Caterham je pohřben, Marussia se tomu blíží, i když její zástupci stále bojují o přežití stáje. Avšak i přes odchod dvou nejmenších stájí se finanční krize F1 nevyřeší. Lotus, Sauber nebo Force India mohou následovat. Tyto týmy investují do svých aktivit v F1 ročně (každý) kolem 80-130 milionů GBP [2 960 - 4 810 milionů CZK]. I tak to ale, zdá se, nestačí.
McKinsey provedl průzkum financí
Až doposud končily veškeré snahy o úspory nezdarem, především proto, že je velké týmy blokovaly. Jenže teď si vzal náklady na mušku prezident FIA, Jean Todt. FIA si proto najala renomovanou poradenskou společnost McKinsey.
Američané v posledních měsících zkontrolovali příjmy a náklady všech 9 týmů. Poté vypracovali návrh úspory nákladů. Překvapivý závěr jejich zprávy je takový, že náklady díky bankám v posledních sezonách rostly o 5 až 15 %, ročně. A to bez toho, aby se stal sport lepším. Nejnákladnější položkou je, nepřekvapivě, motor.
19 milionů GBP [703 milionů CZK] za motor, 28 milionů GBP [1 036 milionů CZK] za auto
Jádrem průzkumu se staly tři týmy, které po odchodu Caterhamu a Marussie bojují o přežití. A to přesto, že jsou jejich rozpočty 80-130 milionů GBP. Upotřebení těchto peněz je ale jiné. Lotus chce stejně jako v roce 2012 a 2013 bojovat na čele. Force India a Sauber každý rok bojují o čelní pozici mezi týmy ze středu pole. Zarážející je, že na to nestačí 80 milionů GBP.
McKinsey vypracoval studii týmu s rozpočtem 80 milionů GBP. Podlé ní tým rozdělí svůj rozpočet mezi tyto náklady: 19 milionů GBP na motor, 28 milionů GBP za auto, 5 milionů GBP [185 milionů CZK] za provoz auta na závodech, 12 milionů GBP [444 milionů CZK] za testovací účely (aerodynamický tunel, simulátor, testy na dráze), 11 milionů GBP [407 milionů CZK] za transport a 5 milionů GBP za správu. Do jednotlivých položek jsou započteny náklady na odpovídající personál.
F1 by dle McKinsey mohla být mnohem levnější? (foto: Pirelli)
F1 za 37 milionů GBP [1 369 milionů CZK] namísto 80 milionů GBP
Studie také prezentuje oblasti, kde by se dalo ušetřit, aniž by to F1 ubralo na atraktivitě. Veškeré úspory by se totiž týkaly oblastí, které fanoušek nepozoruje. Podle studie se dají náklady na motory snížit o 25 %. V designu a výrobě auta tkví potenciál na 35% úspory. V nasazování aut by se dalo ušetřit 15 %, na testech 20 % a v režijních nákladech 5 %.
Tým jako Force India by byl schopný ušetřit při uplatnění této politiky 43 milionů GBP [1 591 milionů CZK] z rozpočtu čítajícího 80 milionů GBP. Zpráva však doporučuje zavést úspory pouze ve výši 20 - 30 %. Týmy jako Sauber, Force India, Lotus nebo Williams by se tak mohly plně financovat z příjmů, které dostávají od majitelů komerčních práv na F1.
Vzhledem k zamítavému postoji velkých týmů však zpráva brzdí přehnaný optimismus. Shodnout by se však týmy mohly, dle návrhu, alespoň na úsporách ve výši 15 %. I to by mohlo být pro sport velkým vysvobozením.