Loni jsme se rozloučili s 2,4litrovými atmosférickými V8 a letos si zvykáme na 1,6l přeplňované hybridní pohonné V6 jednotky s dvěma systémy pro rekuperaci energie: s MGU-K fungujícím při brzdění a s MGU-H, který sbírá energii z výfuků.
Poslední závod na Monze poskytl dobrou příležitost pro srovnání pokroku - vozy do něj nastoupily s aerodynamickými balíky pro nízký přítlak. Nezpochybnitelným faktem je, že letošní pohonné jednotky jsou mnohem efektivnější a zároveň také výkonnější. Podívejme se na některá fakta.
1. Dvousekundové zrychlení během jednoho roku
Loňské vozy dosahovaly s V8 motory výkonu kolem 800 koní (tj. 590 kW bez dodatečných 60 kW, které poskytoval KERS). V Monze dosahovaly rychlosti přes 340 km/h a vítěz kvalifikace Sebastian Vettel zajel kolo za 1:23,755 min.
Letošní nejrychlejší čas v Q3 činil 1:24,109 min. Toho dosáhl Lewis Hamilton s vozem o 50 kg těžším, což představuje 1,8 sekundy navíc, a na tvrdších pneumatikách (další 0,35 s). Pokud o tyto faktory upravíme jeho čas, dojdeme k závěru, že za 12 měsíců došlo v F1 ke zrychlení o 2 sekundy.
2. Snížení spotřeby na 1,9kg/kolo
Letošní pravidla přišla s další revolucí: snížení množství paliva na závod o 35 % (tj. 100 kg místo loňských 150 kg). To umožnila vysoká úroveň "hybridnosti" V6 motorů: 20 % výkonu nyní dělá elektřina díky energii získané při brzdění a z výfuků. Průměrná spotřeba v Monze proto klesla z loňských 2,5 kg/kolo na 1,9kg/kolo letos. Upravený čas je se stejnou hmotností navíc rychlejší.
Letošní monoposty jsou podstatně efektivnější než loni, zároveň podle Renaultu
došlo i k jejich zrychlení (foto: Renault Sport F1)
3. Distribuce zdrojů energie vozu F1
V sezóně 2013 pocházela většina energie ze 160 kg paliva spotřebovaného vozem. Výkon tvořila fosilní energie a na kola se z ní dostalo 30 %, zatímco zbytek se rozptýlil do vzduchu. Jediná jednotka KERSu zajišťovala omezený podíl elektrické energie.
Po letošním omezení množství paliva na 100 kg podíl elektrické energie významně vzrostl. Na kola se dostává větší množství, což hodně zlepšuje celkovou energetickou efektivitu. Elektrická energie je nyní mnohem důležitější (4 MJ) než minulý rok. Pochází ze dvou zmíněných zdrojů: z brzd a z výfuků.
4. Vyšší energetická efektivita
V roce 2013 dosahovala efektivita vozu F1 30 %, letos vzrostla na 40 %. To je možné díky snížení objemu motoru s vnitřním spalováním (a množství tření), zavedením turbokompresoru a snížením otáček (z 18 tis. na 13 tis. za min).
Efektivita vozu vybaveného motorem s vnitřním spalováním nemůže překročit 50 %. Pouze plně elektrické motory mohou dosahovat mnohem vyšší efektivity. K tomu je ale zapotřebí 25 tun baterií.
Další statistická fakta
- 30% snížení množství paliva mezi roky 2013 a 2014
- 10 bodů: zvýšení efektivity vozů F1 mezi roky 2013 a 2014
- v kvalifikaci poskytuje 25kg baterie 10 % energie navíc, což odpovídá 200 gramům paliva
- při předjíždění v závodě dosáhl Daniel Ricciardo s Red Bullem poháněným Renaultem 362,1 km/h, čímž překročil loňskou maximální rychlost o působivých 20 km/h.