Kvalifikace
Rosberg se ke konci sezóny u Mercedesu zvedá, v kvalifikaci porazil Hamiltona počtvrté v řadě za sebou. Brit se to snažil hodit částečně za hlavu s tím, že volil jiné nastavení, které by mělo být lepší v závodě. Nico si svůj trend nedokáže přesně vysvětlit, protože svůj přístup nezměnil. Na body ale celkově prohrává 5:12 a průměrně je o 0,184 sekundy pomalejší.
Ferrari na Stříbrné šípy ztrácelo přes 4 desetiny. Rychlejší byl letos počtrnácté Vettel, Räikkönen měl více technický problémů a před kvalifikací musel měnit převodovku (po sobotě i motor). V první části na svého týmového kolegu ztratil 9 desetin, ve druhé dostal v první zatáčce smyk a předčasně odstoupil.
Red Bull překvapivě předčil Williamsy, jeho piloti vybojovali 4. a 5. místo na roštu. To, co ztratili na dlouhé rovince, najeli v druhém a zejména v třetím sektoru. Pátý úspěch v této sezóně si připsal Kvjat tím nejtěsnějším rozdílem v Q3 - rozhodla jedna tisícina sekundy. Jinak je Rus průměrně o 0,241 s pomalejší než Ricciardo.
Williams byl šestým a sedmým místem zklamaní, protože věřil, že bude moci skončil o dvě místa výše. Bottas překonal Massu o 0,119 s a srovnal na 8:8. Brazilec přitom na rovince dosáhl díky o 23 % řidšímu vzduchu nejvyšší rychlost ze všech: 364,3 km/h - i přesto, že se jezdilo s balíky pro vysoký přítlak. Jenže pouze v posledním sektoru na Red Bully ztrácel skoro čtvrt sekundy.
U Toro Rosso byl Verstappen v Q2 o 48 tisícin sekundy rychlejší než Sainz, a to rozhodlo o jeho postupu a vyřazení Španěla, který v této části přešel na příliš rychle na měkkou sadu pneumatik. Osmnáctiletý Holanďan se poprvé od soboty v Číně dostal do kvalifikačního vedení: 8:7. Průměrně sice startuje z horší pozice, rychlostně má ale navrch.
Force India v Q3 vyčkával, v samotném závěru pak byl Pérez doma o 0,072 s rychlejší než Hülkenberg a snížil na 7:10, na osmou příčku Verstappena mu přitom scházelo jen 6 tisícin sekundy. Mexičan oplýval před početnými fanoušky nadšením, zatímco Nico si stěžoval na nastavení svého vozu.
Lotus sice očekával silný víkend, mezi nejlepších deset ale nepostoupil ani jeden z jeho pilotů - trápili se se zahříváním pneumatik. Grosjean udělil Maldonadovi letošní již 16. porážku, Pastor letos uspěl pouze v Monaku, průměrně ztrácí 0,424 s.
Po sobotě v Mexiku vede Ericsson nad Nasrem 9:8 poté, co byl v Q1 o 0,489 s a na rozdíl od svého týmového kolegy dokázal postoupit dále. Brazilec si stěžoval na vyvážení svého Sauberu a nedostatek přilnavosti na zádi.
McLaren po sérii několika výměn motorů nestihl Buttonovi připravit pro kvalifikaci auto, Alonso skončil šestnáctý - k postupu mu scházely dvě desetiny. Rossi si u Manoru zvykl na monopost F1, vyhrál podruhé za sebou a srovnal krok se zkušenějším Stevensem.
Lepší obrázek o kvalifikační výkonnosti podá sobotní analýza sektorů a maximálních rychlostí.
Závod
Teploty dráhy byly v neděli o 12 °C vyšší než v kvalifikaci, dosahovaly 46 °C. S přibývajícím množstvím gumy na novém povrchu se měnila míra opotřebení a degradace, kterou týmy zaznamenaly v pátek a v sobotu, a zvýšila se i trakce.
Závod byl kvůli tomu z pohledu strategie celkem komplikovaný. Pirelli přivezlo měkkou a středně-tvrdou směs pneumatik, která měla vydržet 56 kol. Díky vývoji asfaltu Hamilton například zajel v závodě na středně-tvrdých pneumatikách rychlejší kolo (1:20,723 min) než v první části kvalifikace (1:20,808 min), což je velmi neobvyklé.
Kvůli řidšímu vzduchu bylo výzvou také chlazení, zajímavá proto byla volba velikosti brzdových kanálků. Ferrari vsadilo s velkými otvory na jistotu, zatímco Mercedes předpokládající, že bude jezdit na čele, se rozhodl kontrolovat opotřebení brzd svou rychlostí. Nekompromisní Red Bull zvolil extrémně malé kanálky, stejně jako Toro Rosso. Svou velikostí způsobil vážné starosti Brembu.
Hned po startu došlo ke kontaktu mezi Vettelem a Ricciardem. V množství vozu po první zatáčce neměl pilot Red Bull moc kam uhnout a Vettel do ní zahnul, jakoby na vnitřní straně nikoho neměl. Podle komisařů se jednalo o závodní incident, což tak Seba zcela vyvedlo z míry a začal kupit jednu chybu za druhou, přestože závodní rychlost mělo jeho Ferrari velmi dobrou.
Williams se už od pátku potýkal s drolením zadních pneumatik, proto již v osmém a devátém kole zamířili do boxů v přesvědčení, že všichni ostatní se potýkají se stejným problémem. Na jejich krok ale nikdo nezareagoval, stáj z Grove na tom ale kvůli velmi dlouhé životnosti středně-tvrdé směsi a pro ně šťastnému načasování výjezdu safety caru.
Rosberg na čele ujížděl Hamiltonovi, kterému se nedařilo dostat na dostřel jedné sekundy pro využití DRS. Dvě zóny měly stejné místo detekce, efekt otevření klapky zadního křídla ale nebyl kvůli řídkému vzduchu tak vysoký, jako na jiných okruzích.
Občas na to Lewis šlápl a zajel nejrychlejší kolo, na což Nico v tom příštím hned odpověděl. Poprvé do boxů zamířil v 26. kole a Brit na dráze zůstal o dvě kola déle. Důvod? "Chtěli jsme vidět, jestli bude Lewis rychlejší na čistém vzduchu. V první kole to bylo vyrovnané, ale potom byl pomalejší. A tak jsme ho po něm povolali do boxů," vysvětluje stratég Mercedesu James Vowles.
Rosberg si dlouhým prvním stintem zajistil, že Hamiltonovi v pneumatikách nezbude o moc více přilnavosti - dostal se až na "nulu," tj. téměř na plátno. Jako lídr závodu si mohl volit strategii. Po prvních zastávkách jeho náskok narostl na 3,5 sekundy.
Pozornost týmu se pak upřela na náskok na třetí místo a případnou "bezpečnostní" zastávku, po které by se vrátili zpět, aniž by přišli o vedení. A přišla ta zábavná část, kterou již znáte, protože jsme ji podrobně rozebírali zde.
Všem bylo jasné, proč Mercedes chce oba vozy přezout. Jenom Hamilton si zatrucoval, odmítl první příkaz, aby zajel do boxů. Chtěl využít neposlechnutí k tomu, aby Rosbergovi ukradl vítězství, aniž by se ho musel pokoušet předjet na dráze. Němec měl pneumatiky opotřebované po 20 kolech jen ze 40 % a také by to pohodlně dotáhl až do cíle.
Po závodě naštvaný nezapomněl zbytečně utrousit, jak mu Mercedes zabránil zvítězit, aby byl Nico v týmu spokojený. Nějak již nezmínil, že se v průběhu velké ceny potýkal s vyšším opotřebením pneumatik než jeho týmový kolega a že z druhé zastávky mohl vytěžit více.
K dalšímu spornému okamžiku došlo ve 22. kole, kdy dojel Bottas Räikkönen. Na novějších pneumatikách si vyjel v levotočivé zatáčce vpravo od Kimiho, aby se v následující pravotočivé dostal na vnitřní stranu a získal výhodu na výjezdu. Pilot Ferrari mu ale nechtěl nechat místo, dotkl se svým pravým zadním kolem levého předního kola Williamsu a s poškozeným zavěšením vyletěl mimo dráhu. Po incidentu v Rusku se Finové znovu střetli, tentokrát na to vyřazením doplatil Räikkönen. Bottas pokračoval v pořádku dále a komisaři ani tuto situaci netrestali.
Před výjezdem safety caru v 51. kole na rovince předjel s pomocí DRS Ricciardo Massu, kterému odcházely pneumatiky. Williams si už uvědomil, že budou muset do boxů znovu. Krátce poté havaroval Vettel a Whiting na dráhu okamžitě vyslal safety car. Většina pilotů toho využila k zastávce zdarma.
Red Bull věděl, že po restartu bude na rovince snadnou kořistí pro Williamsu bez možností získat dostatečný náskok ve třetím sektoru. Svým pilotům nasadil měkké pneumatiky, které ale fungují při vyšších teplotách než středně-tvrdá směs, kterou bílé vozy dostaly do provozního rámce dříve. Bottas se hned dostal na třetí příčku před Kvjata, který na něj v koncovce již nedokázal zaútočit.
Vydařený závod absolvoval Pérez, který vsadil jako jediný na jednu zastávku a ve druhém stintu ujel na středně-tvrdých pneumatikách 53 kol, tj. 75 % závodu! Celou dobu si při solidním tempu hlídal opotřebení pneumatik i teplotu brzd. Výjezd safety caru mu moc nenahrál, tým se také trochu přepočítal, když si myslel, že se dostane před Massu a Hülkenberga, pokud toho nevyužije k výměně pneumatiky (byli o 20 a 17 sekund před ním). Tento riskantní tak sice nevyšel, Sergio ale přesto dojel do cíle na osmém místě a odolal závěrečnému tlaku Verstappena na mnohem čerstvějších pneumatikách. Indický tým v sedmi závodech po letní přestávce získal s B-specifikací vozu VJM08 už 53 bodů.
Hůře startující Grosjean se před Maldonada vrátil během prvních zastávek. Venezuelan nemohl zahřát středně-tvrdou směs ve svém výjezdovém kole, Francouz potřebný náskok získal při nájezdu do boxů pro svou sadu pneumatik.
Týmoví kolegové podle mistrovských bodů
Po Velké ceně Mexika se v šampionátu dostal zpět na druhé místo Rosberg před Vettela, který závod po havárii nedokončil. Říkal sice, že šlo o jeho chybu (podruhé ve stejném místě), ale spíše bych to tipoval na selhání techniky a krytí svého týmu - bez smyku to napálil přímo do zdi. Velmi zvláštní. O jednu příčku si polepšil také Bottas, který při výše zmiňované kolizi vyřadil Räikkönena. Atmosféra mezi Finy houstne.
Přes 550 fotografií (full HD) z Velké ceny Mexika 2015 s možností filtrování najdete zde.