli ponětí o rozsahu poškození po kontaktu s Bottasem v první zatáčce, žádné informace o stavu ERS a neustále se jej dotazovali na spotřebu paliva.

Před Ricciarda, který se zaměřoval spíše na duel s Alonsem, se dostal v boxech, když ve 13. kole zajel pro čerstvé středně-tvrdé pneumatiky (strategiím a zastávkám jsme se věnovali zde). Zajímavá byla druhá zastávka: mechanici k ní nejprve vyběhli již ve 33. kole, čímž zmátli Ferrari, které na to zareagovalo a povolalo Alonsa do boxů. Rosberg ovšem pokračoval dále a přezul až ve 37. kole. Díky tomu měl pro poslední stint čerstvější pneumatiky, čehož využil a Španěla snadno předjel.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Velmi zajímavý byl souboj o třetí místo mezi Red Bullem a Ferrari. U rakouského mistrovského týmu zazněl do uší Vettelovi opět pokyn, aby svého mladšího týmového kolegu pustil před sebe, protože je rychlejší. Seb se ale zdráhal, a zda ho po několika kolech ignorování týmové režie opravdu pustil před sebe nebo se v první zatáčce dopustil drobné chyby, to ví nejlépe jen on sám.

Uhnutím si byl po závodě jist, Ricciardo nikoliv. Možná tím přišel o "bednu." Alonsa by dohonil čtyři kola před koncem, je však otázkou, zda by jej dokázal předjet, což je často věc mnohem obtížnější.

Proč si myslím, že ze Vettela nešlo o uposlechnutí týmové režie ani po nepravdivé hlášce o odlišných strategiích? 1. Došlo k tomu v neobvyklém místě, pro takovou výměnu nebezpečném. 2. Při předjetí vjel na hromadu žmolků z pneumatik - tomu by se chtěl vyhnout. 3. Ricciardo o tom nevěděl - s výměnou pozic bývají oba piloti srozuměni.

Bude každopádně zajímavé, jak se s tím (neposlušnost mistra světa) Red Bull interně srovná a jak bude postupovat v příštích závodech, pokud dojde k podobné situaci. Vettel se nechal po Velké ceně Číny slyšet, že se mu "hodně věcí nelíbí (více zde)."


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Vettel se více potýkal s drolením pneumatik, proto zajel do boxů v prvním stintu o tři kola dříve než Australan, kterému se nepodařilo dobře odstartovat, a propadl se za svého týmového kolegu. Ricciardo se pak (podobně jako Rosberg ve druhém stintu) snažil vydržet na trati déle i za cenu mírně horších časů na kolo s tím, že vše včetně pozice na trati získá později na čerstvějších pneumatikách zpět. Ricciardo díky tomu získával i na Alonsa, proto mohl bojovat o umístění na pódiu.

Stratégové Ferrari sice skočili na špek Mercedesu a trochu Alonsovi jízdu za bronzem zkomplikovali, Španěl ale ke konci zkušeně udržoval svůj odstup od pronásledujícího Red Bullu. Odjel velmi dobrý závod, v němž byl o téměř sekundu na kolo rychlejší než jeho prakticky neviditelný týmový kolega Räikkönen, jenž získal akorát dvě pozice na startu.

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

V šampionátu si nejvíce polepšil Ricciardo, jenž postoupil z 10. na 6. místo. Jednu pozici získali Alonso, Bottas i Vettel, jednu naopak ztratili piloti Force Indie a po druhém půstu v řadě za sebou se propadly i oba McLareny: Button o 3 místa a Magnussen o dvě.

 

Stav pohonných jednotek a trestné body
Na závěr přikládám tabulku použitých součástí nových pohonných jednotek - ty jsou omezeny na 5 ks na jezdce a sezónu. Od poslední aktualizace (viz zde) měnil ještě před závodem Lotus u Maldonada motor s vnitřním spalováním (ICE), turbo (TC) a motorgenerátory pro rekuperaci kinetické (MGU-K) i tepelné (MGU-H) energie.

V Číně nikdo žádný trestný bod ani napomenutí nedostal (pouze v pátek dostal Grosjean pokutu 700 Euro za překročení povolené rychlosti v boxech). Nejvíce trestných bodů má na svém kontě Bianchi, tři body má Maldonado za minulý incident s Gutiérrezem a po dvou mají Bottas, Magnussen a Sutil.

 

Přes 480 snímků ze letošního závodního víkendu v Číně 2014 najdete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 10 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy