Red Bull dnes otestuje svůj "baldachýn". Whiting přidává své názory

Red Bull se pokusí konkurovat Halo konceptu | foto: Red Bull Content Pool

Pokud se řešení stáje Red Bull, kterému se říká "vrchlík" nebo též "baldachýn" v testech osvědčí, mohlo by být připraveno pro závodní režim už v roce 2017. Uvedl to závodní ředitel FIA Charlie Whiting.

Prototyp chce Red Bull vyzkoušet už dnes, tedy v pátek 22. dubna. Své práce na něm zintenzivnil po posledním setkání FIA, na kterém se debatovalo také o Halo konceptu. Pokud testy dopadnou slibně, bude jeho návrh na využití v roce 2017 předložen na příštím zasedání Strategické skupiny F1 a Komise F1, které se uskuteční 26. dubna.

Charlie Whiting označil snahu Red Bullu a významnou a ocenil, jaký pokrok v jeho vývoji tým udělal. "Myslím, že je spravedlivé přiznat, že při jeho první prezentaci byl tento návrh ještě v plenkách. Když se na "vrchlík" podíváme nyní, kdy se chystá první test, uznejme, že Red Bull odvedl skvělou práci. Asi jen málokdo očekával, že se jim něco podobného povede. Ale je třeba tuto variantu brát vážně. Pokud testování proběhne tak úspěšně jako u Halo konceptu, není důvod, proč bychom verzi Red Bullu nemohli prezentovat jako možné řešení pro Strategickou skupinu F1 a Komisi F1," připouští Whiting.

Uvidíme "baldachýn" v Soči?

Red Bull už dříve prezentoval možnost, že hodlá vyzkoušet svou variantu ochrany kokpitu v tréninku na Grand Prix Ruska. Nyní je potvrzeno, že pokud při páteční zkoušce nenastanou žádné problémy, bude zařízení instalováno na Red Bull RB12 při prvním volném tréninku v Soči (28. dubna). Tým si od této praxe slibuje nejen vyjádření pilotů, ale i reakci veřejnosti. Také FIA schválila možnost zkoušky v závodním víkendu jako test nové položky.

Oba piloti, Daniel Ricciardo i Daniil Kvjat, si zařízení vyzkoušeli na simulátoru a vyjádřili mu svou podporu. Dle jejich názoru neměli sebemenší problém ohledně viditelnosti, boční sloupky byly navrženy tak, aby se kryly se držáky zpětných zrcátek.

Není třeba nic uspěchat

Konečné rozhodnutí, zda se konstrukce ochrany kokpitu stane součástí nových pravidel pro rok 2017, nemusí nutně padnout s mnohokrát zmiňovaným termínem 30. dubna. Jak "vrchlík", tak Halo koncept mají shodné upevňovací body, takže týmy se mohou pustit do vývoje nových šasi aniž by nutně musely vědět, která varianta bude nakonec zvolena. Naproti tomu se dá předpokládat, že dojde k určitému vlivu na aerodynamiku, takže definitivní otázku nelze donekonečna odkládat. 

"Vzhledem k tomu, že jsou obě varianty uchyceny prakticky ve stejných bodech nevidím důvod, proč by nemohlo jít o životaschopnou alternativu. Doufám, že příští týden už budeme mít indicie, které nám naznačí směr, kterým se vydáme. Vše je otevřené. Nezdá se mi, že by byl někdo pevně rozhodnutý pro Halo koncept. Požadujeme čelní ochranu a jde o to, kdo nabídne nejlepší řešení a nejpraktičtější aplikaci. Proto myslím, že »vrchlík« má stejnou šanci jako Halo koncept," podotýká Whiting.

Whiting svého mírného favorita už má | foto: FIA

O co půjde při testech?

Co tedy bude představovat páteční test? Proti "vrchlíku" bude vrženo kolo vážící 20 kg rychlostí 225 km/h. Jde o podobnou zkoušku jako v případě Halo konceptu, do nějž kolo narazilo jak v rovné linii, tak pod úhlem 45 stupňů. Testovány budou dva různé průhledné materiály, půjde o druhy polykarbonátu používaného ve vozech série WEC.

Kromě nárazových testů ale musí řešení Red Bullu splňovat ještě další kritéria, kterými už Halo koncept prošel. "Jde o posouzení rizik při různých scénářich nehod, například jak rychle dostat zraněného pilota z kokpitu a podobně, vše se musí náležitě prověřit. Ve všech takových případech je nutné posoudit veškeré výhody a nevýhody," zdůrazňuje Whiting. Dalším významným bodem bude zjištění, nakolik ovlivní viditelnost déšť, olej nebo nečistoty, které jsou během závodu produkovány. Podobné otázky u Halo konceptu odpadají.

Ačkoliv je ještě ke konečnému požehnání "vrchlíku" daleko, dá se předpokládat, že jako standardní součást výbavy vozidel bude řešení shodné pro všechny vozy. Proto by poté bylo nutné určit, zda bude zařízení dodáváno třetí stranou nebo si jej jednotlivé týmy budou připravovat samy. Ovšem s ohledem, že nemají odborné zkušenosti s polykarbonátem s velkou pravděpodobností naznačují, že by konstrukci musel provést odborník.

"O »baldachýnu se zatím nemluvilo, ale v případě Halo konceptu se hovoří jako o standardní součásti monopostu, protože nemáme zájem, aby se vyvíjel separátně s ohledem na možné zlepšení výkonu. Chceme, aby měli všichni stejné podmínky," vysvětluje Whiting.

Halo koncept zatím nesklízí velkou popularitu | foto: Scuderia Ferrari

Reakce fanoušků

Příznivci F1, jejichž vztah k ochraně kokpitu není zcela jednoznačný, by mohli přivítat řešení Red Bullu spíše než Halo koncept. Naznačují to i reakce po zkoušce v Barceloně, kdy Halo koncept představila stáj Ferrari. Toto řešení nenašlo odezvu ani u fanoušků, ani u zasvěcených osob F1, zatímco "vrchlík" se těší obecně pozitivnímu ohlasu, včetně obou pilotů Red Bullu (je ovšem otázkou, zda nadšení není součástí týmového domácího úkolu).

"Pokud se mohu vyjádřit osobně, tak mi verze Red Bullu přijde jako estetičtější řešení. Ale to je otázka vkusu. Nicméně pokud obě řešení projdou testy zhruba se stejnými výsledky, pak bych se nedivil, kdyby došlo k drtivé snaze prosadit Halo koncept," naznačil Whiting.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 9 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy