Brawn je svým aerodynamickým výzkumem nadšen. Předčí týmy, F1 ale za světem zaostává

Model Mercedesu při počítačových simulacích | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sportovní ředitel Formule 1 je nadšeny výsledky vlastního aerodynamického průzkumu. Před týmy jsou po krátké době o hodně napřed, proč tolik zaostávají?

Týmy nedávno souhlasili s tím, že technickému oddělení Rosse Brawna poskytnou svá důvěrná aerodynamická data, aby mu pomohla v budoucím zlepšení pravidel. Poté, co se bývalý šéf Ferrari přidal k novým majitelům F1, vybudoval vlastní výzkumný tým, aby lépe porozuměl dopadům aerodynamiky moderních monopostů na závodění.

Brawn dal dohromady zkušené týmy i potřebnou techniku
Toto oddělení vede bývalý šéf aerodynamiky Williamsu Jason Somerville, který v zákulisí pracuje s CFD modely vozu Manoru pro rok 2017, který odkoupili v dražbě. Byl navržen pro současná pravidla, ale po krachu stáje se nakonec v závodech nikdy neobjevil.

Psali jsme

"Koupili jsme geometrii starého vozu Manoru pro rok 2017, protože jsme chtěli mít generický model, který bychom mohli využít při CFD modelování, aby nám poskytl alespoň základ. Víme, že vůz Manoru nepatří k předním vozům F1, ale má geometrii odpovídající pravidlům pro letošní rok a všechno u něj funguje," potvrzuje Brawn.

Brzy předvede, jak závodění zlepší
"Máme model dvou aut jezdících společně a odvedli jsme počáteční práci. Nyní sezóna skončila, týmy nám začínají dávat svá auta z roku 2017, abychom se mohli podívat na reprezentativnější modely. Sepsali jsme s týmy dohody o utajení a začnou nám poskytovat své reprezentativní modely pro náš CFD program," libuje si inženýr, který v F1 pracoval u Benettonu, Ferrari, Hondy, Brawnu GP a do roku 2013 v Mercedesu, kde položil základy současné dominance.

Vizualizace proudění vzduchu kolem ovzu Sauberu | foto: Sauber Motorsport AG

"Řekl bych, že tým, který z lidí dáváme dohromady, je ze 75 % kompletní. Pár se jich ještě přidá po novém roce, všechno to jde velmi dobře. Jsem tím celkem nadšený a na začátku příštího roku budeme mít věci, na nichž vám budeme moci předvést, o co se pokoušíme," pokračuje Brawn.

Současným problémem aerodynamických pravidel je to, že vozy nemohou jezdit v zatáčkách v úplavu těsně za sebou, a předjíždění je proto velmi náročné. Byl sice zaveden systém pro redukci odporu (DRS), ten ale nepomáhá vždy a část fanoušků jej stejně kritizuje s tím, že jde o "umělou pomůcku," která v F1 nemá co dělat. Počet předjížděcích manévrů letos navíc po změně technických pravidel poklesl o polovinu ve srovnání s předchozí sezónou.

F1 ujel vlak
To vše se Brawn se svým týmem bude snažit při budoucích zásazích do regulí napravit. "Jednou ze zajímavých věcí pro nás je to, že na rozdíl od týmu nemáme pravidly omezenou technologii ani kapacitu CFD. Oni jsou jimi hodně omezeni v tom, kolik CFD simulací mohou provádět a jaké procesy mohou používat."

Svět je v oblasti CFD už mnohem dále než F1 | foto: BMW Motorsport

"Pro nás to neplatí, což nám částečně otevřelo oči v tom, kde se nachází F1 a kde je svět. A svět F1 hodně předstihl, pokud jde o CFD. Kapacita, kterou tedy máme, a schopnost dělat to, co potřebujeme, podstatně převyšuje kterýkoliv tým F1," dodává Brawn.

Když jsem o tom hovořil s aerodynamiky týmů, tak mi potvrdili, že zatímco kdysi patřila F1 k tahounům v oblasti počítačových simulací, tak ji v posledních letech ujel vlak. Podle nich týmy za světovou špičkou v CFD kvůli přísným pravidlům nyní zaostávají zhruba o tři roky.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 20 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy