Chase Carey a Ross Brawn si představují Formuli 1 jako mnohem spravedlivější kolbiště, samozřejmě až po vypršení letité Convention de la Concorde, což se stane v roce 2020. Jenže s přísunem nových zájemců to nemusí být tak horké. Informovali jsme, že například nezávislí dodavatelé motorů mají výhrady ke stávajícím pravidlům, nyní se ozval ředitel sekce Volkswagen Motorsport Bernhard Gobmeier s tím, že nárůst nákladů pro jednotlivé týmy představuje "velmi nebezpečnou cestu".
Týmy jako Force India urgují u majitelů Formule 1, společnosti Liberty Media, rychlé omezení výdajů, protože i přes různé snahy a pokusy o zavedení rozpočtových stropů se nůžky mezi špičkovými týmy a zbytkem startovního pole nadále rozvíjejí. Dokonce se hovoří - pochopitelně jen skrytě a v náznacích - o dvou šampionátech. Možná i proto se Volkswagen do F1 nechystá, zatím se prezentuje prostřednictvím dvou značek ze svého koncernu - Porsche a Audi - v levnější Formuli E.
"Formule 1 se ubírá nebezpečnou stezkou. Je příliš drahá. Mnoho týmu, kromě těch největších, čelí finančním problémům. A majitelé okruhů či jejich promotéři nezvládají platit to, co se po nich chce. Podle mého názoru to může skončit pro tuto motoristickou kategorii katastrofou. Vidíme to všude. Mercedes má přes 1500 zaměstnanců, kteří jsou zapojeni do projektu F1. Ale dodavatele to až tak nezajímá, podle nich to není až tak vysoké číslo. Takže to přibližně čítá 2000 lidí na dvě auta. Měli byste zvážit reálnou hodnotu mezd v Anglii a také pořizovací ceny materiálu," sčítá argumenty pro své tvrzení Gobmeier.
MotoGP je stokrát lepší
Třiapadesátiletý ředitel Volkswagen motorsport dává Evropě za příklad americké závody a domnívá se, že na tomto kontinentě jsou ohledně kontroly nákladů rozhodně na vyšší úrovni. Je též toho názoru, že F1 potřebuje mnohem větší show, aby se stala opět atraktivní pro potenciální sponzory.
"Dokáží být v otázce manažerské mnohem lepší než Evropa. Tam je příliš mnoho rozličných kategorií. V některých je otázka nákladů na přijatelné úrovni, ale Formule 1 je už mimo hranici, stejně jako WEC. Proto také klesá počet sponzorů. Ti velcí, jako cigaretové společnosti, tu navíc nejsou. A významově menší se postupně stahují," vypočítává problémy Gobmeier.
Protože Gobmeier pracoval u značky Ducati jako šéf závodní stáje MotoGP, může si dovolit srovnávat. A dle jeho vlastních slov je tato závodní kategorie daleko před Formulí 1. On sám ji považuje za rozhodně lepší.
"Co se týče show, tak MotoGP jednoznačně dominuje, je stokrát lepší. Není tu žádný kompars a společně se světovou sérií superbiků mají před F1 náskok. A teoreticky má MotoGP možnost využít svého komerčního kapitálu pro ještě větší popularitu. A to se také děje. Máme v naší skupině značku Ducati a tak můžeme vidět rozdíl ve sponzorském přístupu. Dosáhli v tomto směru maxima, což se nepodařilo ani Porsche, Bentley či Audi. Ducati je speciální případ a podobně jako v případě Ferrari u něj sponzoři získávají skutečnou hodnotu. Jsou dobří v závodech, a to jak z hlediska médií, hospitality, tak i po stránce programové a v dalších oblastech. A automobilky na tom zdaleka tak dobře nejsou," uzavírá Gobmeier.