Kdo jsou sponzoři týmů F1 a kolik je to stojí?

Start závodu na Nürburgringu | foto: Red Bull Content Pool

Na penězích záleží v každém sportovním odvětví, a ve Formuli 1 se pohybují opravdu velké finance. Pokud nejde o vůbec nejdražší sport na světě, pak jistě atakuje nejvyšší příčky.

Stáje dostávají peníze především prostřednictvím sponzorů. Ti do F1 investují každoročně stovky milionů amerických dolarů. Ostatně pokud sečteme, kolik sponzoři jednotlivých stájí jen loni v dost zvláštním „covidovém roce“ do Formule 1 investovali, celková suma se bude blížit 1,2 miliardy $.

Jak štědří byli sponzoři v roce 2019 zveřejnila motoristická redakce BBC až před krátkou dobou. Proto vám údaje nabízíme s poněkud větším časovým odstupem.

Haas

Rozpočet 2019: 173 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 30 – 50 milionů $
Hlavní sponzoři: Richard Mille (hodinky), Peak (automobilové oleje), Jack and Jones (oděvní značka).

Kevin Magnussen při pátečním tréninku v Soči | foto: Haas F1 Team

Racing Point

Rozpočet 2019: 188 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $
Hlavní sponzoři: BWT (úprava vody), JCB (výrobce těžké stavební techniky), NEC (IT), Claro (telekomunikační společnost) plus nejmenovaná sázková společnost se sídlem v Liverpoolu.
Další podstatnou část prostředků obdržel Racing Point od Lawrence Strolla, který stáj koupil.

Sergio Pérez při pátečním tréninku v Toskánsku | foto: Racing Point F1 Team

Alfa Romeo

Rozpočet 2019: 141 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 45 – 75 milionů $
Hlavní sponzoři: automobilka Alfa Romeo, Singha (pivo), Carrera (brýle), a Adler Pelzer Group (automoto).

Antonio Giovinazzi v rámci třetího dne předsezonních testů v Barceloně | foto: Pirelli

Renault

Rozpočet 2019: 272 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 55 – 85 milionů $
Hlavní sponzoři: Infiniti (výrobce automobilů), RCi bank (bankovní dům), MAPFRE (pojišťovna), DuPont (chemička), Microsoft (elektronika a software) a Le coq sportif (oblečení). Nemalou sumou pak přispívá i samotná automobilka Renault.

Esteban Ocon v sobotním tréninku v Abú Zabí | foto: Renault Sport F1

AlphaTauri (bývalé Toro Rosso)

Rozpočet 2019: 138 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 60 – 90 milionů $
Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Moose craft cider (cider), Edifice casio (hodinky), Randstad (personálně-poradenské služby), myWorld (marketing).

Daniil Kvjat v rámci třetího dne předsezonních testů v Barceloně | foto: Scuderia AlphaTauri

Williams

Rozpočet 2019: 132 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 85 – 105 milionů $
Hlavní sponzoři: ROKiT (výrobce telefonů), ORLEN (petrochemická společnost), Rexona (kosmetika), Acronus (software).

Nicholas Latifi při pátečním tréninku v Toskánsku | foto: Williams F1 Team

McLaren

Rozpočet 2019: 269 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 90 – 120 milionů $
Hlavní sponzoři: British American Tobacco (tabáková společnost), Dell (výrobce elektroniky), CNBC (televizní kanál), OnePlus (výrobce mobilních telefonů), Coca-cola (nápojový koncern), Richard Mille (hodinky), Estrella Damm (pivo), Hilton (hotely), FxPro (brokerská společnost).
Tabáková reklama je ve Formuli 1 již skoro patnáct let zakázána, avšak British American Tobacco má na vozech McLarenu nápis „A Better Tomorrow“, což propaguje elektronické cigarety této společnosti.

Carlos Sainz s Flow-visem v tréninku v Silverstone | foto: McLaren

Red Bull Racing

Rozpočet 2019: 445 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 110 – 140 milionů $
Hlavní sponzoři: Red Bull (energetické nápoje), Aston Martin (výrobce automobilů), ExxonMobil (zpracování ropy a plynu), Mobil1 (výrobce automobilových olejů), Esso (paliva), FuturoCoin (kryptoměna), Tag Heuer (hodinky), Puma (oblečení a sportovní vybavení), Citrix (software), Rauch (džusy a nápoje).

Max Verstappen při pátečním tréninku v Soči | foto: Red Bull Content Pool

Mercedes

Rozpočet 2019: 484 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 135 – 165 milionů $
Hlavní sponzoři: Petronas (ropná a plynárenská společnost), BOSE (výrobce sluchátek a reproduktorů), EPSON (tiskárny), Tommy Hilfiger (oděvní společnost), UBS (banka), IWC (hodinky), Marriot Bonvoy (hotely), Monster energy (energetické nápoje), Puma (oblečení a sportovní vybavení), POLICE (brýle).

Valtteri Bottas při pátečním tréninku v Soči | foto: Mercedes AMG F1 Team

Ferrari

Rozpočet 2019: 463 milionů $
Roční sponzorský příspěvek: cca 255 – 285 milionů $
Hlavní sponzoři: Mission Winnow (tabáková společnost - stejný systém jako u British American Tobacco), Shell (ropná společnost), Hublot (hodinky), Kaspersky (antivirové programy), UPS (zásilková společnost), Lenovo (výrobce elektroniky), Ray-Ban (brýle), MAHLE (výrobce automoto dílů), AMD (výrobce počítačových komponentů).
Ferrari praktikuje některé dlouhodobé spolupráce, například se společností Shell se značka poprvé spojila již v roce 1924, tedy ještě v době, kdy Formule 1 neexistovala. 

Spolupráce Ferrari a Shell je dlouhodobá | foto: Scuderia Ferrari

Z výše uvedeného je zřejmé, že Ferrari jede "vlastní ligu" a oproti Haasu má od sponzorů více než šestinásobné sponzorské dary. Italská stáj je mezi fanoušky bezesporu nejoblíbenější, a tak se není čemu divit, že má nejvíce peněz od sponzorů; a to navzdory tomu, že Pohár konstruktérů nebo titul mistra světa naposledy vyhrála před více než deseti lety.

Ačkoli týmy vozí reklamu rozličných sponzorů, převládají zejména značky vyrábějící elektroniku, hodinky nebo firmy obchodující s palivy či jiným automobilovým příslušenstvím. První skupina má na trhu obrovskou konkurenci a zároveň také velké příjmy, a tak si reklamu ve Formuli 1 může dovolit.

Výrobci hodinek se prezentují luxusními kousky a jejich „promo“ koresponduje s luxusními sportovními událostmi jako jsou golfové turnaje, dostihy či právě Formule 1. Navíc hodinářské společnosti mají s motorsportem dlouholetou historii, stačí se podívat na fotografie legend Formule 1 a téměř vždy najdeme na jejich ruce hodinky od svého sponzora.

Například švýcarský výrobce TAG Heuer po sezóně 1974, kdy Regazzoni (Ferrari) jen těsně přišel o titul, daroval jemu a Laudovi luxusní hodinky jako "odškodnění" a později dokonce vyráběl pohledné budíky zabudované do malých napodobenin závodních přileb. U třetí skupiny se přímo vybízí sponzorovat motorsport, navíc se opět jedná o podniky s dostatečnými financemi pro podobné investice.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 23 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy