Technika F1: Symonds vysvětluje výhody dvojitého DRS Mercedesu

Petr Hlawiczka, 25. května 2012, 16:00 Google+

Technický konzultant Marussie - Pat Symonds - si vzal pro F1 Racing na mušku chytrý systém Mercedesu pro snížení přítlaku na zadním i předním křídle zároveň. Jak tento chytrý vynález funguje a jaké poskytuje výhody?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 26.05. 09:58) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Můžeš vysvětlit, jak dvojité DRS Mercedesu vlastně funguje?
Pat Symonds: Funguje tak, že v horní části bočnic zadního křídla odhalí dvojici kanálů pro vedení vzduchu, když je aktivováno standardní DRS. Tyto kanály jsou v bočnicích spojeny se spodním křídlem, poté jsou vedeny dvěma dlouhými potrubími do nosu. Vzduch poté z nosu směřuje pilíři do předního křídla, kde vychází ven výřezy v hlavním profilu tak, aby způsobil odtržení proudění vzduchu na předním křídle.

Vzduch urazí dlouhou cestu. Musí to trvat, než to začne fungovat, ne?
PS: Je to dlouhá cesta s několika spoji a odbočkami, které musí být dobře utěsněné. Podtlak pod předním křídlem tomu však pomáhá. Je pravda, že dochází k drobnému, leč měřitelnému časovému zpoždění, než to začne fungovat - to však může být dokonce i výhodné.

Jek tedy dvojité DRS zvyšuje výkonnost?
PS: Možný přínos vychází ze dvou oblastí. Zaprvé: když je aktivováno konvenční DRS, snižuje se přítlak i odpor. K tomu ale dochází pouze na zádi, takže je vůz aerodynamicky nevyvážený. Dvojité DRS ale sníží přítlak i vpředu, což pomáhá zachovat vyvážení vozu a pro pilotovi se vůz na výjezdu ze zatáček DRS snadněji ovládá, neztrácí nad ním kontrolu.

ddrs
Po aktivaci DRS se odhalí vstupní otvory F-kanálu (1) vedoucího vzduch bočnicemi (2)
po obou stranách do přední části monopostu

A co je tou druhou oblastí?
PS: Když dojde k odtržení proudění na předním křídle, zvýší se vpředu světlá výška, protože auto není tlačeno dolů tak velkou přítlačnou silou. Přední světlá výška je dána přední částí vozů, které se můžou dotýkat země pouze při brzdění při vysokých rychlostech. Čím je auto níže, tím to je z hlediska výkonnosti lepší.

Pokud dochází k drobnému zpoždění, než dvojité DRS začne fungovat, pak také chvíli trvá, než přestane fungovat poté, co se klapka zadního křídla vrátí zpět do normální (zavřené) polohy. V této krátké chvíli auto vpředu při brzdění více klesne, ale na předním křídle je proudění stále odtržené - přítlak je tedy nižší a vůz je vpředu výše.

Znamená to tedy, že se vyhýbají tomu "nejhoršímu stavu" u přední světlé výšky, a s monopostem se mohou po celou dobu prohánět níže u země.

Jak jednoduché to je pro ostatní týmy okopírovat?
PS: V zásadě by to bylo relativně snadné. Náročnost spočívá v nalezení trasy potrubí skrz monokokem, pokud se jim neudělalo místo v prvotní fázi návrhu. Možná ještě těží je zajistit, aby se proudění na předním křídle opět spojilo ve správný okamžik.

ddrs
Pokračování kanálů vedoucích vzduch ze zadního křídla do předního

Ross Brawn to označil za "levnou technologii." Je to pravda?
PS: Nedá se říct, že by fyzická implementace byla nějak obzvlášť složitá či drahá, ačkoliv výroba všech součástí pro ty kanály bude několik tisíc liber stát.

Upravené přední křídlo bude přesto drahá: nástroje vyjdou na 50 tisíc liber (kolem 1,6 mil. Kč) a každé křídlo 30 tisíc liber (950 tis. Kč) v závislosti na tom, jak moc se křídlo změní. Většina týmů však inovované křídlo v průběhu sezóny stejně představí.

Skutečné náklady tohoto druhu vývoje spočívají ve výzkumu a testování toho, zda to skutečně funguje. Vzpomeňte si, že Mercedes s tím na dráze experimentoval na konci minulé sezóny.

Vytisknout

Diskuze: Technika F1: Symonds vysvětluje výhody dvojitého DRS Mercedesu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 26.05.2012 09:58 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Monaka (Monte Carlo)

Pirelli v Monaku vydalo kuchařku nejen pro fanoušky F1 (+ foto)

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  2. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud