Franzi, začněme jezdeckou situací v F1. Poté, co jste potvrdili Daniila Kvjata pro rok 2017, stále zbývá 10 nepotvrzených sedaček. To je neobvyklá situace, v tak pozdní fázi roku. Proč?
Franz Tost: Wau, o tom nepřemýšlel. Přirozeně mohu hovořit pouze o naší situaci. Obecnou filozofii Red Bullu je rozhodovat na konci sezóny. Letos jsme to udělali trochu odlišně: hodně brzy jsme potvrdili Carlose (Sainze) a Daniila před pár dny.
Pokud jde o ostatní týmy, můžu jen odhadovat. Na trhu existuje několik dobrých jezdců, jejichž smlouvy končí na konci sezóny, ale s rozhodnutím týkajícím se jezdce vždy souvisí několik hledisek. Nejprve ze všeho jde o talent daného pilota. Zadruhé jde také o finanční situaci týmu. A zatřetí, svou roli mohou hrát marketingové důvody - pokud chcete přivést do týmu jezdce, který je důležitý pro určitého sponzora nebo pro určitou zemi.
Pokrýt všechna tato hlediska někdy není tak jednoduché. Vzpomínám si na sezóny, kdy týmy čekaly s podpisem až na poslední možný okamžik - doslova před odletem k prvnímu závodu! Nejde tedy opravdu o nic nového, možná jen počet [nepotvrzených míst] je trochu vysoký. Ale o ten nejefektivnější balík se vede litý boj
Ve čtvrtek v Austinu jsi řekl, že si na zprávu o vašem druhém jezdci pro rok 2017 budeme muset počkat do konce sezóny, a pak jste za dva dny podepsali s Daniilem. Proč najednou ten spěch?
FT: Nešlo o žádný spěch. Red Bull se rozhodl udělat to tady, protože jsme přesvědčeni, že Daniil je pro rok 2017 tou správnou volbou, a abychom ukončily povídačky a vnesli do týmu stabilitu před posledními 4 závody. Bylo to nějakou dobu jasné, šlo tedy o to, proč to pak odkládat?
Odborný poradce Red Bullu pro oblast motorsportu, Helmut Marko, řekl, že jsi rozhodl ty.
FT: Šlo o rozhodnutí Red Bullu, toť vše. Daniil si místo příští rok zaslouží, jelikož v Singapuru předvedl skvělou výkonnost a byl hodně konkurenceschopný v Malajsii a v Japonsku. S autem, u jehož motoru byl vývoj zastaven a kterému schází 60 - 70 koní!
Když se vrátíme k velkému počtu nepotvrzených míst pro rok 2017, otálejí týmy kvůli velkému počtu dobrých jezdců, kteří jsou dostupní? Nebo to je naopak - dobrých jezdců je málo, takže si dávají na čas? A hrají v tom roli peníze?
FT: Peníze v F1 hrají roli vždy! A samozřejmě, obzvlášť u týmu středů pole a u těch vzadu, ti musí vždy hledat ten nejlepší možný balík, protože to může být otázkou přežití nebo smrti.
A něco se v poslední době změnilo: některé velké týmy se teď snaží ovlivnit volbu pilotů u určitých týmů středu pole. Je to tedy všechno o učinění toho správného rozhodnutí v ten správný okamžik. Navíc vše ještě více komplikují obrovské změny před rokem 2017.
Co je největším rizikem týmu při volbě jezdce?
FT: Vždy jde o kombinaci. Pokud nejste o jezdci přesvědčeni, neberte ho. To je nepsané pravidlo - nebo by jím alespoň mělo být. Pokud je někdo 'ničitelem aut,' tak to nikdy předem nevíte, protože jinak byste ho určitě nevzali (smích).
Ale ano, nastávají určité situace, kdy nejste úplně spokojeni, protože třeba schází jeden prvek. Možná má obrovský talent, ale finanční stránka není uspokojující - co pak uděláte? Potom se to odráží ve filozofii týmu, jestli vzít toho nejschopnějšího jezdce s nadějí, že se finanční stránka během sezóny vyřeší, nebo raději vyhlížíte bezpečné finanční pilíře a vezmete kluka, který není tak dobrý.
Toro Rosso si vždy vybírá ty nejlepší. Red Bull by nikdy z finančních důvodů nevzal druhořadého jezdce. Talent je to nejdůležitější.
Jak důležitou se stala finanční stránka 'jezdeckého balíku' v posledních letech?
FT: Nikdy to nebylo odlišné. Vzpomeňte si: Niki Lauda přinesl peníze, aby jezdil s Marchem, což bylo v té době velmi průměrné auto. Nebo si vezměte Nelsona Piqueta: Parmalat Brazil byl jeho sponzor a tlačili jej. Takže se nic nezměnilo. Lidé mají tendenci na to zapomínat.
Americký pilot by rozhodně pomohl rozmachu F1 ve Spojených státech. Christian Horner přesto nedávno prohlásil, že momentálně nevidí nikoho, kdo by splnil kritéria Red Bullu pro mladé piloty. Je F1 příliš náročná pro talenty ze Spojených států?
FT: To je mnohem složitější, protože hodně záleží na kultuře motorsportu v zemi. Jsem přesvědčen o tom, že ve Spojených státech jsou schopní piloti, ale abyste se dostali do F1, musíte jít do Evropy ve velmi raném věku.
S motokárami musíte začít nejpozději do sedmi let, jinak se do F1 nedostanete. Takže to všechno záleží na rodičích, kteří musí být ochotni se přestěhovat do Evropy - a kdo to udělá? Nebo můžete vybudovat opravdu konkurenceschopnou motokárovou scénu ve Spojených státech a účastnit se několikrát ročně mezinárodních soutěží. Pak je pro kvalitní proces výběru důležité, abyste měli hodně mladíků. Možná by to mohla prosadit Liberty Media.
Věk je tedy základním předpokladem? Před několika lety se dalo začínat ve 12 nebo v 13 - a teď je výchozím měříkem 7 let?
FT: Takový je vývoj ve sportu, ve všech odvětvích: v lyžování, v bruslení, ve fotbale. Pokud nezačnete s učením ve velmi raném věku, jste ztraceni. Jde o nervový systém. Čím jste mladší, tím snadnější je proces učení a zapamatování. To později už nikdy nemůžete vynahradit.
Pokud mi někdo sdělí, že nikdy nejezdil motokáry, ale že chce proniknout do F1, tak mu řeknu, že to je vtip. Protože v náročných situacích, kdy jde o milisekundy, nemůžete reagovat na základě vědomého přemýšlení. Musíte vycházet z instinktů - a tomu se učíte v tom nejnižším možném věku.
Změny v pravidlech umožní v budoucnu dosáhnout většího synergického efektu mezi Red Bullem a Toro Rosso, což by pro vás mělo znamenat lepší výsledky. Nebude to ihned, protože jak zdůraznil Helmut Marko, Red Bull dokáže díky své větší kapacitě nasazovat vylepšení rychleji než Toro Rosso. Ale od roku 2018 dále by to neměl být problém. Vidíš to podobně?
FT: Ano, Helmut má pravdu, protože Red Bull Technology má třikrát více lidí než my. A své výkresy uvolňují velmi pozdě. Kdybychom my měli pozastavit výrobu našich dílů - hovoříme o všem v rámci pravidel - do té doby, než uvolní výkresy, tak bychom nezávodili.
A to kvůli změně v pravidlech, jinak by to bylo jednoduché, protože bychom mohli některé díly přenést z vozu 2016. Nyní si tedy věci stavíme sami a doufáme, že synergie budou fungovat v roce 2018, kdy budeme moci přenést některé díly z jejich vozu pro rok 2017. Takže ano, na synergie se dostane.
Toro Rosso v současné době v pohodě drží sedmou příčku mezi konstruktéry. Kdy vyhasly vaše naděje na páté místo?
FT: Šlo o postupné kroky. Jedním z nich byl odchod Maxe Verstappena k Red Bullu. To týmu vzalo mnoho potenciálu. Neznamená to, že Daniil neodvádí fantastickou práci, musel se však zotavit.
Pak jsme narazili na některá selhání motoru, se kterými jsme nepočítali. Dále jsme byli zapojeni do některých incidentů, jako například v Monaku, kde Carlos předvedl skutečně dobrou výkonnost a před zastávkou jezdil před Pérezem. Po zastávce zmizel - tým o jeho pozici jasně přišel.
Poté jsem vždy říkal, že druhá polovina sezóny bude kvůli absenci vývoje motoru náročná a že se budeme trápit s rychlostí. Nyní nás štvou ty body, o které jsme přišli na počátku sezóny. Ale abych byl férový, i kdyby nám vše v této sezóně perfektně fungovalo, tak by Force India byla jednoduše příliš silná, a totéž i Williams. Ale šesté místo by mělo být možné, protože McLaren zas tak daleko před námi není.
Mohl bys v případě sedmého místa říct, že šlo pro vás o relativně slušnou sezónu?
FT: Ne, pro nás se o dobrou sezónu nejednalo. Vůbec ne. Bylo by špatné, kdyby řekl, že jsem spokojený. Pokud bychom skončili pátí, teprve potom bych mohl jít domů s úsměvem.