ROK 1988 S VADAMI NA KRÁSE
Na první pohled prožil McLaren pohádkovou sezónu, ovšem každým odjetým závodem nabývala rivalita mezi zkušeným a profesorsky uvažujícím Alainem Prostem a brazilským temperamentem Ayrtona Senny. Senna byl odhodlán Prosta rozdrtit, vymazat všeobecné přesvědčení, že je nejlepším pilotem 80. let. V předchozích letech si Brazilec vždy omotal tým kolem prstu a nechal ho pracovat jen pro něj. Příchodem do McLarenu se ocitl v Prostově teritoriu, bez nároku na post týmové jedničky.
Senna a Prost spolu pomalu přestávali mluvit a v roce 1989 jediná forma komunikace o poznatcích z obou monopostů probíhala skrze mechaniky, kteří fungovali na bázi jakýchsi prostředníků rozeštvaných jezdců. Ti na základě jejich zpětné vazby sbírali důležitá data.
PODOBNOST ČISTĚ NÁHODNÁ?
Pokud srovnáme McLaren MP4/4 a neúspěšný Brabham BT55 z roku 1986, jsou si nápadně podobní. Autorem Brabhamu BT55 je totiž Gordon Murray.
Murrayův vždy pečlivě upravený knír pod nosem kontrastoval s hustými delšími černými vlasy, které si nechával zkracovat až při sporadických návštěvách holiče. Dokud si to ve sponzory stahující oprátce mohl dovolit, nosíval pestrobarevná trička, umocňující jeho volnomyšlenkářskou povahu.
Jihoafričan Murray strávil u stáje Brabham 18 let a po odchodu technického ředitele McLarenu Johna Barnarda zaujal jeho perspektivnější pozici. Šéfdesigner Steve Nichols získal Barnardovým odchodem volné pole působnosti, pod minimálním dozorem nového technického ředitele Murraye. Ten první dny v McLarenu trávil reorganizací kanceláře.
Technický ředitel obvykle nenavrhuje monoposty, o to se stará šéfdesigner. Je ale možné, že Murray protlačil vizi, aplikovanou u BT55, i do McLarenu? Při prvním pohledu na výsostně vzhlížející McLaren a katastrofálně neúspěšný Brabham o tom nelze pochybovat.
Murray navrhoval Brabham BT55 s cílem ponechat zadnímu přítlačnému křídlu co největší přívod vzduchu. Klasický 45° úhel posedu jezdce snížil na 30° a uvolnil místo kolem kokpitu a motoru k proudění vzduchu na zadní křídlo. Jenže monopost nefungoval, problém tkvěl v motoru BMW, skloněném pod úhlem 72°. V levých zatáčkách byl olej hnán odstředivou sílou do hlav válců, kde se hromadil a zvyšoval teplotu mechanických částí. K tomu připočtěme nedostatečnou tuhost o něco delšího podvozku a máme nespolehlivý monopost pohybující se ve středu startovního pole.
Příchodem k McLarenu se Murray snažil prosadit ideologii nízko posazeného monopostu v návrhu nového McLarenu pro rok 1988. Několika členům stáje dokonce ukazoval technické nákresy BT55, v dnešní době něco nepředstavitelného.
Murray je autorem převodovky, to mu Nichols nevyvrací. O autorství má však vlastní názor. Murray a Nichols se neměli v lásce a chybějící chemie v jejich vztahu je dnes důsledkem toho, že oba hájí svůj významný podíl na MP4/4.
Monopost z říše snů: McLaren MP4/4 (2. díl)
Závěrečná část článku o jedinečném McLarenu MP4/4.
Doporučit článek
Další zprávy
-
MS v ledním hokeji: Radko Gudas promluvil o svých faulech!
-
MS v ledním hokeji: Radko Gudas promluvil o svých faulech!
-
Steve Buscemi to schytal v New Yorku. Skončil zbitý v nemocnici
-
Počasí bude příští víkend deštivé. Hrozí i bouřky
-
Putin odvolal Šojgua z funkce ministra obrany
-
Ford reaguje na zprávy o slabém výkonu nového F1 motoru Red Bullu
-
Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak
-
Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl
-
GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů