Nové turbomotory: Jaké výzvy budou v roce 2014 představovat pro pneumatiky?

Motory | foto: Mercedes AMG F1 Team

Příští rok budou současné atmosférické 2,4litrové osmiválce nahrazeny novými 1,6litrovými motory se systémy pro rekuperaci energie. Jak se tato změna dotkne pneumatik?

Pirelli stále nemá na další sezónu smlouvu a nic jisté, všeobecně se ale očekává, že ve Formuli 1 bude pokračovat. Ohledně specifikací pneumatik pro přelomový rok 2014 si její sportovní ředitel Paul Hembery dělá jisté starosti, protože nemají k dispozici šasi vyhovující novým pravidlům.

Změna nenastane totiž pouze v oblasti motorů, ale i v oblasti aerodynamiky: přední křídlo bude zúženo a zmizí spodní část zadního křídla. Protože přední křídlo nastavuje proudění vzduchu pro celý zbytek vozu, má jakákoliv jeho změna obrovský vliv na aerodynamiku. Týmy nová šasi vyvíjejí, dodavatel pneumatik jej určitě nedostane, proto bude muset spoléhat pouze na jejich simulace.

"Bude to celkem výzva. Simulace, které máme od několika týmů, které se byly schopny podělit s námi o data, ukazují, že z hlediska dodávaného výkonu uvidíme jisté změny," uvádí Hembery v podcastu JA on F1.

"Pohonné jednotky budou mít větší krouticí moment než současné V8, což vytvoří potenciál pro větší protáčení kol a problémy s trakcí na výjezdu ze zatáček. To z našeho pohledu může vést k problémům s přehříváním.

Hodně se o tom diskutuje, ale pokud bychom hovořili o změně velikosti, na to je žel už pozdě. Celkově to tedy nebude pro týmy či pro nás příští rok tak jednoduché," vysvětluje Hembery.


Pirelli má před sebou náročný úkol: s tři roky starým Renaultem R30 s V8 atmosférickým motorem vyvinout pneumatiky pro budoucí monoposty s novými pohonnými jednotkami (foto: Pirelli)

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff potvrzuje: "V roce 2014 budeme mít s turbomotory mnohem vyšší krouticí moment, na což příští rok můžeme doplácet ještě více, proto musíme vyřešit současné věci." Upozorňuje přitom na problém s přehříváním pneumatik, což německý tým momentálně trápí.

Bývalý hlavní inženýr Williamsu Mark Gillan dodává: "Pirelli před rokem 2014 před sebou mají velký úkol. Jde u neuvěřitelně náročné nalezení rovnováhy, protože potřebují vyvíjet pneumatiku pro auto, které neexistuje, a pro pohonnou jednotku, která se momentálně nachází pouze na dynamometru.

Dynamika vozů bude velmi odlišná od toho, co máme v roce 2013. Protože nemají pro příští rok testovací platformu, spoléhají na zpětnou vazbu týmů, ta se však bude průběžně měnit. Navíc rozdíl ve výkonnosti mezi velkými a malými týmy nebudou tvořit dvě sekundy, jako vidíme dnes, ale spíše pět či šest sekund," upozorňuje Gillan.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 20 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy