Čeká vozy 2017 přehodnocení? Simulované přetížení v zatáčkách dosahuje 5,5 G

Max Verstappen s vozem Toro Rosso a ultra-měkkými pneumatikami | foto: Red Bull Content Pool

Piloti Formule 1 by dle nejnovějších simulací mohli ve vozech pro sezónu 2017 v zatáčkách zažívat přetížení přesahující 5,5 G. Nepovede to k dalším změnám v technických pravidlech, byť je Charlie Whiting s bezpečností okruhu spokojený?

Od příštího roku mají mít vozy širší podlahu, pneumatiky, křídla i větší difuzor, aby jejich ovládání bylo náročnější a dosahovaly rychlejších časů na kolo. Díky vyššímu přítlaku s tím ale dojde k významnému nárůstu přetížení v zatáčkách.

K velkému pokroku došlo i tuto zimu: pohonné jednotky jsou přibližně o 40 koní výkonnější, vozy produkují o 100 kg více přítlaku a dosahují rychlejších časů - v Austrálii byl Lewis Hamilton v kvalifikaci o 2,5 sekundy rychlejší než minulý rok. Jedna sekunda z toho přichází na vrub měkčím směsím, které přivezlo Pirelli, o zbytek se postaraly zisky v oblasti aerodynamiky a motoru. A k ještě většímu posunu by mělo dojít příští rok.

Podle prvotních analýz týmů sice auta budou kvůli širším pneumatikám (valivý odpor), o více než 20 kg vyšší hmotnosti, křídlům (odpor vzduchu) a možná i "halo" ochraně kokpitu na rovinkách o 10 km/h a 1 sekundu na kolo pomalejší, to však vyváží výkonnostnímu skoku v zatáčkách - časy na kolo pak budou o 3 sekundy rychlejší.

Současné vozy například projíždějí táhlou zatáčku č. 3 v Barceloně na pětku rychlostí až 240 km/h při přetížení 3,2 G, zatímco v příštím roce by zde měly dosahovat 275 km/h a 5,5 G. To nebude představovat pouze velkou zátěž pro pneumatiky, ale také pro piloty.

Zároveň to otevírá diskuse o tom, zda takové rychlosti v zatáčkách nepředstavují příliš vysoké bezpečnostní riziko a zda nebude zapotřebí přehodnotit zamýšlené předpisy: havárie těžších vozů budou jiné než těch současných.

Charlie Whiting však zatím obavy nemá, s bezpečností a únikovými zónami na současných okruzích je při simulovaném rychlostním profilu budoucích monopostů spokojený: "Jsem si naprosto jistý, že současné okruhy nebudou mít žádný problém."

Závodění s novými vozy nebude lepší, varuje Lewis Hamilton | foto: Marco van Overbeeke

Problém však mohou mít diváci, protože díky větší závislosti na aerodynamice bude pro jezdce náročnější jezdit těsně za sebou, což ještě více znesnadní předjíždění. Zrychlení nepřispěje k více vzrušujícím závodům ani k napínavější podívané - soubojů kolo na kolo bude méně, odstupy mezi vozy v zatáčkách se spíše zvýší, nárůst rychlosti divák u televize navíc ani nepostřehne.

Tyto obavy potvrzuje Lewis Hamilton: "Osobně si myslím, že potřebujeme více mechanické přilnavosti a méně aerodynamického úplavu za vozy, abychom se mohli dostat blíž a předjíždět. Zrychleme o pět sekund na kolo díky aerodynamice a nic se nezmění - jen budeme jezdit rychleji."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 18 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy