V letošní sezóně je krom maximálního množství paliva pro závod (100 kg) stanoveno i omezení pro jeho okamžitý průtok, který nesmí přesáhnout 100 kg/hod. Týmy používají standardní měřiče společnosti Gill Sensors, kterou loni vybrala FIA. Po diskvalifikaci Red Bullu v Austrálii a dalších stížnostech se nyní zvažuje o přechodu na přesnější průtokoměry.
Gill Sensors je jedinou homologovanou společností, nyní však britská Sentronics společně s Mikina Engineering, Polyhedrus Electronics a americkou Hyspeed - oznámilo, že by ji chtěli nahradit. Společně již pro Formuli 1 zahájili vývoj nového průtokoměru.
Hyspeed kdysi s Gill Sensors spolupracoval, v minulém roce se však obě společnosti rozešly. Americkou firmu vede Neville Meech, který pro Gill 13 let pracoval jako hlavní inženýr pro oblast motorsportu.
Nyní si věří, že dokážou přijít s novým čidlem, které bude efektivnější, spolehlivější a jeho odchylky nepřevýší 0,25 %, tedy polovinu toho, co nyní FIA požaduje po průtokoměrech Gill Sensors. O šestinu (tj. o 50 g) je nižší i jeho hmotnost.
Nová čidla FlowSonic mají být spolehlivější, přesnější i levnější (foto: Gill Sensors)
"Zůstáváme přesvědčeni o tom, že ultrazvukový princip "délka letu" je nejlepším způsobem pro měření průtoku paliva v závodním voze. Výsledkem FlowSonic - kompaktní a robustní jednotka s minimem materiálů a součástí, proto se toho může méně pokazit," uvádí Meech pro Race Tech.
Jejich produkt je sice také ultrazvukový, využívá však odlišný měřicí proces: "Technologie je v jádru stejná, liší se však způsob, jakým měříme. Používáme odlišnou sadu dílů, náš přístup je docela odlišný. Myslíme si, že jde potenciálně o pokročilejší metodu pro tuto aplikaci."
Nový průtokoměr FlowSonic bude muset nejdříve projít homologací FIA. Pokud projde, mohl by snadno nahradit současná čidla za nižší náklady. Čidla Gill Sensors jsou poměrně drahá - jeden kit vyjde přibližně na 320 tisíc Kč, k tomu je nutno ještě přičíst necelých 200 tisíc Kč za kalibraci u společnosti Calibra.