Ferrari F2012 pod drobnohledem + technické specifikace

Ferrari F2012 | foto: Scuderia Ferrari

Ferrari dnes představilo svůj nový vůz, s nímž chce letos vyhrát oba tituly. Pojďme se na něj blíže podívat. Srovnáme si jej s loňským autem a uvedeme si jeho obecné technické specifikace.

Monopost F2012 je 58. vozem postaveným v Maranellu. Projekt obsahující kolem šesti tisíc součástek byl interně veden pod kódovým číslem 663.

Vyznačuje nosem (subjektivně) ještě ošklivějším, než jsme měli možnost pozorovat u Caterhamu, bez vykrojení uprostřed. Díky požadavkům nových pravidel se nejedná o oku lahodící estetický prvek, McLaren však ukázal, že to jde zvládnout i hezky. Za krásu se ale letos body udělovat nebudou.

Cílem je zvednout jej z aerodynamických důvodů jej dostat co nejvýš, aby k podlaze proudilo co nejvíce vzduchu. Zdá se, že proudění v horní části se bude setkávat s větším odporem, důležitější však je optimalizovat proudění vzduchu pod nosem směrem k difuzoru.


Nos Ferrari oko estetika netěší

Ostatní detaily vozu jsou zajímavé a jde vidět, že byla přepracována v podstatě každá část vozu. Zvětšil se rozvor a Ferrari vzadu a odvážně i vpředu sáhlo po zavěšení typu pull-rod - v tomto měl italský novinář Giorgio Piola pravdu a má bod (vůz akorát nemá dle jeho předpokladů boční nárazovou strukturu ukrytou v křídlovém profilu před bočnicemi).

Cílem je získání drobné aerodynamické výhody a především snížení těžiště díky tomu, že u pull-rodu jsou těžká kovová vahadla a torzní pružiny umístěny níže.

Přední křídlo pochází z loňského monopostu 150° Italia, nové by se mělo objevit nejpozději ve třetím předsezónním testu v Barceloně, kam Ferrari hodlá přivézt rozsáhlý balík vylepšení. Upozornilo nás, že monopost projde velmi intenzívním vývojovým programem v první části sezóny, přičemž se chce zaměřit především na aerodynamiku přední části.


Vpředu po 13 letech opět v F1 pull-rod

V zadní části se setkáváme s nižší a hodně se zužující karosérií, což bylo umožněno díky nové převodovkové skříni a také přeskupením některých mechanických dílů. KERS se zřejmě i letos nachází pod palivovou nádrží a nikoliv kolem převodovky, jako tomu bylo minulý rok u Red Bullu.

Bočnice jsou hezky tvarované, k vnějším okrajům stoupají, dole je patrné mírné podseknutí a směrem dozadu, kde se zužují, je překrývá kryt výfuků. Zajímavé jsou bočnicové panely, které obsahují vertikální výřez ve snaze optimalizovat proudění k zadní části.

Účelem je nasměřovat proudění vzduchu včetně horkých výfukových plynů (z výfuků skloněných vzhůru o minimálních 10°) na zadní brzdové kanálky, kde se nachází soustava drobných křidélek vytvářejících přítlak. To je výhodné, protože ten se nepřenáší přes zavěšení, ale působí přímo na kola. Jejich ráfkyScuderii již nedodává firma BBS, ale O.Z.

Nevýhodou takového řešení výfuků by mohla být citlivost na plyn, jelikož mapování bylo oproti loňskému roku také omezeno (jak směrnicemi, tak i přímo řídicí jednoutkou SECU).


Výfuky směřují dolů k zadním brzdovým kanálkům

Nad hlavou jezdce se nachází ochranný oblouk s trojúhelníkovým hlavním otvorem pro přívod vzduchu k motoru. Za ním je po vzoru loňského McLarenu MP4-26 další otvor, který zřejmě slouží pro chlazení převodovky a hydrauliky.

Koncept zadního křídla je stejný jako minulý rok, každý detail však byl upraven pro zvýšení efektivity. Obsahuje hydraulicky ovládaný systém pro omezení přítlaku (DRS) ukrytý v jeho bočnicích. Přední i zadní brzdové kanálky byly v rámci optimalizace brzdového systému přepracovány ve spolupráci s Brembem.


Krása bočnic vynikne při pohledu shora

Motor je evolucí loňské pohonné jednotky, úprava jeho vnitřních součástí za účelem zvýšení výkonnosti však v rámci zmražených pravidel není možná. Ferrari hodně úsilí věnovalo zlepšení jeho instalace do nového šasi, aby byla co nejméně narušena aerodynamika. Specialisté také pracovali co nejmenším dopadu zákazu foukání a úpravě elektroniky a mapování.

KERS zůstal uprostřed ve spodní části vozu ve snaze o co nejvyšší bezpečnost. Týmu se podařilo snížit jeho hmotnost a zvýšit efektivitu. Shell dále pracoval na palivu a mazivech, aby zvýšil výdrž motorů a snížil jejich spotřebu.


Difuzor Ferrari schovává

 

Srovnání s loňským vozem 150° Italia



 

Obecné technické specifikace

- šasi vyrobeno z uhlíkových vláken voštinové kompozitní struktury
- podélně uložená převodovka Ferrari
- diferenciál s omezenou svorností
- elektronicky řízená, rychle řadící poloautomatická sekvenční převodovka
- počet rychlostních stupňů: sedm + zpátečka
- chlazené kotoučové brzdy z uhlíkových vláken Brembo
- nezávislé zavěšení, pull-rod aktivující torzní pružiny vpředu i vzadu
- hmotnost včetně vody, olejů a pilota: 640 kg
- kola: 13" OZ vpředu i vzadu

Motor
- typ: 056
- počet válců: osm
- blok válců z hliníkové slitiny, V 90°
- počet ventilů: 32, pneumaticky ovládané
- objem motoru: 2398 cm3
- vrtání pístů: 98 mm
- váha: přes 95 kg
- elektronické vstřikování a zapalování
- palivo: Shell V-Power
- mazivo: Shell Helix Ultra

Snímky z představení najdete v tomto článku.

© Foto: Scuderia Ferrari


Rozhovor s Patem Fryem o novém Ferrari F2012

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 56 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy