Ze zákulisí přebírání Lotusu: Za finanční problémy mohl i Räikkönen

Kimi Räikkönen s Lotusem příjemně překvapil, svými výkony ale majitelům Lotusu způsobil nemalé problémy | foto: F1NEWS.cz

Za nepříznivou finanční situaci mohla po stanovení nedostatečného rozpočtu společnost Genii, ale také Kimi Räikkönen, jenž svými výkony po návratu do Formule 1 předčil veškerá očekávání. Jak probíhala jednání s Renaultem o odkoupení Lotus, proč tak dlouho trvala a jak nakonec k dohodě pomohl i Ron Dennis?

Jak se Genii s Lotusem přepočítala
Bývalý majitel závodního týmu určil takový rozpočet, který podle něj měl zaručovat přijatelnou úroveň výkonnosti. Ta v sezóně 2012 a 2013 předčila očekávání a společnost Genii nedokázala zajistit tolik peněz, kolik si myslela, že bude schopna. S Kimim Räikkönenem navíc uzavřela smlouvu založenou nešťastně na výkonnosti.

Základní plat finského jezdce byl stanoven na 5,8 milionů liber (v přepočtu 206 mil. Kč) plus 36 tisíc liber (1,28 mil. Kč) za každý mistrovský bod. Když ale Gerard Lopez tuto smlouvu na konci obtížného roku 2011 po převzetí od Renaultu uzavřel, neměl ani ponětí o tom, že Kimi skončí v sezóně 2012 na třetím a 2013 na pátém místě. Za tyto dva ročníky nasbíral celkem 390 (207 + 183) bodů, čímž si vysloužil dalších 14,04 milionů liber (půl miliardy korun). Šlo o částku, kterou tým jednoduše neměl.

Výsledkem těchto dvou věcí byla celá řada akcionářských úvěrů a obrovské dluhy, z nichž některé poskytla společnost Inland Revenue. Renault před opětovným převzetím stáje z Enstone musel veškeré záležitosti urovnat. Hrozba exekuce vyžadovala urychlení celé situace.

Iceman po vítězství v Abú Zabí 2012 | foto: Lotus F1 Team

Finanční problémy se projevují
Lotus chtěl od května obnovit smlouvu s Pastorem Maldonadem na rok 2016 a zajistit si tím 20 mil. liber (710 mil. Kč), Renault jim v tom ale bránil. Tyto peníze byly částečně zodpovědné za finanční problémy, s nimiž stáj loni bojovala. Další díl zodpovědnosti nesl Lopez, který odmítal do Lotusu investovat více, než bylo nezbytně nutné, protože dobře věděl o snaze Renaultu tým odkoupit.

Poprvé vyšly problémy najevo v Maďarsku, kdy Pirelli odmítlo Lotusu poskytnout pneumatiky, dokud nedostane zaplaceno. V Belgii závodil pod dohledem nucených správců, kteří ještě několik dní po skončení bránili v odjezdu jeho kamionů, dokud své účty nezaplatil. V Japonsku nemohl po celý víkend do svého motorhomu kvůli neuhrazeným dluhům z předchozí sezóny. Mechanici se proto stravovali v Paddock Clubu u Bernieho Ecclestonea. Ze stejného důvodu byla zásilka týmů zadržována dva dny před začátkem víkend v Abú Zabí. Lotus žil takříkajíc od úst k ústům díky předčasnému vyplácení odměn za účast v šampionátu.

Renault si nepřál, aby Lotus podepisoval smlouvy s Pastorem Maldonadem a Jolyonem Palmerem | foto: Lotus F1 Team

Podpis s Maldonadem a Palmerem i přes nevoli Renaultu
S tím, jak se prodlužovala jednání o převzetí týmu Renaultem, Genii se rozhodla zareagovat po svém - podepsalo smlouvu s Maldonadem, což oznámila v neděli po závodě v Singapuru. Francouzská automobilka nebyla nadšena ani nováčkem Jolyonem Palmerem, ale i tato smlouva byla oznámena kvůli platbě předem.

Jednání mezi Renaultem a Lotusem ohledně splácení dluhů a podmínek převzetí byla dokončena na sklonku září, k dalšímu zdržení ale došlo po sporu s Ecclestoneem kvůli bonusům. Renault požadoval, aby jim promotér F1 uznal 38 let strávených v F1, kdy v roli konstruktéra působili od roku 1977 - 1985 a 2002 - 2009, což proložil sezónami, jichž se účastnil jako dodavatel motorů. Bernie se ukázal být tvrdým obchodníkem, celá záležitost byla také zkomplikována souběžnou aférou s Red Bullem hledajícím motory. Ecclestone toho využil a zahrnul to do rozhovorů, protože nechtěl, aby rakouský tým zůstal bez motorů.

Ron Dennis ostře zkritizoval Bernieho Ecclestonea i držitele komerčních práv kvůli nevoli vyplácet historické bonusy Renaultu | foto: McLaren

Renault může poděkovat Dennisovi
Renaultu, který silně podporoval zavedení současných hybridních turbomotorů, hrozilo, že v rámci mocenských hrátek o oslabení vlivu automobilek  bude muset Formuli 1 opustit. Na schůzce Komise F1 týden před závodem v Abú Zabí se šéf McLarenu Ron Dennis ostře pustil do Ecclestonea a Donalda Mackenzieho ze společnosti CVC Capital Partners: "Zapltaťe ty zk*** peníze!"

Před novináři na okruhu ve Spojených arabských emirátech pak řekl, že situace byla "prekérní - někdo musel přijmout zodpovědnost a získat smysl pro realitu." Mělo to požadovaný efekt - ráno před závodem si Ecclestone s Renaultem plácnul, a ten se odhodlal Lotus odkoupit.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 17 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy