Ferrari a Renault dostaly tímto rozhodnutím, které dle samotné FIA nebylo moc "logické a odolné", naději na to, aby přišly s vylepšeními svých pohonných jednotek, o kterých soudí, že jim pomohou stáhnout ztrátu na Mercedes. Avšak v F1 není nikdy nic jednoduché.
Zatímco prvotní reakce byla taková, že rivalové Mercedesu dostali prostor na zlikvidování ztráty, tak nikdo nemůže zaručit, že to nakonec nebude Mercedes, který svůj náskok ještě navýší. Navíc někteří naznačují, že Mercedes ani v roce 2014 nevyužíval svoje pohonné jednotky na maximum.
Podle mnohých tak nakonec ve Španělsku nakonec přijde zlepšení, které posune Mercedes ještě víc dopředu, než by tomu bylo, kdyby homologace proběhla na začátku roku (o dalších dopadech posunu termínu homologace si přečtěte také v tomto článku).
Je jasné, že toto rozhodnutí nebylo přijato s cílem pomoci jednomu nebo druhému výrobci. Přišlo z daleko pragmatičtějších důvodů - FIA nechce riskovat řešení nejasně stanovených pravidel před soudem. Zřejmě na této změně mohla tratit Honda - která by se výkonnostně relativně ve srovnání s ostaními propadala, i když i v této otázce dochází k diskuzi.
Výrazné zvýšení efektivnosti nových pohonných jednotek zůstává nedoceněno
(foto: Red Bull Racing)
Rozmrazení vývoje motorů však může být dobré pro všechny v F1 - jednou z nejvíce promarněných příležitostí vloni byla skutečnost, že sport jako celek nedokázal dostatečně dobře využít výhody a genialitu nových technologií v F1. Zlepšení v otázce efektivity spotřeby paliva a komplexnost a dopad větších hybridních systémů byly překryty negativy v podobě zvuku.
Navíc fakt, že jeden výrobce dokázal postavit výrazně lepší motor, kterému ostatní nedokázali konkurovat i v důsledku zmražených pravidel, vrhl na oblast motorů spíše mrzutost, než že by byla obdivována. To se teď ale změnilo - lhůta pro homologaci byla změněna a možná dokonce dojde i k přehodnocení rozsahu povolených úprav.
To by mělo vést ke zvýšení konkurence. Fanoušci budou moci lépe pochopit změny, které se udály. Navíc se zde otevírá prostor pro souboj mezi týmy na poli pohonné jednotky. Hlavním důvodem, proč F1 po léta udivovala fanoušky, byla technická inovace.
Výkonnostní výhodu tvoří nejlepší designeři, kteří mají nejlepší nápady a nejlépe porozumí pravidlům, což pak aplikují na svoje vozy. Šéfové F1 by si určitě nepřáli absolutní rozmrazení aerodynamických pravidel, protože sport jako celek vždy dobře chápal, že je zde potenciál pro změnu v relativní konkurenceschopnosti.
Mercedes může svůj náskok ještě navýšit nebo může konkurence jeho náskok snížit - každopádně do F1 se vrací soutěžení (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Mercedes si zaslouží uznání za to, jakou pohonnou jednotku postavil. 16 vítězství "stříbných šípů" ukázalo, jak to vypadá, když někdo postaví dominantní auto, na jehož rychlost soupeři nedokáží odpovědět. I kdyby ale letos Mercedes zjistil, že se jeho náskok zmenšil, protože ostatní využili lépe dosdatečný vývoj, tak by pořád mohli těžit z rozmrazení vývoje motorů.
Rivalové navíc už nemůžou stále naříkat na to, že jim pravidla svázala ruce a nemohou se svojí ztrátou nic dělat. Ferrari a Renault dostali vše, co chtěli. Takže teď je řada na nich, aby ukázali, co v nich je. Rozmražení motorů by také mohlo poskytnout zajímavé informace ohledně toho, které části jsou opravdu důležité a dělají rozdíl.
Mercedesu by se tak mohlo dostat většího uznání za práci, kterou odvedl. Změna v pravidlech sice nemusí budit na první pohled sympatie, avšak jde o změnu s dalekosáhlými dopady - a to nejenom pro továrny v Maranellu nebo Viry-Chatillon.