Ecclestone: F1 motory nemají nic společného se silničními vozy, Mercedes to popírá

Honda | foto: Honda Racing F1

Bernie Ecclestone je známým kritikem současných motorů v F1. Podle něj se z nich nebude nikdy nic využívat v běžném provozu. Podle dominantního Mercedesu to ale není pravda.

Šéf Formule 1 tento týden uvedl, že současné hybridní turbomotory "nemají nic společného s [běžnými] auty a že nikdy v nich nebudou využívány." Kromě toho, že podle něj nemají žádný význam pro silniční vozy, kritizuje také jejich příliš vysokou cenu, nízkou hlučnost a následný odliv fanoušků.

Šéf vývoje závodních motorů Mercedes, Andy Cowell, však pro BBC poukazuje na to, že silniční vozy budou brzy využívat "přesně stejnou" technologii. V současných F1 motorech jsou nyní využívány dvě hybridní technologie - jedna rekuperuje energii při brzdění na zadní nápravě (MGU-K), což je princip, který se u hybridních silničních vozů už používá.

Druhou je technologie, která rekuperuje energii z hřídele turbodmychadla (MGU-H). Je využívána pro dva účely: buď energii využívá přímo na zadních kolech pro zlepšení akcelerace, nebo pomáhá roztáčet turbodmychadlo tak, aby bylo připraveno ihned poté, co pilot sešlápne plynový pedál, čímž se eliminuje prodleva turba (tzv. turbo lag).

Spojení těchto dvou technologií vedlo k tomu, že současné F1 motory mají nyní tepelnou efektivitu přesahující 40 %, což je více než běžně využívané dieselové motory.


Využívání hybridních technologií v F1 (foto: Renault Sport F1)

Cowell k tomu říká: "Lidé usilují o to, aby byly silniční motory efektivnější, proto se palivová ekonomie zlepšuje, aby byla v souladu s pravidly Evropské unie a všude ve světě. Způsob, jak zefektivnit motor s vnitřním spalováním, je zmenšit ho. To znamená nižší objem, méně válců, nižší otáčky.

Jenže to nevytváří moc velký výkon. Takže tam potom vložíte turbodmychadlo, abyste do něj dostávali více vzduchu a mohli spalovat více paliva - množství o něco nižší než dříve. Tím získáte výkon zpět. Jak vývoj pokračuje, končíte u velmi malých motorů s velkými turbodmychadly. A to končí velkým zpožděním.

Jak ho snížíte? Buď použijete hybridní systém, takže vám při rozjezdu od semaforu pomáhá velký elektrický motor, než se roztočí turbodmychadlo. Nebo vložíte elektrický motor do turbodmychadla, jenž roztáčí kompresor, takže máte vyšší výkon a při rozjezdu na semaforech i výkon. V tomto jsou F1 motory pro ty silniční důležité," vysvětluje zástupce Mercedesu.

Podle něj se technologie z F1 "rozhodně" brzy objeví u silničních vozů: "Ve světě silničních aut nepotřebujete takové množství výkonu, jaké máme v F1. Úroveň výkonu tedy bude nižší, ale schéma pohonné jednotky bude úplně stejné."


Pohonná jednotka Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)

"Skončíme jízdou s auty, které bude brzdit elektrický motor - brzdové kotouče tam budou pouze pro případ nouze. Veškerá energie pak půjde do elektrických strojů na obou nápravách, uchovávána bude v baterii. Skončíme u motorů s velmi malým objemem, nízkými otáčkami a vysokým dodatečným výkonem, který budou mít díky elektromotoru roztáčejícího kompresor.

Jízda ustálenou rychlostí bude příležitostí pro rekuperaci energie z turbíny prostřednictvím elektromotoru. Když tedy pojedete po dálnici, můžete ji rekuperovat. To je přesně to stejné, co děláme zde, v F1."

Všechny čtyři automobilky, které nyní v F1 působí také jako dodavatelé motorů - Ferrari, Honda, Mercedes a Renault - chtějí se současnými 1,6litrovými V6 hybridními jednotkami pokračovat i po roce 2016.

Ecclestoneovi se na schůzce Strategické skupiny nepodařilo prosadit návrat k levnějším atmosférickým V8 motorům s KERSem: "Je to možné používat jiné motory, které jsou levnější, ale dosahují stejné výkonnosti - jenže automobilky to nechtějí."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 19 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy