Tři odpolední červené vlajky doprovodily Bottasův rekord

Pohled do zákulisí testovací trati v Barceloně | foto: Haas F1 Team

Barcelona - Testovací maratón pokračuje, dnes nastoupí na Circuit de Catalunya "druhá směna", i když podobně jako v minulých případech to pro všechny týmy neplatí - hned ve čtyřech případech dojde na střídání už v poledne.

Zatím jsme viděli během pěti testovacích dnů tři vítězné značky - vedle Mercedesu a Ferrari se k nim možná poněkud překvapivě zařadil včera Williams. Podle všech zpráv je na katalánském okruhu setrvalé počasí, dnes se očekává teplota až 22°C, proto dnešní jezdecká equipa bude mít opět ideální podmínky:

Piloti absolvující 2. testovací den II. cyklu:

Mercedes: Bottas / Hamilton
Ferrari: Räikkönen
Force India: Pérez
Williams: Massa / Stroll
McLaren: Alonso
Toro Rosso: Sainz jr.
Haas: Grosjean
Renault: Hülkenberg / Palmer
Sauber: Ericsson / Wehrlein (dodatečně prohozeno)

Jedinou změnou proti plánovanému rozpisu je situace u týmu Sauber, kde nejspíš vedení rozhodlo rozložit zátěž na Wehrleina do dvou dnů. Už včera ho odpoledne oproti původnímu oznámení vystřídal Ericsson, dnes se tedy opět oba piloti objeví na trati, i když v obráceném gardu.

Pouze připomeňme, že doposud nejrychlejší byl na Circuit de Catalunya Valtteri Bottas minulý týden ve středu, když na ultraměkkých pneumatikách zajel čas 1:19,705. Zatím nejblíž mu byl včera Felipe Massa, když na superměkké směsi dokázal dosáhnout výkonu 1:19,726. Dnes začínáme s povětrnostními podmínkami poněkud lepšími než v předchozích dnech - teplota  10,7°C, trať zatím  13,3°C a poměrně vysoká vlhkost vzduchu - 85 %.

Gentlemen, start your engines! Začínáme! | foto: Scuderia Toro Rosso

Dopolední jízdy 2. testovacího dne:

Twitterové účty týmů pomalu zobrazují piloty v dobré náladě, právě zavlála zelená vlajka a na trať se ihned vydává Fernando Alonso. Honda prochází poměrně dost intenzivní kritikou kvůli problémům s pohonnou jednotkou, uvidíme, zda dnešní den proběhne bez větších problémů. Za Alonsem se vydali k instalačnímu kolu Bottas, Wehrlein a Verstappen. Znamená to, že Sauber oproti původnímu plánu prohodil pořadí u svých pilotů. 

Zdá se, že piloti dnes na nic nečekají a minimálně Valtteri Bottas jde na věc hodně zostra. Na ultraměkkých pneumatikách zaznamenává už po čtyřech minutách první a výchozí výsledek 1:22,474. Vzápětí ze svého času něco málo ubírá - 1:21,327. Přitom jak můžeme vidět výše, někteří piloti ještě dovádějí v boxech.

Jak uvádí tým Sauber a Pascal Wehrlein, příčinou jeho včerejšího střídání nebyly zdravotní problémy, jak ostatně německý pilot sám vypověděl: "Usedl jsem do auta, necítil jsem žádnou bolest, v poledne jsem byl spokojený, žádné potíže, je to dobré. Pochopitelně jsem cítil únavu, ale bolesti nemám, to jsou dvě zcela rozdílné věci. První závod bude určitě těžký, druhý také, protože všechno je nové, tým, motor, předpisy. Ztratil jsem dva dny testování, takže chci od začátku hodně dohnat, doufám, že po několika závodech budu zpátky na úrovni, na které jsem chtěl být," vysvětlil Wehrlein s tím, že jeho výměna byla skutečně pouze preventivní, aby hned napoprvé nebyl vystaven velké zátěži.

Na trati mezitím dál řádí Bottas, už se dopracoval na 1:21,229, daleko za ním je Max Verstappen na měkké směsi - 1:26,024. Prozatím pouze tito dva piloti mají měřený výkon, dalších pět už si vyzkoušelo okruh, zatím ještě čekáme na Räikkönena, Sainze jr. a Hülkenberga.

Po první dvacetiminutovce se toho moc nezměnilo, snad jen první instalační kola zajeli Hülkenberg a Räikkönen. Nastává vyčkávací fáze, z devíti pilotů mají čtyři zapsané pouze jedno kolo - zdá se, že Bottas chce prožít stejnou středu jako před týdnem, protože na rozdíl od ostatních si připsal už šest okruhů. Uvidíme, kam se piloti v absolvované vzdálenosti dostanou dnes, včerejšek byl v tomto směru opravdu bohatý, dvojice Vettel a Massa jich zvládla 782 km, což představuje 168 kol. Jen pro porovnání: Grand Prix Španělska měří 307,104 km.

Klid narušil pouze Max Verstappen, který se poměrně razantně zlepšil, ale i tak ztrácí na Bottase přes 1,8 vteřiny. Holanďanův aktuální čas je 1:22,847, ale naděje Red Bullu dál krouží po trati a dá se předpokládat, že se bude nadále zlepšovat. Což se také děje - aktuální Verstappenův výkon zní 1:22,466. Na rozdíl od Bottase nadále využívá měkké směsi. Vzápětí přidává další zlepšení na 1:22,290. Ferrari dnes představilo variantu, kdy má aerodynamické mřížky ukotvené za zadní nápravou. Třetím pilotem, který si zapsal nějaký čas, je Fernando Alonso, ovšem 1:35,717 na ultraměkkých pneumatikách je skutečně pouze záznam do statistik.

Včerejší hrdina Felipe Massa (v samostatném článku čtěte jeho vyjádření k incidentům jeho týmového kolegy) se rovněž dostává do tabulky měřených časů - na měkké směsi nejdřív zajel 1:23,135, ale vzápětí se přehoupl přes limit 1:23,0 a momentálně je na třetím místě výkonem 1:22,816. Dalším pilotem, který má měřitelný výsledek, je Nico Hülkenberg, který si zvolil středně tvrdé pneumatiky a dosáhl na nich nejdříve času 1:25,389, ovšem vzápětí se dokázal "pochlapit" na 1:24,968. Lepší se i Massa - 1:22,628.

V závěru první hodiny stále čekáme na první výjezd na trať v podání Carlose Sainze jr., který to nakonec stihl těsně před jejím uplynutím. Do sbírky nám ještě přibyly dva časy, nejdřív se prezentoval Kimi Räikkönen na středně tvrdých pneumatikách prozatím čtvrtým nejlepším výkonem - 1:22,926, vzápětí se objevil na displeji i Sergio Pérez, který ale pro svůj první pokus nazul měkkou směs - 1:25,231, aby vzápětí zaznamenal výrazný progres na 1:24,566.

2. hodina (10:00)

Romain Grosjean se opět vrací na scénu | foto: Haas F1 Team

Tabulka se nám téměř zaplnila časy, prozatím v ní chybí jména Carlose Sainze jr. a Romaina Grosjeana. Přibyl Pascal Wehrlein, jehož první pokus na středně tvrdé směsi zařadil před Alonsa. Mladý Němec svůj první výkon 1:28,302 rychle vylepšil na 1:26,416. Verstappen se dostal ve ztrátě na Bottase pod jednu vteřinu - zajímavé ale je, že čas 1:22,170 se mu podařilo zajet na středně tvrdé směsi. 

Se zajímavým názorem přišel po včerejším úspěchu Felipe Massa: "Mercedes v minulém týdnu jednoznačně předvedl úžasnou rychlost. Nemyslím, že bychom byli na stejné úrovni, ale budeme bojovat, bude to velký boj, možná o stupně vítězů, což by byl úžasný úspěch."

Průběžný nejlepší čas stojí nějaké úsilí, i za cenu probrždění | foto: Mercedes AMG F1 Team

Bottas se objevuje na trati na neoznačených pneumatikách Pirelli, mezitím se Grosjean na zřetelně designovaných středně tvrdých zapisuje časem 1:25,067 jako předposlední do listiny výsledků, aby se vzápětí posunul o dvě místa výš, protože čas 1:24,201 mu umožnil přeskočit Hülkenberga a Péreze. Felipe Massa sice zlehčil o pár řádků výše svůj včerejší výkon, ale evidentně neztrácí chuť, protože se na měkké směsi posunul za průběžně vedoucího Bottase časem 1:21,860. Popelkami v této chvíli zůstávají oba Španělé, kterým kola na kontě nijak nepřibývají, Alonso a Sainz jr. jsou v tomto směru nejhorší, protože zajeli šest resp. jedno kolo. Mladší z nich ještě jako jediný nemá zaznamenaný žádný výkon.

Sergio Pérez v kokpitu Force Indie | foto: Sahara Force India

Massa si své druhé místo neudržel dlouho, může za to Max Verstappen, který stále na středně tvrdé směsi poskočil před Brazilce, třebaže mu k tomu stačil čas jen o 0,011 lepší (1:21,849). Také Sergio Pérez si vylepšil své dosavadní maximum na 1:24,134, i když on na rozdíl od Holanďana nadále zůstává na sedmé příčce. Na trať se rovněž vrátil Fernando Alonso, opět na ultraměkké směsi. A po 100 minutách máme tabulku kompletně zaplněnou, protože Carlos Sainz jr. na superměkkých pneumatikách zajel nejdřív čas 1:23,933, vzápětí se zlepšil na 1:23,683, čímž odsoudil svého slavnějšího krajana do role černého vzadu, neboť mu tento výkon stačí na páté místo. Vzápětí mladý Španěl zajel první dva sektory v zelené barvě, ale poslední mu nevyšel, takže se zlepšení nekonalo. Mírné zlepšení registrujeme u Wehrleina (1:25,937) a také u Alonsa (1:34,732), který ale stále okupuje poslední příčku, přestože využívá ultraměkké pneumatiky.

Pomalu se nám chýlí ke konci druhá hodina a pokračuje další zlepšování. Platí to pro dvojici Wehrlein-Sainz jr. Oba mladíci sice setrvávají na svých postech, mají i nadále stejné pneumatiky, ale tlačí své maximum k hranici 1:23,0 resp. 1:25,0. Pilot Toro Rosso se nyní zastavil na 1:23,569, jeho kolega od Sauberu se vzdálil Alonsovi na 1:25,260. Pokud by vás zajímalo, kdo je v tuto chvíli na trati nejpilnější, pak to je Valtteri Bottas, který projel Circuit de Catalunya už jedenatřicetkrát.

Chvilka odpočinu a dopolední siesty v podání Mercedesu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Finskému pilotovi v samotném závěru druhé hodiny zbývá už jenom toto prvenství a vzhledem k tomu, že je na trati Massa, možná brzy přijde i o něj. Do čela se totiž prosadil Max Verstappen, jehož Red Bull RB13 Renault dostal měkké pneumatiky a "Létající Holanďan" na nich dosáhl času 1:20,516. Zlepšení zaznamenal i Felipe Massa, který se opět o něco přblížil Bottasovi výkonem 1:21,618. Jak ale ukazují corpus delicti, podíval se také mimo trať, naštěstí pro Williams bez dalších následků.

3. hodina (11:00):

Situace na okruhu je nyní klidnější, jediný Sergio Pérez se odhodlal zajet rychlé kolo a podařilo se mu zlepšit dosavadní čas na 1:24,059, ovšem jako v mnoha případech před ním, nestačí to na posun v pořadí. Massa skutečně překonal Bottase v počtu odjetých kol, ale to jsou pouze dílčí posuny, dá se očekávat, že ve zbylých dvou hodinách ještě absolvované kilometry bohatě přibudou. Alonso se opět krátce objevil na trati, zatím je stále se Sainzem jr. nejméně vytíženým pilotem. Překvapivě je jim na dohled i Räikkönen, což je v porovnání se včerejším představením Vettela poněkud zvláštní.

Po chvilkovém odpočinu se do akce vrací Bottas, zatímco Pérez se dostává pod hranici 1:24,0 výkonem 1:23,746, ale ani ten mu nestačí na dostižení Sainze jr. Letmý pohled do tabulky říká, že si doposud piloti nejvíc oblíbili středně tvrdou směs, což byl případ i Péreze. Max Verstappen si ale evidentně libuje v měkkých pneumatikách, které mu umožnily další zlepšení na 1:20,516, vzápětí ubírá další setiny na 1:20,432.

Alonso odstartoval druhý testovací den na ultraměkké směsi | foto: McLaren

Konečně ukázal také něco McLaren - Fernando Alonso přezul na měkké pneumatiky a katapultoval se na šesté místo, protože mezitím se výrazně posunul i Nico Hülkenberg. Ale popořádku - Alonso dosáhl času 1:23,210, nová posila Renaultu pak na superměkké směsi 1:21,213, tedy bez tří tisícin o dvě vteřiny lepší. Vzápětí došlo k další španělské invazi - Carlos Sainz jr. rovněž na měkkých pneumatikách odsunul na šesté místo Räikkönena, který se navíc stal pilotem s nejmenším počtem najetých kol. Mladík hájící barvy Toro Rosso dosáhl času 1:22,139. V současné chvíli se na trati pohybuje sedm z deseti vozů.

Massa potvrzuje dobrou formu Williamsu a opravdu jen na chviličku mu patřilo první místo, když na měkké směsi zajel čas 1:20,244. Jenže vzápětí následoval tvrdý direkt v podání Valtteri Bottase - finský pilot na superměkkých pneumatikách zejména díky fantastickému prostřednímu sektoru dosáhl rekordu dosavadních testovacích jízd - 1:19,310!!! Svůj nejlepší výkon z minulého týdne překonal o 0,395 vteřiny. Takový výkon spolehlivě zastínil Grosjeanovo zlepšení na středně tvrdé směsi (1:23,525). A Bottas stále nemá dost, první sektor opět absolutně nejrychlejší, ale v dalších dvou ztratil, takže z toho byl čas o tři desetiny pomalejší, ale čas 1:19,777 by mu stačil i na druhé místo.

Piloti McLarenu Stoffel Vandoorne a Fernando Alonso | foto: McLaren

Bottasův výkon jako by zmrazil na chvíli všechny přítomné, ale už se zase začínají probouzet k aktivitě. Nejdříve se Wehrlein na středně tvrdé směsi dostal na 1:24,896, což pro něj znamenalo pouze osobní zlepšení. Pak se pokusil o útok Massa na měkké směsi, ale pouze si vylepšil osobní maximum na 1:20,181. Dvojí progres zaznamenáváme u Péreze, přes 1:23,735 se dostal až na výkon 1:23,674, leč k jeho smůle to také neznamená posun v pořadí. Ten se nakonec vydařil Wehrleinovi, jemuž prospěl přechod na měkkou směs a časem 1:23,000 poskočil na osmé místo. Ve zhruba stejné chvíli si totiž vylepšil na stejně označených pneumatikách své maximum Romain Grosjean (1:22,428). Kimi Räikkönen nadále zůstává v boxech a u jeho jména vidíme pouhých 15 odjetých kol.

4.hodina (12:00):

V druhém testovacím dopoledni se Kimi příliš na trati neobjevoval | foto: Scuderia Ferrari

Zdá se, že nás Iceman vyslyšel, sotva uplynula třetí testovací hodina, objevil se jeho Ferrari SF-70 H na trati a po odkroužení instalačního kola se Kimi Räikkönen posunul výkonem 1:21,234 na průběžnou pátou příčku. Ovšem krátce po něm se mu vzdálil potenciální soupeř Felipe Massa. Brazilec se na měkkých pneumatikách jako druhý pilot dne dostal pod hranici 1:20,0 - 1:19,909. Za svým včerejším nejlepším časem zaostal o 182 tisícin. Nový nejlepší čas registrujeme i u Fernanda Alonsa, ale i zlepšení na 1:23,210 a poté na 1:23,041 neznamená opuštění dočasné deváté příčky. Španěl měl k dispozici měkkou směs.

Max Verstappen dnes chvíli vedl, poté se stáhl do garáže Red Bullu | foto: Red Bull Racing

Podle posledních zpráv se Räikkönen zdržel v boxech kvůli kontrole týkající se těsnosti provozních kapalin. Mezitím Felipe Massa zatroubil do útoku a přiblížil se druhým nejlepším časem testů Bottasovi na dostřel, brazilský veterán zajel 1:19,487, ovšem na rozdíl od Fina zvolil na svůj Williams FW40 Mercedes ultraměkkou směs. Räikkönena tedy máme na trati, nyní zase poměrně dlouho nebylo slyšet o Verstappenovi.

Bottas se pokusil pojistit si vedení, ale na superměkkých pneumatikách zaostal za svým maximem - 1:19,383. Dopředu se ale posunul Kimi Räikkönen, který začíná zrychlovat, čas 1:20,472 ho posouvá před doposud čtvrtého Hülkenberga. Poslední příčku opouští Sergio Pérez, který jako poslední odložil středně tvrdou směs a na měkkých pneu se dostal na šesté místo časem 1:22,015. Na poslední místo se tak opět propadl Fernando Alonso. Půl hodiny před koncem dopoledního programu je trať zcela osiřelá.

Ještě nějaké to interview, než půjdu do práce aneb Hamilton před Toro Rosso | foto: Mercedes AMG F1 Team

Dva piloti, kterým dopoledne končí "šichta", se utkali na trati na ultraměkké směsi. Felipe Massa se dokázal zlepšit na 1:19,420, Bottas sice zajel purpurový střední sektor, ale poté ztratil v závěrečném, takže dokázal zvládnout svůj Mercedes za 1:19,355. Poté poněkud zpomalil, ale i to mu vyneslo výkon 1:19,771. Další posun v oblasti osobního maxima registrujeme u Räikkönena - 1:20,406 na měkkých pneu, což znamená pro Icemana průběžné třetí místo.

Pomalu se nám blíží závěr dopoledního testu, takže piloti, které už odpoledne neuvidíme (Massa, Hülkenberg, Bottas, Wehrlein) si ještě užívali barcelonského okruhu. K nim se přidal ještě Pérez, ale na žádné zlepšování dosavadních výkonů to nevypadá, spíš vše poklidně plyne k přípravě na oběd. Nakonec se dva piloti dokázali přehoupnout přes své dosavadní nejlepší výkony, ale v obou případech šlo o muže, kteří budou jezdit i po obědě - Carlos Sainz jr. zajel 1:21,871, aby ho vzápětí předstihl Sergio Pérez časem 1:21,297. Zatímco Španěl měl k dispozici měkké pneu, Mexičan zvolil o stupeň měkčí sloučeninu.

Valtteri Bottas opět odvedl ve středu vynikající, lze říci rekordní práci | foto: Mercedes AMG F1 Team

1. Valtteri BOTTAS Mercedes 1:19,310 superměkké 70 kol
2. Felipe MASSA Williams 1:19,420 ultraměkké 63 kol
3. Kimi RÄIKKÖNEN Ferrari 1:20,406 měkké 36 kol
4. Max VERSTAPPEN Red Bull 1:20,432 měkké 34 kol
5. Nico HÜLKENBERG Renault 1:21,213 superměkké 61 kol
6. Sergio PÉREZ Force India 1:21,297 superměkké 49 kol
7. Carlos SAINZ jr. Toro Rosso 1:21,872 měkké 43 kol
8. Romain GROSJEAN Haas 1:22,428 měkké 54 kol
9. Pascal WEHRLEIN Sauber 1:23,000 měkké 59 kol
10. Fernando ALONSO McLaren 1:23,041 měkké 27 kol

Bottas tedy stanovil pro odpoledne hodně vysokou laťku, je otázka, jak se s ní vypořádá Lewis Hamilton, už jenom z prestižních důvodů. Tentokrát se jako jediný dostal před hranici délky Grand Prix Bottas, ovšem dá se předpokládat, že kromě Wehrleina, Massy a Hülkenberga budou mít ostatní možnost se tomuto výsledku přiblížit. Ovšem jako velmi nepravděpodobné se zdá, že by padl včerejší výkon Massy a Vettela čítající 168 kol. Problémy tentokrát neměl McLaren, aspoň ne viditelné, ale opět toho příliš moc nenajel. Ferrari téměř celé dopoledne pročekalo, nakonec Räikkönen v závěru alespoň částečně napravil dojem, ovšem je také nutné podotknout, že Ferrari zatím nezkouší dvě nejměkčí směsi. Následující fotogalerii berte jako rozloučení s piloty, které už odpoledne na trati neuvidíme.

Odpolední jízdy 2. testovacího dne:

Novými tvářemi budou v odpoledních jízdách Lewis Hamilton, Lance Stroll, Jolyon Palmer a Marcus Ericsson. Nad Circuit de Catalunya se poněkud zatáhlo, ale nevypadá to, že by nás čekal neplánovaný mokrý test. Toho si nejspíš užijeme do sytosti zítra. Doufejme, že ne v podobných intencích jako v uplynulém týdnu.

Pérez coby odpolední první vlaštovička | foto: Sahara Force India

Opravdu nám nevypadl internet ani jsme nepřerušili reportáž z druhého dne barcelonských testů. Celých 13 minut od okamžiku, kdy zavlála zelená vlajka, se na trati vůbec nic nedělo. Až teď se vydal na okruh Sergio Pérez, ale žádnou zvláštní aktivitou nehýří. Jedno instalační kolo a zase zpátky do garáže. Asi bude potřeba zjistit, jaký nášup se u jednotlivých týmů podával, že se pilotům nechce do práce. Paddock už se ale probouzí, do akce vyrazil Lance Stroll, chystá se i Max Verstappen, podle zpráv z garáže Red Bullu bude připraven v půl třetí našeho času.

Lance Stroll v kokpitu Williamsu | foto: Williams F1 Team

Máme tu první odpolední čas v podání diskutovaného Lance Strolla. Na měkkých pneumatikách zajel čas 1:22,814. Vzápětí po něm se do tabulky prosadil i Lewis Hamilton, ten však sáhl po superměkkých a byl o něco lepší: 1:22,033.

Dá se očekávat, že se Hamilton bude zlepšovat a už se také tak děje, z osmé pozice se časem 1:21,371 posouvá o místo vpřed. Zatím se může klidně prohánět po okruhu, protože jediným sparringpartnerem je mu Stroll. Ostatní piloti nejspíš ještě zažívají. Také Hamilton se vrací k mechanikům, na trati ho střídá Pérez. Na jeho voze jsou superměkké pneumatiky, ale Mexičan žádné srovnatelné časy nezajíždí.

Protože je odpoledne zatím značně rozpačité - na trati se objevily všeho všudy tři vozy, nabízíme aspoň jednu třešničku v podobě scuderie Ferrari. V první pětačtyřicetiminutovce jsme zatím viděli jen Péreze, Strolla, Hamiltona a Sainze jr., ale nikdo z nich se na trati dlouho nezdržel. Uvidíme, zda tento status nějak změní mladý Kanaďan. V jeho podání došlo ke zlepšení, ale pouze z hlediska časomíry - 1:22,510. Momentálně se nachází na 10. místě z dvanácti pilotů, kteří zatím dnes do testů zasáhli. Čekáme ještě na Palmera a Ericssona. 

Na trati máme Hamiltona na měkkých pneumatikách, ihned se posouvá časem 1:20,702 na páté místo. Krátce po něm se po okruhu řítí rudý monopost Ferrari Kimi Räikkönena. Zatím nulová aktivita panuje v boxech Sauberu, Renaultu a McLarenu. Proto vám nabízíme tradiční meteorologické okénko - teplota od rána vzrostla na dvojnásobek, takže nyní na okruhu panuje příjemných 20,1°C, trať má 33,3°C, vane lehký severozápadní větřík a vlhkost vzduchu poklesla na 53 %. Obloha není blankytně čistá, ale déšť rozhodně nehrozí.

6. hodina (15:00):

Ferrari s testovací mřížkou za zadní nápravou | foto: Scuderia Ferrari

Vzhledem k tomu, že se na okruh vypravil po hodině konečně Marcus Ericsson, posledním opozdilcem je Jolyon Palmer. Prodlevu má také Max Vestappen, jehož výjezd na trať byl avizován na 14:30, ale zatím stále setrvává v garáži. Švédský pilot Sauberu jede na středně tvrdé směsi a jeho výsledek 1:25,600 ho řadí prozatím na poslední místo. Stroll mezitím dokončil první část svého testu čítajících 26 kol.

Michael Schumacher nadále zůstává v srdcích fanoušků | foto: Mercedes AMG F1 Team

Ospalé odpoledne pokračuje, po Strollovi opět všechno ztichlo. Byly vydány upravené počty kol, které piloti absolvovali dopoledne, ale nic se nezměnilo na tom, že pouze Bottas odjel více než oněch 307 km rovnajících se délce zdejší Grand Prix. Další, komu se to povedlo, je Sergio Pérez, nějakých 14 kilometrů chybí ještě Sainzovi.

Zatímco Honda podává vyjádření k nepříliš častému provozu Alonsova McLarenu MCL32: "Nejde o žádnou závadu. Plníme náš provozní plán tak, jak bylo stanoveno. Chceme shromažďovat aerodynamická data, testovat pneumatiky a mapovat pohonnou jednotku," vyjíždí na trať opět Hamilton na měkké směsi. Zajíždí časy přes 1:20, které ovšem na zlepšení nestačí. Poté na dalších devět kol zvolnil na 1,22,0 - uvidíme, jestli ještě v tomto stintu zaútočí na piloty před sebou, s ohledem na výměnu stráží se s ním odpoledne mohou měřit jen Räikkönen a Verstappen. Konečně tu máme i nějaký konkrétní údaj, ale ne od Hamiltona, nýbrž od Marcuse Ericssona, který na středně tvrdých pneu zajel čas 1:25,42. Pořád to znamená odstup 2,001 vteřiny od předposledního Alonsa.

Lance Stroll chce evidentně dohnat to, co svými chybami minulý týden zameškal, na měkkých pneumatikách se nejdříve zlepšil na 1:22,357, poté ještě více zabojoval a dosáhl výkonu 1:22,217, což ho řadí aktuálně na šesté, celkově na deváté místo v testovacím poli. Piloti, kteří momentálně nesedí v kokpitech, podstupují v zákulisí proceduru, která může vypadat jako hypnóza nebo něco podobného. Můžeme být ale klidní, odborníci jim pouze skenují tváře pro novou počítačovou hru ze světa F1. Ledy se pozvolna bortí, na trati jsou nyní první tři piloti aktuálního pořadí. Räikkönena, Verstappena a Hamiltona doplňují Grosjean a Alonso.

První červená vlajka při druhých testech. Na vině je Kimi Räikkönen, který se ocitl v čase 15:54 ve štěrkové zóně mezi zatáčkami 3 a 4. Naznačuje to kontrolní monitor na okruhu, ale na první pohled se zdá, že vůz nenarazil do bariéry. O vůz se s největší pravděpodobností postará odtahové vozidlo, Ferrari SF-70 H bylo okamžitě zakryto potahem. Je oficiálně potvrzeno, že Räikkönen opustil trať po výjezdu ze zatáčky 3.

7. hodina (16:00):

Trať je volná, překážka odklizena, testy mohou pokračovat | foto: Sahara Force India

Nákladní vůz s Ferrari na plošině už zamířil do boxů, takže se dá očekávat, že přerušení bude brzy u konce. Přesná doba prodlevy od uzavření trati po opětovné spuštění testů zelenou vlajkou trvala 12 minut. Finův monopost už je v garáži, nyní bude prověřen stupeň jeho poškození. Na trať se chystá poslední pilot, kterého jsme dnes ještě neviděli - Jolyon Palmer. Zatím je na trati pouze Grosjean na superměkké směsi, ale doposud bez nějakého zjevného výsledku.

Co se týče součtu kol podle jednotlivých týmů, je v čele Mercedes (121 kol), za ním Williams (97), Sauber (79), Force India (70), Toro Rosso (64), Renault a Haas (61), Ferrari (53), Red Bull (40) a McLaren (31). Räikkönen mezitím dorazil zpět do motorhomu Ferrari. Nejpilnější je dnes jednoznačně Stroll, protože se mu opět podařilo ubrat nějakou tu desetinku ze svého času - momentálně dosáhl 1:21,927.

"Vyletěl jsem", víc Räikkönen svůj incident za zatáčkou 3 nechtěl rozebírat | foto: Scuderia Ferrari

Ferrariho mluvčí zatím uveřejnil, že Kimi Räikkönen ke své nehodě sdělil stručné (jak je v jeho případě zvykem) "prostě jsem vyletěl". Trup monopostu je mírně poškozen, nikoli však vážně, přesto není jasné, jestli se ho podaří dát dohromady, aby s ním Iceman ještě mohl dnes zasáhnout do boje o nejlepší časy. Ve chvíli nečinnosti si pohráli statistici s čísly a došli k závěru, že po seskládání nejrychlejších sektorů by nejlepší čas měl hodnotu 1:19,040, podle jejich závěru by čas pod 1:19,0 neměl být utopií.

Téměř dvě a půl hodiny trvalo Renaultu, než poslal na trať Jolyona Palmera. Brit rozjel svá první kola na superměkké směsi a zatím se zařadil na konec celého pole časem 1:26,545. Romain Grosjean sáhl po ultraměkkých pneumatikách a díky tomu se posunul před Strolla (1:21,887), zlepšení vykázal i Marcus Ericsson (1:23,384), který vystřídal středně tvrdé pneu za měkké, ale jeho pozice zůstává neměnná.

Kdo jiný než Lance Stroll by se měl zlepšit, tentokrát měl všechny tři sektory zelené, takže není divu, že se posunul hned o dvě místa dopředu, překonal Grosjeana a Sainze jr. Čas 1:21,531 ho v tuto chvíli řadí celkově na osmé místo, mezi těmi, kteří mají možnost vyjet odpoledne na trať je Kanaďan pátý. K jeho umístění mu dopomohly měkké pneumatiky. S blížícím se závěrem předposlední hodiny se vydala až na Ferrari a Mercedes celá testovací smečka na trať. Ericsson sice zvládl nejrychleji první a poslední sektor, ale zradil ho ten prostředí. Naproti tomu se polepšil Palmer, který doposud držel čas 1:26,462 na superměkkých pneu. Přezul na měkké, ale jeho 1:24,774 právě na Ericssona nestačilo, Jolyon nadále zůstává poslední.

8. hodina (17:00):

Máme před sebou posledních 60 minut druhého dne a na trati krouží Hamilton, Ericsson a Verstappem, který na středně tvrdých pneumatikách evidentně zkouší závodní simulaci - jeho časy se pohybují od 1:25,0 po 1:26,0. Hamilton zkouší ultraměkkou směs a jeho časy se pohybují na hranici 1:24,0.

Carlos Sainz jr, zvládl při druhém dni zvládl plnou délku GP Španělska | foto: Scuderia Toro Rosso

Neúnavný Lance Stroll je nesporným rekordmanem dnešního dne v oblasti časového progresu. Podařilo se mu už šestkrát zlepšit svůj výchozí čas, na superměkkých pneumatikách se nyní dostal na dohled hranice 1:21,0. Nejdřív zajel 1:21,187, což ho posunulo na celkově šesté místo, vzápětí svůj výkon ještě pojistil dalším rychlým kolem 1:21,096. A stále nemá dost, sedmé zlepšení na 1:20,579 ho posouvá před Mercedes Lewise Hamiltona, třebaže ten dosáhl svého času na měkké směsi.

Räikkönen při svém třetím testovacím dnu najel pouze 53 kol | foto: Scuderia Ferrari

Poslední minuty už budou s největší pravděpodobností hromaděním vzdálenosti, i když takových výkonů jako včera se evidentně nedočkáme. V tuto chvíli brázdí Circuit de Catalunya čtveřice Stroll, Hamilton, Verstappen a Grosjean, zatímco Ferrari oficiálně oznamuje to, co se s ohledem na vývoj okolností dalo čekat - Räikkönena už dnes na trati neuvidíme.

Podruhé dnes vlaje na Circuit de Catalunya červená vlajka. Tentokrát je příčinou Verstappenův Red Bull v úseku Banc Sabadell, kde Holanďan opustil svůj vůz. Opět je u něj nezbytná suita maršálů a transportní vůz, který nejspíš RB13 dopraví do boxů. Zjevně musí jít o nějakou poruchu, protože Verstappenův Red Bull stojí na vnějším okraji trati zatáčky 12. Následuje obvyklá procedura - mechanici překrývají vůz plachtou a ten putuje na odtahové vozidlo.

Samotné odklízení vozu a otevření trati trvalo 15 minut, poté zavlála zelená vlajka s oznámením, že dnešní test bude prodloužen do 18:05, piloti se proto vydávají na trať. Verstappen nedobrovolně ukončil dnešní program krátce poté, co absolvoval 100 okruhů.

Další zvláštní jev se odehrává v boxové uličce - mechanici tam tlačí prázdný McLaren, Alonso v kokpitu chybí. To ale není příčinou už třetí červené vlajky, kterou má tentokrát na svědomí Marcus Ericsson ve druhém sektoru, kde zastavil svůj Sauber. Švéd zastavil na vnějším okraji zatáčky 8, jak dokládají záběry CCTV. Volná trať tedy vydržela pouhé čtyři minuty. Není s podivem, že za těchto okolností byla vyvěšena šachovnicová vlajka a test byl ukončen o dvě minuty dříve, než bylo predikováno. Všechny tři "Červenáčky" najdete v galerii o něco výše.

Výsledky odpoledních jízd 2. testovacího dne:

1. Kimi RÄIKKÖNEN Ferrari 1:20,406 měkké 53 kol
2. Max VERSTAPPEN Red Bull 1:20,432 měkké 102 kol
3. Lance STROLL Williams 1:20,579 superměkké 59 kol
4. Lewis HAMILTON Mercedes 1:20,702 měkké 79 kol
5. Sergio PÉREZ Force India 1:21,297 superměkké 100 kol
6. Carlos SAINZ jr. Toro Rosso 1:21,872 měkké 92 kol
7. Romain GROSJEAN Haas 1:21,887 ultraměkké 96 kol
8. Fernando ALONSO McLaren 1:23,041 měkké 46 kol
9. Marcus ERICSSON Sauber 1:23,384 měkké 46 kol
10. Jolyon PALMER Renault 1:24,774 měkké 29 kol

Stroll se stal příjemným překvapením druhého dne testů | foto: Williams F1 Team

Odpoledne bylo poznamenáno nejen červenými vlajkami, ale také malou aktivitou, ze které vyčníval snad jen Lewis Hamilton, jehož závodní simulace byla nejspíš příčinou, že nedosáhl srovnatelného času se svým týmovým kolegou, který časem 1:19,310, dosaženým dopoledne, vévodil celému dnešnímu testu. Rozhodně příjemně překvapil Lance Stroll, který evidentně jezdil s chutí a snahou napravit pošramocenou pověst. Naproti tomu odpoledne zklamal Renault, který dlouho čekal, než vyslal Palmera na trať a Brit pak nebyl schopen dostat se řádně do tempa. Jisté záhady panují kolem McLarenu, který toho také moc nenajel, vlastně za celý den pouhých 46 kol, což do jisté míry vysvětlení Hondy degraduje. 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 6 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy