O dalších zajímavých změnách v pravidlech pro rok 2012 s technickým ředitelem Renaultu (2. část)

Technika | foto: Renault Sport F1

Technický ředitel Renaultu James Allison pokračuje v představování některých dalších změn v pravidlech pro rok 2012, z nichž o většině jsme se zatím nezmiňovali.

První část článku najdete zde, dnes budeme pokračovat změnami v oblasti zavěšení, podlahy, práce s plyny, struktur pohlcujících nárazovou energii, výfuků a technických směrnic FIA.

Zavěšení
Částí zavěšení (ramena, tyče atd.) podléhají přísným aerodynamickým omezením (omezení hloubky, symetrických částí, maximálních úhlů náběhu). Neplatí to pro těhlice, které drží kolo na zavěšení. Jejich design nikdy nebyl omezen.

Existovala však možnost (ačkoliv prozatím nevyužita),  že někdo této hypotetické svobody využije a vyrobí obrovskou aerodynamickou těhlici. Proto došlo ke změně článku 10.5.3, aby těhlice nemohli přesahovat objem, který je v současnosti povolený pro brzdové kanálky, což brání vzniku problému s gigantickými těhlicemi.

Podlaha vozu
Podlaha pod monopostem F1 (tzv. zvýšená (step plane) a referenční rovina (reference plane)) musí být navržená jako plochá. Protože ale věci nemohou být vyrobeny dokonale ploše, byla povolena výrobní tolerance +/- 5 mm. Později se zdálo, že tato 5 mm tolerance byla zneužívána pro (nelegální) návrh jemných kontur v podlaze. Aby těmto možnostem byla učiněna přítrž, byla tato tolerance snížena na +/- 3 mm.


Helium bude pro pohánění pistolí v boxech zakázáno (foto: Pirelli)

Helium
U některých týmů se objevila tendence využívat helium k pohonu pistolí v boxech, protože helium dokáže zvýšit výkon těchto pistolí při daném tlaku plynu. Je to však šíleně drahé a pro rok 2012 to bylo zakázáno.

Struktury pohlcující nárazovou energii
Každý vůz je vybaven strukturami pohlcujícími energii po stranách šasi, kde v případě bočního nárazu fungují jako deformační zóny. Tyto struktury musí projít na začátku sezóny nárazovými testy, během nichž do šasi přesně kolmo naráží testovací sáně. Tyto struktury musí navíc projít testem robustnosti, kdy jsou vystaveny horizontálnímu odrazovému tlaku. Zjišťuje se tím, zda zkrátka nevystřelí z vozu v případě skutečné srážky, která není přesně kolmá k šasi.

V předchozích sezónách jsme rovněž museli dokazovat pomocí výpočtů pevnosti, že struktury budou v pořádku i při vystavení vertikálního přetížení. Příští rok budou tyto výpočty pevnosti pro jistotu nahrazeny fyzickým testem. Teoreticky by se tím nemělo nic změnit. Pokud kalkulace byla provedena správně, sktruktura by měla tlaku odolat.

Výfuky
Výfukové podlahy letošního roku jsou ty tam. V roce 2012 musí výfuky ústit v předepsaném obdélníku, jenž se nachází zhruba v podobné oblasti jako koncovky výfuků v roce 2008. V rámci dalších omezení musí rovněž ústit pod jistými úhly a mít předepsaný průměr. To neznamená, že by výfuky vytvářející přítlak byly minulostí - je velmi těžké vrátit to zpět do Pandořiny skříňky.


Předepsané oblasti pro vyústění výfuků v roce 2012

Tyto změny však ve spojení s posledními technickými směrnicemi zakazují foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu, což vede k tomu, že přítlak generovaný výfuky bude v roce 2012 mnohem menší, než v roce 2011.

Technické směrnice
Po mnoho let narůstal seznam technických směrnic, které poskytovaly vedení v tom, jak legálním způsobem zacházet s elektronikou a softwarem vozu. Letos po vzájemném úsilí týmů a FIA byly tyto technické směrnice zakotveny do technických pravidel, které jim poskytují vhodnější a trvalejší místo.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 8 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy