Ferrari přiznává špatné kroky ve vývoji, pár novinek ještě chystá. Co se změní příští rok?

Petr Hlawiczka, 2. října 2013, 06:20 Google+

Ferrari hovoří o svém vývojovém programu. Ač se již soustředí na příští rok, stále hodlá na současné auto F138 nasadit několik novinek. Pokles výkonnosti nepřičítá pouze změně pneumatik, ale i vlastním chybám. Optimismem naplňuje modernizace aerodynamického tunelu.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 07.10. 07:41) Napište svůj názor
Massa, Felipe

Massa, Felipe | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Ferrari se v Singapuru nepodařilo stáhnout náskok Red Bullu, proto se již soustředí spíše na příští rok. V šampionátu konstruktérů bude muset o své druhé místo bojovat s Mercedesem a Lotusem, proto ještě letos pár novinek chystá.

Ferrari pro letošní vůz F138 ještě několik novinek chystá
"Stále pro příštích několik závodů něco vyvíjíme a tyto díly nasadíme a otestujeme, abychom se pokusili vylepšit auto," říká před víkendovým závodem v Koreji ředitel vývoje Pat Fry, který část svých povinností již předal Jamesovi Allisonovi, bývalému technickému řediteli Lotusu, jenž v Maranellu pracuje od září.

"Fabio Montechi vede projekt 2014 jakožto zástupce hlavního designéra, takže velmi úzce spolupracujeme. Nyní jsme posílili tým o lidi, kteří dříve pracovali na vývoji letošního vozu. Jejich pozornost se přesunula k roku 2014, počet lidí pracujících na příštím voze se dramaticky zvýšil," potvrzuje hlavní designér Ferrari Nikolas Tombazis.

"Pro rok 2014 to je kvůli  podstatně větším změnám na vozech z pohledu motoru a aerodynamiky přirozeně mnohem těžší teď testovat komponenty, ale několik drobných vývojových věcí můžeme vyzkoušet během volných tréninků. Budeme více hledět na spolehlivost než na cokoliv jiného, což znamená, že před nadcházejícími šesti závody nás čekají rušné pátky," vysvětluje Fry.

Na co se budou při vývoji budoucího vozu podle Tombazise v Maranellu soustředit? "Naše snahy budou směřováno na zlepšování pochopení pneumatik a jejich managementu, v čemž bychom se mohli ve srovnání s našimi soupeři zlepšit. Také přivezeme drobná aerodynamická vylepšení. Neměli byste od nich očekávat velký vliv na finální výsledek, my však cítíme, že k určitému zlepšení povedou."

ferrari
Ferrari se v zájmu boje o druhou příčku letošnímu vozu ještě bude věnovat, hlavní pozornost však již soustředí na příští rok (foto: Scuderia Ferrarri)

Letošní změna pneumatik, špatné kroky ve vývoji, nefungující novinky
V průběhu roku došlo ke změně ve specifikaci pneumatik, když se Pirelli pod vnějším tlakem přešlo na loňské konstrukce. Ferrari tato úprava výkonnostně neprospěla a vývojovému oddělení se nepodařilo po letní přestávce udělat s vozem F138 takové pokroky, jaké by chtělo.

"Bylo by to trochu povrchní obviňovat pneumatiky jako jediný důvod našeho poklesu ve výkonnosti. Učinili jsme ve vývoji také kroky, které nebyly tak silné a nefungovaly," otevřeně přiznává Tombazis.

V Maranellu ale očekávají zlepšení, obzvlášť poté, co se jim podařilo zmodernizovat svůj aerodynamický tunel, který by měli zprovoznit na konci října. "Technologie aerodynamického tunelu byla naší slabinou ve srovnání se soupeři. Měli jsme problémy s kvalitou proudění, takže nebylo tak rovnoměrné, jak by být mělo. Nemohli jsme testovat tak s tak velkým modelem, jak bychom chtěli.

Naše data a vybavení byla dost zastaralá, takže jsme nemohli  absolvovat mnoho zkoušek a pokusů za den, což bylo nevýhodou. Poslední měsíce, kdy jsme pracovali na zlepšení, jsme zabývali všemi těmito problémy. Proto jsem v tomto ohledu optimistou, že se ostatním plně vyrovnáme a ve srovnání se soupeři již nebudeme mít schodek," popisuje hlavní designer Ferrari.

alonso
Některé kroky, které při vývoji letos Ferrari podniklo, nefungovaly (foto: Scuderia Ferrari)

Vývoj Ferrari pro rok 2014: drobné vizuální změny, velký dopad na výkon
Příští rok náš čeká přechod na 1,6litrové V6 turbomotory i změny v oblasti aerodynamiky. Vozy se od těch letošních budou viditelně lišit. "Aerodynamické změny jsou dosti významné a v určitých klíčových oblastech to zahrnuje kompletní přepracování designu," objasňuje Tombazis.

"Přední křídlo je navrženo podle odlišné sady pravidel, to zadní také. Odstranění vlivu výfuku je také velmi důležité. Když dojde na interakci s motorem, velmi důležité chlazení bude chlazení. Navrhnout ho správně je naprosto klíčové.

Všechny tyto faktory znamenají, že auto pro rok 2014 bude velmi odlišné, nemůžeme ale tvrdit, že bychom začínali od nuly nebo s čistým listem papíru, protože pro návrh musíte využít své poznání a zkušenosti z minulosti. Znamená to, že existují oblasti, kde si uvědomujeme, že naše soupeře musíme dohnat, a jiné, kde skutečně začínáme od nuly," upozorňuje Tombazis.

K těm největším změnám u příštího Ferrari ale podle Fry dojde pod kapotou: "Z pohledu aerodynamiky budou vizuální změny relativně malé - přední křídlo se zúží, zmizí spodní zadní křídlo. Domnívám se, že tvar karosérie se lehce změní kvůli přesunutí pozice výfuku. To bude mít na aerodynamickou výkonnost vozu výrazný dopad.

Z pohledu výkonnosti tedy půjde o dramatickou změnu, vizuálně však vozy budou vypadat podobně jako ty současné," poukazuje Fry na závěr na F138, s nímž se budou snažit prosadit o víkendu v Koreji.

Vytisknout

Diskuze: Ferrari přiznává špatné kroky ve vývoji, pár novinek ještě chystá. Co se změní příští rok?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 07.10.2013 07:41 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Red Bull bude muset zabrat, soupeři mu dýchají na záda

Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Speciální zbarvení McLarenu pro GP Monaka jako pocta Ayrtonovi Sennovi

McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Maldonado: Od Barrichella jsem se toho naučil hodně, byl stále velmi rychlý

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  4. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  5. GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

  6. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud