Vše se po Maďarsku zdá být jednoznačné - na změně gum Pirelli prodělali u Ferrari, Force India a Toro Rosso, naopak ruce si mohou mnout u Mercedesu, McLarenu, Sauberu a Williamsu. Pojďme se ale na situaci podívat blíže.
Formule 1 má teď gumy, které Red Bull a Mercedes podporovaly už od začátku sezony. Pirelli se s největší pravděpodobností díky sérii defektů, které jsme mohli vidět při GP v Silverstone, odhodlalo ke změně ve struktuře gum, respektive k návratu ke konstrukci roku 2012. V gumách tedy už není ocelový proužek, ale kevlarový.
To snižuje zahřátí gum asi o deset stupňů. Pneumatiky jsou kulatější a styčná plocha je tak menší. Gumy se tak pomaleji zahřívají, ale také tak rychle nevypadnou z optimálního provozního teplotního rozpětí.
Směsi z roku 2013 zůstávají a jsou tak všechny ve srovnání s loňskými o stupeň měkčí. To se nelíbí designérovi Red Bullu, Adrianu Neweymu: "Mohlo by to během sezony zapříčinit nové problémy."
Force India
Nespokojenost vládne také u Force Indie: "Teď top týmy dostaly přesně gumy, které chtěly," zlobil se Adrian Sutil. Jeho Force India se vedle Ferrari, Toro Rosso a Marussie řadí k týmům, které kvůli návratu ke starým gumám ztratily.
"My jsme naše auto postavili dle konstrukcí pro rok 2013. Proto jsme mohli jezdit s extrémním nastavením podvozku i tlakem gum bez toho, aniž bychom ničili gumy. Pokud to ostatní nezvládali, tak prostě odvedli špatnou práci," dodává technický šéf Force Indie, Andy Green.
(Foto: Sahara Force India)
Force India si totiž mohla dovolit jezdit s nižšími tlaky v gumách a větší rozbíhavostí než konkurence a i přesto u nich nedocházelo k tak velkému opotřebení.
"Už v zimních testech jsme měnili gumy z jedné strany na druhou. Udivovalo nás, jak dlouho ostatní týmy potřebovaly, než do toho šly také," říká sportovní ředitel týmu, Otmar Szafnauer. Teď ale Force India, zdá se, na změně prodělala: "Musíme pykat za to, že ostaní gumám neporozuměli," dodal.
Ztratila také Marussia, pro takový malý tým je totiž každá změna velkým problémem, protože jednoduše nemají tolik lidí, kteří by se změnami mohli zabývat.
Ferrari
Také Ferrari se po nepovedeném závodu v Maďarsku pustilo do kritiky pneumatiky. Rudí však patří mezi týmy, kteří jsou v nastavování auta flexibilnější než konkurence. A stejně jako Force India i oni by radši viděli trochu vyšší opotřebení. Obě auta jednou s poměrně malým nastavením a nejsou tak závislá na tom, jak moc výfukové plyny ofukují difuzor.
Nové gumy v Maďarsku u Ferrari (foto: Scuderia Ferrari)
Auto tak díky tomu může v zatáčkách trochu více vyjíždět než Red Bully nebo Mercedesy. Ferrari z celé situace v Budapešti vyšlo ještě docela dobře. Vysoké teploty asfaltu (přesahující až 50 °C) se totiž postaraly o vyšší zahřívání gum. Proto v trénincích Fernando Alonso i Felipe Massa ztráceli méně času než obvykle.
Naproti tomu u Force Indie zůstávala teplota gum i přes vysoké teploty nízká. "Budeme muset vylepšit geometrii zavěšení," připustil Andy Green. Toro Rosso za svoji horší výkonnost v Maďarsku obviňuje spíše aerodynamický dopad nových gum. "S nastavením auta jsme neměli žádné problémy. Ale někde jsme ztratili výkon," řekl technický šéf, James Key.
Mercedes z kevlarového proužku profituje
Red Bull a Lotus, zdá se, nebyly změnami ve struktuře gum nijak postiženi. Jedno pravidlo říká: Dobrá auta jsou rychlá na všech pneumatikách. "Díky tomu, že přední gumy méně odcházejí, můžete tvrději zatěžovat přední nápravu. To pomůže těm, kteří mají, jako my, auto dobře nastavené," řekl Adrian Newey.
Ze změn gum Pirelli určitě profitoval Mercedes, protože gumy začínají fungovat už v teplotách asi o 10 stupňů nižších. Týmov šéf, Ross Brawn, ale varuje: "I tak bychom chtěli být co nejblíže to bude možné kritickým 160 stupňům provozního rámce gum. Kdo je moc nízko pod ním, ztrácí grip. Reagujeme tak změnou v nastavení, vyvstává nám však ale také problém, abychom se nedostávali moc vysoko nad 160 stupňů."
Takto vypadala guma Mercedesu v Maďarsku po dojezdu do cíle
(foto: Mercedes AMG F1 Team)
McLaren, Sauber a Williams
McLaren, Sauber a Williams profitovali hlavně z aerodynamického hlediska. Jejich pro letošní sezonu nové koncepty vozů si moc nesedly se silnou deformací gum, zvláště v zadní části vozu. Pohyby bočních stěn gum do difuzoru naháněly turbulentní vzduch. Koncept foukání výfukových plynů McLarenu, který pak následovaly vozy Williamsu i Sauberu, ale nefouká vzduch tak efektivně jako koncept Red Bullu a Lotusu.
Pevnější bočnice gum roku 2012 problém zmenšují. Zároveň se všechny tři týmy svými aerodynamickými koncepty přiblížily řešení používaném na loňských autech. Například Sauber vrátil výfuk zpět na místo, ze kterého konec výfukové roury míří na rampu přímo na bočnici.
Nico Hülkenberg má jasno: "Nové gumy jsou pro nás výhodou. Pro Williams ale bohužel také. Oba [dva týmy] jsme teď o hodně blíže Force Indii a Toro Rosso než dříve."