FIA po schůzce s Hondou přemýšlí o změně pravidel - povolí i ji vývoj motorů?

Honda | foto: Honda Racing F1

Charlie Whiting se sešel se zástupci Hondy, která letos bude dodávat McLarenu pohonné jednotky. Řešili společně poslední úpravu pravidel, které nyní umožňují výrobcům vyvíjet své motory i během sezóny - výjimka však neplatí pro japonskou automobilku.

"Konstruktivní jednání proběhla v pořádku"
Honda se do Formule 1 vrací po 6 letech a poslední úpravy pravidel týkající se vývoje motorů nepovažuje za spravedlivé.

FIA totiž po nátlaku Ferrari a Renaultu umožnila navzdory svému prvotnímu záměru výrobcům s homologovanou pohonnou jednotkou vývoj v průběhu sezóny jenom proto, že v pravidlech chybělo datum homologace - na což stáj z Maranella poukazovala už v závěru minulé sezóny.

Zástupci Hondy přiletěli včera do Paříže, kde s Mezinárodní automobilovou federací probírali poslední vývoj a jejich výhrady. Mluvčí FIA pro BBC pak oznámil: "Schůzka proběhla v pořádku, diskutujeme o věcech, které se objevily." Rozhovory označil za "konstruktivní."

Proč si Honda myslí, že je v nevýhodě?
Honda celou záležitost nechce dále komentovat, "dokud nedostane další zprávy od FIA, pokud na něco přijde." Minulý týden potvrdila, že je kvůli ní s FIA v kontaktu, odmítla však rozebírat detaily. Domnívá se, že je v nevýhodě, protože soupeři během sezóny mohou své motory vyvíjet, zatímco ona ne.


Ron Dennis (vlevo) a sportovní ředitel Hondy - Jasuhisa Araj (foto: McLaren)

FIA argumentovala tím, že pro ní platí stejná pravidla, jako pro ostatní výrobce minulý rok. Jenže tehdy si mohli vystačit s pěti motory na sezónu, zatímco letos jsou pravidla přísnější i pro ni - každý vůz může pro 20 závodů využít jen 4 motory. A příští rok i pro ni budou platit stejná omezení, jako pro soupeře.

Řešení
Jedním z navrhovaných řešení je to, že by Honda svou pohonnou jednotku homologovala k 28. únoru (jako ostatní minulý rok), ale pak by dostala možnost ji během sezóny vyvíjet s využitím 32 bodů (tokenů), jako to zaručuje poslední výklad pravidel Ferrari, Mercedesu a Renaultu. Byla by pak před rokem 2016 ve stejné pozici, jako ostatní.

Jednání budou dále pokračovat, Honda však nemá žádnou záruku toho, že FIA toto řešení přijme. Mohlo by to vzbudit další vlnu nevole ze strany jejich soupeřů, protože jejich motory byly loni po celou sezónu zmrazeny úplně, zatímco japonská automobilka na tom svém mohla volně pracovat. Pokud ale FIA neustoupí, může to vyslat špatný signál ostatním zájemcům o vstup do F1.

Více jsme se možnosti vývoje motorů a jeho omezení věnovali zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 36 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy