DISKUZE K ČLÁNKU Strategická skupina schválila návrat tankování od roku 2017 a agresivnější vozy

Strategická skupina F1 se včera při jednání v Anglii dohodla na větší podpoře zákaznických vozů, návratu tankování a o pět až šest sekund rychlejších vozech s agresivnějším vzhledem od roku 2017.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Strategická skupina schválila návrat tankování od roku 2017 a agresivnější vozy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 69, poslední 19.05.2015 20:11 Vložte komentář

Nejlepší názory

» tom11 (Hlasovalo 26 lidí) 15.05.2015 15:30
... a oni tě k tomu jednání nepozvou a nepozvou… »
» Hr3bec (Hlasovalo 12 lidí) 15.05.2015 14:46
Nechce se mi věřit. Oni se fakt jednou na něčem… »
» Mike17 (Hlasovalo 10 lidí) 16.05.2015 10:19
Promiň, ale 2 zásadní věci jsi nepochopil: 1.… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

rock

82.117.159.XXX
1. není pravda, že při 3zastávkové strategii máš výhodu až v kolech 16-20. Výhodu máš už od začátku, protože na pneu určených na 15 kol můžeš jet už od začátku každého stintu rychleji než na pneu, které musíš šetřit 20 kol. Tohle jsi vůbec nezohlednil. Nevím, kolik to udělá přesně, bude se to lišit okruh od okruhu a směs od směsi, ale je to nějaká ta desetinka-dvě na kolo. Na každé kolo po celý závod.

2. v úseku 16-20 máš pět kol pneu o celých 15 kol mladší (o víc, pokud soupeř má pneu z kvaldy), v intervalu 21-30 pneu o pouhých 5 kol starší. Kdysi jsem si to analyzoval, v tom pětikolovým intervalu s novějšíma pneu získáš -na čisté trati- podstatně víc, než se staršíma ztratíš

3. provoz je samozřejmě problém a na některých tratích vůbec ten největší. Ale podotkl bych, že když pojedeš na dřívější zastávku s tankováním, tak nejenom že se propadneš mezi ještě pomalejší auta než bez tankování (protože ta zastávka bude min. o 5s delší), ale navíc mezi nimi budeš s 25 kg paliva, zatímco jim bude v nádrži šplouchat posledních 5 kg. Svoji výhodu čerstvějších pneu tak částečně ztratíš díky vyšší váze.

Není to prostě tak jednoduchý, aby se to dalo spláchnout našimi odhady od oka. Pravda je, že vůbec netušíme, jak se s aktuálními auty a aktuálními pneumatikami tankování vlastně projeví.

+ 2 / − 4

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Petr

Petr

78.157.160.XXX
Ano.

+ 2 / − 4

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
mi88ki

mi88ki

165.72.200.XXX
pokr:
může jevit málo ale je to třeba v průměru o 0.3 sec/kolo rychleji, což v celém závodě pak dělá cca. třeba 18-ti sekundový bonus, což je velká část oné jedné zastávky navíc, byť pit s čerpáním paliva trvá o nějakou sekundu déle. Ale čerpání většího množství paliva u méně zastvkové strategie, také trvá déle, takže to nijak nezvýhodňuje více zastávek. A tohle platí při 100 kg limitu na závod.
V době žiznivých technologií mohl být rozdíl i dvojnásobný, takže se pak vyplatilo jezdit častěji do boxů. Protože při stejných počtech jako v příkladu, získáte při tří-zastávkové strategii bonus dokonce 36 sec, kterou zaplatíte nějakou ztrátou v podobě jedné zastávky, tj. nějakých 30 sec za boxy navíc. Takže celá strategie je časově v kladu a při soubojích s pomalejším vozy na jiné strategii můžete využít i v průměru lehčího vozu. Jezdit častěji do boxů má v tom případě jeden jeden zásadní následek, není to závod v úspoře gum a vyplatí se jezdit více stintů a hlavně naplno. Vzpomeňte na vítěznou čtyř-zastávkovou strategii Schumachera v Magny-course v době, kdy gumy vydržely i polovinu závodu !!! Takže mohl jet celý závod v tempu kvalifikace. Pak není divu, že se jezdili závody téměř v kvalifikačním tempu a to pak oddělovalo ty nejelší a jen dobré jezdce. Taky to bylo podstatně náročnější na fyzičku, soustředění, byl tu větší prostor na chybu, prostě to byly závody v rychlosti a ne v šetření gum.

Takže za mě je potřeba vrátit tankování a ještě zvýšit spotřebu vozů.

+ 6 / − 5

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
mi88ki

mi88ki

165.72.200.XXX
Divím se Divím se kolik lidí tady vůbec nepochopilo v čem tankování mění celou strategii a jaký to má dopad na závodění.
Udělal bych takový malý rozbor.
Dnes, při zákazu tankování je každá zastávka navíc velmi nevýhodná, protože ten kdo zvolí více zastávek, tak musí najet cca. 25 sekundovou ztrátu oproti vozům, které mají v daný moment stejnou váhu. Dřívější zastávka sama sebou nese i ztrátu v provozu, protože po přezutí se pravděpodobně dostanete za pomalejší vozy, které pojedou do boxu později. To všechno nutí jezdce maximálně šetřit pneumatik, aby maximálně využil její životnosti. Výhoda zastávek je jen a pouze v lepším stavu pneumatik po určitou dobu.

Např. při porovnání dvou a tří zastávkové strategii při 60-ti kolovém závodu, znamená, že jedete do boxu průměrně každých 15 kol (3xpit) oproti 20 (2xpit) kolům.
To znamená, že máte výhodu od 16. do 20. kola v čerstvých proti ojetým gumám. Jenže tady nejspíš spadnete za pomalejší vozy a výhodu nezúročíte, protože vás budou tyto vozy zdržovat. Aby jste jim ujeli na tolik, aby vás pomalejší vozy nezdržovali po zastávce brání jeden fakt, že máte i při agresivnější strategii neustále stejnou váhu vozu.
Ale zpět, od 20. kola se výhoda čerstvějších gum obrací na deset kol pro ty dvojzastávkové strategii. Obě strategie mají v této části závody za sebou jednu zastávku, a to trvá až do třicátého kola, kde se po zastávce opět výhoda čerstvějších gum otočí. Ale do té doby musíte najet náskok min. 25 sekund, aby jste se dostali před vozy na starších gumách. To se vám nejspíš při podobné výkonnosti aut nepodaří, protože jste měli výhodu čertvějších gum jen pět kol(16-20), zatímco další deset kol(21-30) jste jeli na starších gumách.
A takhle podobně bychom mohli počítat až do konce závodu.
Z toho celého plyne, že při zakázaném tankování je každá zastávka oproti konkurenci strašně nevýhodná, což nutí jezdit maximálně šetrně s jediným clem, vydržet na gumách strategii s nižším počtem zastávek, poukd to životnost gum dovolí.
Jedině, kdy se vyplatí více zastávek, když to někdo přežene a odejdou mu gumy natolik, že na konci stintů budou ztrácet třeba tři i více sekund na kolo. Ale to se většina týmů otestuje a pohlídá, takže moc spoléhat se na to nedá. Jasně, když je někdo dominantní, tak vyhraje při obou strategiích pokud neudělá takovou botu jako v Malajsii a kde se konkurence držela lépe než se předpokládalo.

A teď ten rozdíl při povoleném tankování. Co se týče gum tak tam se nic nemění, i když lehčí vozy mají o něco nižší opotřebení, což také v souhrnu dá nějakou desetinku na kolo. Ale důležité je, že při více zastávkách jede tento vůz průměrně s průměrně s cca o 9 kg lehčím vozem. Těch 9 kg se v průměru...

+ 8 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

93.99.87.XXX
Chápu. Snažím se mu vysvětlit, že by žádné závodění na většině okruhů nebylo a proč. A zdůvodnil jsem, proč je jeho přirovnání motorkama o ničem.

+ 0 / − 1

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Fanda.LH

85.93.124.XXX
Myslím, že poselství jeho příspěvku spočívá v tom, že by bez strategií (Žádné výměny pneu, tankování)... Bylo závodění lepší...

+ 1 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Spoiler

94.112.191.XXX
Nechame-li stranou podivny styl...tak nechapu, za co ma -

Myslim, ze velmi dobre vystihl podstatu...

+ 11 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

93.99.87.XXX
Přečetl jsem si to znovu a pořád čtu to samé. V motorkách se také předjíždí hodně na rovinkách. Jezdec se zavěsí za druhého a zbytek udělá fyzika. F1 tuto možnost nemá. Musely by se šasi vrátit 30 let zpátky, jak to mají v americe. U motorek jezdec vjede do zatáčky za někým, zvolí trochu jinou stopu a vyjede před ním. Není to nic vyjímečného. Můžeš mi připomenout, kdy jsi něco podobného viděl v F1? Já si pamatuju na Eddieho Irvina v roce tuším 1999 v esíčkách v Suzuce. Ale bylo to za mokra. Asi by se našel novější příklad, ale bude nejspíš opět na vodě. Za sucha by to hrozilo pouze v případě někoho na nové měkké směsi, který by předjížděl někoho na mrtvých gumách. A to je něco co se ti nelíbí. Ne? Pokud se mýlím, tak mi uveď příklad, kdy někdo na rovnocenných gumách předjel někoho v zatáčce.
V motorkách se jezdí často v těsném závěsu v zatáčkách. Viděl jsi něco podobného v rychlé zatáčce v F1? Ne, to nejde (pouze opět v hodně rozdílných gumách). Tak jak se mají předjet, když se za sebou ani neudrží?
Na začátku století byly pravidla poměrně konstantní a co se změnilo? Přestali se předjíždět. Pokud se vozy vyrovnají, nepovede to k více předjíždění, ale k vláčkům jako tehdy. Fyziku neokecáš. U motorek prostě aero tak dokonalé nebude, protože by jezdce museli zalisovat do stroje.
Promiň, ale pro mne je směšná představa myslet si, že zrušením DRS a rozdílných gum by bylo více předjíždění. Ono se stačí podívat do statistik a zjistíš, že zavedením DRS se nejen podstatně zvýšil počet předjetí, ale také se zvýšil počet předjetí mimo DRS zóny. A je to logické. Osobně jsem rád, když piloti dostanou možnost prokázat své předjížděcí schopnosti díky rozdílným strategiím, než se zase dívat na Monzu do roku 2010, kde jede 20 aut v rozestupech kolem 1s celý závod od startu až do konce ve stejném pořadí. 17

+ 2 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

93.99.87.XXX
Za prvé nevíme, jestli se kvalda bude jezdit s prázdnou nádrží, nebo s nádrží plnou na závod. Osobně je mi to jedno. Nijak mi nevadilo, když měli v kvaldě jezdci jiné množství paliva a jeho stav člověk zjistil až podle prvního pitstopu. Byl to prvek inteligence, naplánovat dobře strategii na závod. A to mi určitě nevadí.
Za druhé rozdíly se budou lišit podle jednotlivých závodů. Jestli budou strategie 1-2 zastávky v boxech, bude častý můj výše popsaný scénář. Pokud zastávek bude víc, rozdíly mezi auty budou menší, ale vzhledem k většímu množství variant kdy těch několik zastávek mít je zaručeno i více možností k předjíždění.
Tebou zmíněný závod si moc nevybavuju, ale předjíždění díky různému množství paliva by se našlo určitě mnohem víc. Jestli máš o 1,7s rychlejší auto, je jistě pravděpodobnější, než když ho máš stejně rychlé. To je záležitost fyziky.
CO by se stalo, kdyby byly stejné gumy a nebylo DRS není vůbec těžké domyslet. Stačí se vrátit do roku 2010 a ještě nějaké předjíždění vypustit. Už tenkrát to byla bída, se na to dívat. Netoužím po tom to zažít zase. Byla by to ještě mnohem větší nuda než letos a to už je hodně slušné měřítko. 03

+ 0 / − 2

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

David

109.105.48.XXX
Nevím co ti mám napsat. snad jen přečti si co jsem napsal.

+ 3 / − 6

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

eliSKA-PUNKova

78.98.24.XXX
to auto bude lahsie mozno o 100 kg, co je cca 12 percent a to je dost vela ... 50-70 kg hmotnosti usetria na palive (podla strategie, ci 1 alebo 2 pitstopy) a zvysok znizenim minimalnej hmotnosti auta

+ 0 / − 1

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Fanda.LH

85.93.124.XXX
V té době se bylo problém dostat na rozdíl 1 sec... 12 12

+ 2 / − 5

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Huhukoktejl

37.48.51.XXX
Ale v te dobe nebylo DRS, to urcite zcasti pomuze ...

+ 3 / − 4

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

93.99.87.XXX
Dovolím si nesouhlasit (tedy s poslední větou). Většina předjíždění NA TRATI v poslední době je díky rozdílným strategiím (různým tvrdostem a opotřebování gum). Na stejných gumách většinou nestačí ani to DRS (Rosberg v Číně, Vettel v Austrálii i Bahrajnu, Hamilton v Barceloně).
Zamyslet se nad tím můžeme, ale při dnešním aeru se obávám, že nic nevymyslíš. 05

+ 1 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Fanda.LH

85.93.124.XXX
Jenomže ono to bývá jinak... Záležet bude i na formátu kvalifikace... Předtím, když se tankovalo, se s množstvím paliva na startu jezdila kvalifikace... Pak jsme byli svědky opravdu "zajímavých" věcí, kdy někdo kroužil vpředu, pak jel brzo do boxů a pak se zařadil, tam kam patřil... Komentátor se rozplýval jak je ta F1 zajímavá, když pilot na 3. místě řeší po vysílačce rychlost pilota jedoucího např. na 8. místě... Protože ačkoli je mezi nimi 20 sec, tak spolu na dálku bojují o pozici.... To bylo vážně "úžasne"...

Pokud budou jezdit Q s min. paliva jak dnes... Nevěřím, že množství paliva na startu závodu se bude příliš lišit... Historie by tě mohla inspirovat... Ostatně totéž slibovali 2 směsi pneu...

Píše se, že se zmenší nádrž, tak uvidíme kolik paliva se do ní vejde... Nevěřím moc na scénáře, které povedou k dramatickým rozdílům...

Jinak pamatuji si na jeden zajímavý závod, kde se něco o čem píšeš událo... Ano byl 1 a přinesl 1 krásný manévr... Turecko 2008, kde LH předjel Massu... LH jel agresivní strategii na 3 zastávky a FM s KR na 2 zastávky... LH se díky tomu manévru posunul na 1. místo, nakonec však stejně skončil 2. ... Nicméně kdyby KR neblbnul na startu, tak má Ferrari stejně dabl, tak co z toho ?? Nakonec si to někteří stejně neodpustili a snižovali manévr LH s tím, že měl přeci lehčí auto... A to byl opravdu jediný závod, kde to fungovalo...

https://www.youtube.com/watch?v=qZ1HjuiZhlY

+ 0 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Fanda.LH

85.93.124.XXX
Lepší DRS než předjíždění v boxech... Tam kde nestačí DRS, tam je se třeba zamyslet co je špatně... Rozdílné strategie k předjíždění nevedou, to jen ve velmi vzácných případech...

+ 5 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

93.99.87.XXX
Pardon, chyba ve výpočtu: Ve druhém odstavci má být, že na startu bude mít o 16kg lehčí vůz po celou třetinu závodu (zhruba 20kol o 0,55-0,6s).

+ 0 / − 2

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

93.99.87.XXX
Samozřejmě nižší spotřeba znamená nižší rozdíly. Nicméně rozdíl v hmotnosti nemusí trvat 1-2 kola. Zatím co jeden může natankovat po třetině závodu do jeho konce (66kg), tak druhý ještě může kroužit do půlky závodu s prázdnou nádrží (v té třetině má ještě 16kg). Pak bude kroužit 1/6 závodu (zhruba 10 kol) s 50kg rozdílem v hmotnosti. Pokud nebudou degradující gumy, pak bude mít 10 kol o 1,7s rychlejší vůz. 03
To je dost na to, aby jsme viděli dost předjížděcích manévrů. Už také proto, že zase první jezdec na startu bude mít o 33kg lehčí vůz (o 1,15s rychlejší a jistě i lepší start).
Variant je spousta a to jistě může způsobovat zajímavé strategie a množství předjížděcích manévrů, při kterých budou moct piloti projevit svůj talent na předjíždění a inteligenci při při volbě strategií. Mně tohle vůbec nevadí a vidět druhé Španělsko vůbec netoužím, bez ohledu na to, že to Vettelovi a Rosbergovi půlku závodu vyhovovalo. 04

+ 1 / − 3

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

93.99.87.XXX
Problém je v tom, že poslední dobou těch tratí, kde se rovnocenné vozy nedají předjet nějak přibývá. Podívej se na letošní závody a pověz mi, kdy někdo předjel někoho na stejných gumách a bez DRS. Pokud budeš srovnávat výkonostně podobné vozy, tak ti na jejich spočítání za 5 závodů budou možná stačit prsty.
Mohlo by se stát, že najednou bude většina závodů nudných, protože jezdci nebudou schopni předjet ani o sekundu pomalejší soupeře. Dnes máme DRS, které je stejně tak umělé (ne-li "umělejší"), jako rozdílné směsi nebo rozdílný stav nádrže. Troufám si říct, že nebýt DRS a rozdílných gum, dost těžko by Hamilton o vteřinu pomalejšího Vettela (jen příklad, nebo třeba Vettel Bottase) předjel na kterémkoliv okruhu. Takže by jsme se dostali do stavu, kdy by rozhodla kvalifikace a start. Pak bysme mohli jít na kafe a za hodinu a půl se kouknout na radujícího se pilota, který do první zatáčky vjel jako první.
Samozřejmě "předjetí" v boxech není to, co chceme vidět. Ale díky rozdílným strategiím a gumám mají aspoň tito talentovaní piloti možnost někoho předjet na trati. A to vidět chci a je to jediná možnost, jak můžou dobří piloti projevit svůj talent. Kroužením za někým celý závod ho neprojeví. Jestli ho budou projevovat pouze v kvalifikaci, pak nemá cenu závody vůbec jezdit.
Tak to vidím já.

+ 1 / − 5

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
odin

odin

77.240.96.XXX
Čistě teoreticky to může změnit strategie i řádově. Pokud budou mít možnosti vybírat ze všech sad, tak budou moci i kalkulovat s množstvím benzínu + delší (kratší) výdrží pneu. Prostě se může stát, že někdo pojede na jeden pit (tvrdší pneu a více natankováno) a druhý pojede na 3 pitstopy s nejměkčími gumami a lehčím autem.
Ale osobně si myslím, že stejně nakonec budou používány většinou, (nebo všemi týmy) na jednotlivých okruzích pouze dvě stejné tvrdosti gum. A tento výmysl jenom zbytečně zvětší logistické náklady Pirelli. V dobách poměrně přesných simulací, dokáží týmy velmi rychle zjistit, které sady budou pro ten, který okruh nejvýhodnější. A jsem přesvědčen, že to každému týmu vyjde stejně. Tak že opět, "šetřit se musí, ať to stojí, co to stojí." Být Pirelli, tak se jim na to vykašlu.

+ 5 / − 1

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama