Analýza sektorů: Renaulty a Hondy s masivní ztrátou. Kde Ricciardo předčil Hamiltona?

Lewis Hamilton v Abú Zabí | foto: Daimler AG

ABÚ ZABÍ - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co bližšího o výkonech jednotlivých vozů můžeme vyčíst z časů dosahovaných v sektorech a z maximálních rychlostí kvalifikace? A jaké strategie můžeme očekávat v zítřejším závodě?

V úvodu si stručně připomeňme konfiguraci okruhu. První sektor v Abú Zabí obsahuje úvodní středně rychlou levotočivou zatáčku, po níž následují velmi rychlá pasáž se zatáčkami, které se projíždějí v rychlostech nad 250 km/hod.

Druhý sektor začíná pomalou sekcí s vracečkou na velmi dlouhou rovinku mezi zatáčkami 7. a 8. s první DRS zónou, v jejímž závěru se měří maximální rychlosti (speed trap). Po zpomalovací šikaně 8/9 přichází na řadu další dlouhý úsek s druhou DRS zónou, na jehož konci před 11. zatáčkou prostřední část končí.

Třetí sektor je technicky náročným, obsahuje celou řadu pomalých a středně rychlých zatáček, kde je zapotřebí dobré ovladatelnosti vozu, mechanické přilnavosti a trakce pro výjezd z nich.

Nejvyšší rychlost (tzv. speed trap) se měří 150 metrů před zatáčkou č. 8. Podrobnější technické informace o okruhu Jas Marina najdete zde.

Rosberg zakončil sezónu ve velkém stylu - Hamiltona poráží pošesté za sebou, když byl po celý víkend v součtu sektorů nejrychlejší. Dnes jej jeho týmový kolega ani nikdo jiný nepředčili v žádné části okruhu Jas Marina - jeho náskok byl patrný zejména ve třetím sektoru.

Navíc na dráze nechal více než Lewis - ideální kolo dali v Q3 dohromady jen Bottas, Massa, Räikkönen a Ricciardo. Jediný, kdo se v poslední části nezlepšil, byl Kvjat s Red Bullem.

Rakouský tým překvapil ve třetím sektoru, kde Ricciardo dokonce předčil Hamiltona a potvrdil, že se v oblasti šasi mohou Mercedesu rovnat. Kvjat byl Australanovi vyrovnaným soupeřem pouze v úvodních dvou sektorech.

V poslední části byly i přes výkonnostní deficit silné McLareny - včera zde Alonso dosáhl pátého nejrychlejšího času, dnes žel své ostré kolo musel kvůli defektu přerušit. Jeho týmový kolega Button ale drží osmou příčku, když předčil Manory, Saubery, ale i Lotusy, Tora Rossa a Williamsy. Překvapivě moc ve třetím sektoru ztrácel Maldonado, který by jinak mohl pomýšlet na postup do Q3.

V prvním sektoru skončil před Hamiltonem i Massa s Williamsem, který dosahoval nejvyšší rychlosti na rovinkách - Valtteri Bottas jel v Q1 338,1 km/h  - o 3,7 km/h méně než minulý rok (týmy volí více přítlaku, což je efektivnější z pohledu času na kolo).

Prvních šest příček patří Mercedesu, Ferrari ale neztrácelo moc. Nasr i Vettel lehce přes 4 km/h. Sauber má ale o poznání nižší přítlak, což je například vidět z rychlosti měřené na cílové čáře kousek za poslední zatáčkou, kterou rudé vozy z Maranella projížděly podstatně rychleji.

Velká odstup dnes byl ale na speed trapu patrný mezi zbývajícími dvěma motoráři: Renaultem a Hondou. Verstappen s Toro Rosso totiž za Massou zaostával o 14,7 km/h, Alonso až 26,8 km/h a Button postoupivši do Q2 dokonce až 27,9 km/h.

Honda je slabá, na rovinkách jejímu ERS dochází energie. To už je opravdu velká propast, kterou by se za současných pravidel nedala dohnat ani s tou nejlepší aerodynamikou.

Pneumatiky a strategie
Super-měkká pneumatika, na které vyjely Mercedesy netradičně hned v úvodu kvalifikace, dnes byla o 1,2 sekundy rychlejší než měkká. Kvůli tomu byla notně preferovanější a pro závod nezbyla nikomu z první desítky žádná nepoužitá sada - výjimkou je pouze Räikkönen.

Opotřebení pneumatik i degradace byly v souladu s tím, co očekávalo Pirelli - týmy díky vývoji dráhy po včerejšku neměly problém s drolením ani s puchýři. Proto si zítra zřejmě většina z nich vystačí s dvouzastávkovou strategií.

Po startu na super-měkké směsi se očekává přezutí na měkkou v 10. a v 32. kole Velké ceny Abú Zabí vypsané na 55 kol. Papírově nejrychlejší je třízastávková strategie (start na super-měkké s přezutím na měkkou v 7., 23. a v 39. kole) - vyžaduje to však mít rychlé auto, se kterým se bude dát předjíždět na trati v případě provozu.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy