Budou padat rekordy na jedno kolo, jako před deseti lety, míní Webber

Mark Webber se na nové vozy F1 těší | foto: Williams F1 Team

Blíží se první prověrka nových monopostů na závodní trati a odhaduje se, zda avizovaný rozdíl v rychlosti a časech bude skutečně takový, jak se hodně dlouhou dobu tvrdilo. Někdejší pilot F1 Mark Webber je o tom přesvědčen.

Australan u příležitosti dvanáctihodinového závodu v Bathurstu vyslovil přesvědčení, že s ohledem na nová pravidla v roce 2017 udělala Formule 1 "krok vpřed" co se týče atraktivnosti. Dodal, že se nejspíš budou přepisovat tabulky časů na jedno kolo.

"Po sportovní stránce by to mohl být zásadní krok, auta budou po dlouhé době rychlejší, piloti si zaslouží své peníze a pro umístění na stupních vítězů se budou muset trochu zapotit, což mi přijde skvělé. Vracíme se k časům na jedno kolo, jak jsme byli zvyklí před deseti lety. Myslím, že to bude dobrá podívaná. Vozy budou mít mnohem větší přítlak, ale budou také citlivější než kdykoli předtím. Budete potřebovat větší motor kvůli většímu výkon a širším pneumatikám. Je ale také fakt, že současné monoposty budou těžší, což jim může část rychlosti ubrat," domnívá se Webber.

Další věc, která Webberovi trochu vadí, jsou nízkoprofilové pneumatiky. "Auta vypadají dobře na rozdíl od těchto pneumatik. Potřebujeme větší profil, který je v tomto kontextu pořád nedostatečný. Musí se s tím něco udělat."

Kimi Räikkönen v roce 2008 dokázal jen na kolo rychleji o sedm vteřin | foto: Scuderia Ferrari

Jedním z důvodů, kvůli kterému se dospělo ke změně pravidel pro tento rok, byla příliš malá rychlost, ke které došlo v průběhu éry hybridních šestiválců. Stačí se podívat na Grand Prix Španělska a porovnat údaje, abychom si uvědomili, jak se situace změnila, a proč šéfové F1 chtěli docílit zásadních změn. Nejmarkantnější rozdíl nebyl v kvalifikaci, kdy rozdíl tolik nenarostl - především díky rostoucímu přítlaku a výkonu motoru. Šlo především o závodní tempo, které pokleslo počínaje těžšími vozy, přes zákaz tankování až po vysoký úbytek pneumatik.

Pokud bychom si ke srovnání vybrali období mezi roky 2007 a 2016, byl by nejtypičtější rok 2008, kdy zajel nejrychlejší úvodní stint Kimi Räikkönen na Ferrari. Po rané fázi safety caru, který kroužil na trati po první tři kola, zajel Fin na čele závodního pole následující časy: 1:23.035, 1:22.934, 1:22.703 a 1:22.947. Loni byl ve vedení Daniel Ricciardo, který po opětovném rozjetí závodu po kolizi Rosberga s Hamiltonem dosahoval tyto výkony: 1:30.042, 1:30.264, 1:30.506 a 1:30.577. Dvě závodní auta na stejné dráze, která neprošla nijakými úpravami, jen co do data pořádání se loňská jela o dva týdny později než ta v roce 2008. A během pouhých čtyř kol najel Räikkönen v součtu na Ricciarda téměř půl minuty.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 7 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy