Očekává se, že Grand Prix San Marina se již v kalendáři sezony 2005 vyskytovat nebude. Na to samozřejmě navazují nostalgická ohlédnutí a úvahy, ale připomeňme si, že okruh Enza a Dina Ferrari se mezi ty stoprocentně klasické okruhy neřadí.
První oficiální závod Grand Prix F1 se na okruhu uskutečnil až v roce 1980, kdy se konal pod hlavičkou GP Itálie. O rok později se italská GP vrátila do Monzy a v Imole se od té doby jezdí závod Formule 1 pod patronátem republiky San Marino.
Svojí historií nemůže okruh konkurovat slavnějším a starším konkurentům jako Monako, Spa, Silverstone, Hockenheimring nebo Monza, přesto krajnice závodní dráhy lemují vzpomínky na těžké a bohužel i smrtelné havárie. Přestavba tradiční a vyzývavé zatáčky Tamburello však byla na dlouhou dobu poslední stavební úpravou, kterou okruh prošel. Okruh je pěkný, ale ne klasický...
Závod setrvával v kalendáři přes výtky a kritiku ze strany suprema Formule 1 Bernieho Ecclestonea především díky podpoře Ferrari, pro které je Imola prakticky domácí tratí. Závody v Itálii mají zvláštní charisma. Není to ale jen diváky v ochozech, Formulí 1 žije široké okolí. Okruh je zasazen v malebném terénu a zázemí nabízí příjemné malé hotely, výborná vína a chutná jídla.
Kromě zastaralého okruhu a vybavení padocku prakticky beze změny po dlouhá léta je však dalším velkým problémem snižující se návštěvnost a malá rentabilita závodu pro kolotoč F1. Zatímco na okruzích v Malajsii a Bahrajnu shlédlo závody za tři dny kolem 200-300 000 diváků, v Imole to bylo asi jen 130 000.
Někteří lidé argumentují tím, že přesouvat závody z Evropy do jiných světadílů je zločinem, ale s ohledem na budoucnost stávajícím způsobem se rozvíjející Formule 1 je to, zdá se, řešení jediné.
Samozřejmě, že Formule 1 pochází z Evropy, ale má na ni starý kontinent monopol? Je pro jeho obyvatele stále stejně zajímavá? A co je pro F1 i její fanoušky nejdůležitější? Pokud si odpovíte na položené otázky: Ne, Ne, Přežít, pak máte pravděpodobně odpověď i na otázku v nadpisu článku...
Musí Imola z kola ven?
Jak je to s italským okruhem, nostalgií pamětníků a budoucností Formule 1?
Další zprávy
-
Vlastimil Harapes (†77): Zagorovou mu přebral Margita!
-
Vlastimil Harapes (†77): Zagorovou mu přebral Margita!
-
MS v ledním hokeji: Češi poskočili na druhé místo, ale... Postupový rébus!
-
Nehoda autobusu před zraky policistů! Cestovali v něm školáci
-
Robert Fico: Nové informace o zdravotním stavu premiéra!
-
Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu
-
Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu
-
Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak
-
Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl