Obzvlášť v posledních letech kvůli dominanci Mercedesu přicházíme o překvapení a nepředvídatelnost výsledků. Německý tým si za své úspěchy, skvělé auto i pohonnou jednotku ocenění bezesporu zaslouží, fanoušci F1 se však nudí kvůli tomu, že je dávno před závodním víkendem jasné, který tým zase ovládne velkou cenu.
V letošní sezóně jsme se dočkali ještě větší dominance jednoho vozu - ta předčila nejen předchozí dva Stříbrné šípy, ale také monoposty Adriana Neweyho, který se z úspěchů radoval nepřetržitě v předchozích letech 2010 - 2013.
"Pokud se ptáte mě, jestli je F1 sportem nebo zábavou, tak bych řekl, že obojí. Klíčové pro její zlepšení je, jak smícháte tyto dvě složky," uvádí Pat Symonds, jehož tým po dvou sezónách na třetím místě letos klesl až na páté za Force Indii.
Přitom v roce 2014 měl Williams podle Andyho Cowella z Mercedesu ve čtvrtině závodů nejlepší šasi ze všech. A nebýt některých chyb a příliš konzervativních strategií, mohl v šampionátu konstruktérů dokonce porazit i Red Bull a skončit na druhém místě.
Dominance jednoho týmu působí problémy i samotnému Symondsovi: "Tvrdím, že F1 by byla mnohem lepším sportem, pokud byste se ve čtvrtek neobjevili a neptali: 'To jsem teda zvědav, o kolik Mercedes vyhraje?'
Váhový hendikep jako řešení
V současné F1 jsou mezi týmy v rozpočtech obrovské rozdíly: u Mercedesu, Ferrari či Red Bullu například převyšují 230 milionů liber (7,5 miliardy Kč) ročně, zatímco menší týmy jako Force India, Manor, Sauber či Toro Rosso si musí vystačit s méně než 90 mil. liber (2,9 miliardy Kč). To se nelíbí ani novým vlastníkům F1 (Liberty Media), kteří to v blízké budoucnosti chtějí řešit.
Jak za takové situace docílit v F1 větší vyrovnanosti? "Abyste toho cíle dosáhli, museli byste odejmout schopnost si úspěch koupit. Jednou cestou je omezení rozpočtů, ale tím kontroverzním nápadem, který by podle mě fungoval, je hendikepování," odpovídá Symonds.
Tato metoda - snižování výhody nejlepších obvykle pomocí závaží - se využívá v závodech cestovních vozů. Čím je dané auto lepší, tím větší mu je přidávaná váha, což vede k vyrovnání soutěže.
"Skutečně na tom není nic špatného, jen to neděláme. A v závodech GT3 je ekvalizace neuvěřitelně úspěšná. Máte tak Bentley, který bojuje s Fordem GT nebo s Audi R8. Systém hendikepů by soutěžení promíchal a poskytl nám mnohem vyšší míru nepředvídatelnosti," hodnotí technický ředitel Williamsu.