Se systémem DDRS přišel na počátku sezóny jako první Mercedes. Ačkoliv se jednalo o letošní největší inovaci, Symondsovi bylo jasné, že tato novinka podobně jako F-kanály nebude mít dlouhého trvání.
"Bylo zřejmě nevyhnutelné, že bude v roce 2013 zakázaný. Nálada a vztahy uvnitř Formule 1 momentálně sice nové technologie podporují, ale jen pokud mají cenu ve světle veškerých úspor nákladů, které probíhají," říká Symonds pro F1 Racing.
Jako příklad uvádí paralelu s dva roky starým vynálezem McLarenu, který postupně po velké námaze převzaly téměř všechny týmy: "Lze to dobře srovnat s F-kanály, na nichž všichni tak naplno pracovali, že byly další rok zakázány."
Poté přibližuje aktuální situaci ve Formuli 1: "Většina návrhářů přijímá tento současný stav věcí - že když přijdete s něčím, co ve hře není obvyklé, bude to pravděpodobně na rok povoleno, pokud to nijak neporušuje pravidla, aby to pak bylo zakázáno."
Po aktivaci DRS se u Mercedesu odhalí vstupní otvory F-kanálu (1) vedoucího vzduch bočnicemi (2)
po obou stranách do přední části monopostu
Před závody ve Spa a v Monze, tedy na velmi rychlých okruzích, týmy usilovně pracovali na technologiích, které by je posunuly kupředu. V tak vyrovnaném poli, jakého jsme svědky letos, se počítá každá desetina, protože může znamenat posun o několik míst vpřed. Na zadní straně roštu týmy však již postupně ukončují vývoj letošních vozů a raději se soustředí na příští rok.
Lotus je však se svým systémem dvojitého DRS zajímavým případem: "Pracují na něčem jiném, než je dvojité DRS Mercedesu. Je to něco, o čemž si nejsem zcela jistý, že to bude zakázáno změnami článků 3.7.3 a 3.1.18."
U systému Mercedesu se po aktivaci DRS otevírá vstup do kanálu, který vede vzduch do spodní části předního křídla, kde dochází k odtržení proudění a stejně jako na zádi ke snížení přítlaku (více o tom, jak funguje, najdete v článku Technika F1: Symonds vysvětluje výhody dvojitého DRS Mercedesu).
Kimi Räikkönen DDRS Lotusu testoval v Něměcku i v Maďarsku, tým by jej už chtěl
v Belgii nasadit do závodu
DDRS Lotusu však nejspíše obsahuje fluidový přepínač a funguje pasívně - aktivuje se při určité rychlosti, nikoliv jen při otevření zadního křídla - proto z něj tým může těžit po celý závod, nejen v DRS zóně těsně za soupeřem, jako je tomu v případě Mercedesu.
Tým uvedl, že byl s fungováním systému během dvou tréninků v Německu a v Maďarsku spokojený, a pokud se s ním neobjeví žádné problémy v pátek v Belgii, poprvé by jej nasadili do kvalifikace i do závodu (psali jsme zde). Podle Symondse by si jeho výhodu navíc mohl přenést i do roku 2013, protože by se jej nemusela dotknout úprava pravidel zakazující DDRS Mercedesu.
Chopí se nápadu Lotusu i další týmy a dočkáme se ve Spa dalších mutací DDRS? Odpověď se dozvíme za pět dní, kdy na fantastickém belgickém okruhu začnou volné tréninky.