Proč Williams nevyužil potenciál inovativní převodovky a jak k tomu pomůže Renault

Williams | foto: Williams F1 Team

Co vše se změnilo v týmu, který zažil nejhorší rok ve své 30leté historii? Proč monopost FW33 nevyužil potenciál inovativní převodovky a jak tomu pomůže přechod k novému dodavateli motorů?

Změny všude, kam se podíváš
Stáj z Grove prochází obměnou - již se nejedná o tým, v němž o všem rozhodovali Frank Williams s Patrickem Headem. Ten však z F1 týmu odchází, o většině běžných provozních věcí rozhoduje předseda akcionářů Adam Parr.

Po neúspěchu s vozem FW33 se kompletně obměnil technický tým. Sam Michael, jenž působil od roku 2004 jako technický ředitel, odešel do McLarenu. Jeho role byla rozdělena mezi dva nově příchozí - Mika Coughlana, jenž bude dohlížet na práci v továrně, a Marka Gillana, jenž bude cestovat se závodním týmem.

"Být cestujícím technickým ředitelem je velmi náročné. Při dvaceti závodech, přičemž ke spoustě z nich létáte na jiné kontinenty, je nemožné dohlížet na továrnu, takže jsme potřebovali někoho silného, kdo by tam řídil věci," vysvětluje Gillan pro Autosport.


Pastor Maldonado v Abú Zabí (foto: Williams F1 Team)

Kde byl zakopán pes?
Williams loni horečně nasazoval na auto jeden nový díl za druhým. Při zákazu testování během sezóny však s jejich fungováním byly problémy. V současné době je důležité dobře chápat silné i slabé stránky vozu a mít relativně stabilní balík, spíše než riskovat problémy při vývoji nebo látání problému se štěstím spíše než po správném vyhodnocení.

"V minulosti jsme měli tendenci vyrábět spoustu drobných částí s menším přínosem, jenže ty přínosy jsme někdy na dráze neviděli. A tak jsme na trati končili se spoustou nových dílů, což je z provozního hlediska náročné.

Trápili jsme se zřejmě v jednoduchých věcech, scházela nám konzistence komponent a v reakcích jsme byli o něco pomalejší, než jsme mohli být," přiznává Gillan, podle něhož je však z hlediska nástrojů Williams velmi dobře vybavený. "Máme velmi dobrý aerodynamický tunel, který je stejně dobrý jako ten, jejž jsme měli v Toyotě - jeden z těch lepších v F1."

Loni jsme například tým chválili za nízko položenou převodovku, která byla parádním ukázkou moderního inženýrství. Jenže její přínos nestál za to obrovské úsilí a vysoké nároky na zdroje při přepracovávání zavěšení a hnacích poloos.

Těžko říct, nakolik se na neúspěchu loňského vozu podepsal Cosworth, s nímž nešlo rozvíjet horké foukání pro zvyšování efektivity difuzoru a celkového aerodynamického přítlaku a stability při brzdění zároveň. Jak na to Williams doplácel, to šlo vidět v Silverstone, kde na chvíli FIA omezila foukání - a tým podal nejlepší výkon v sezóně, když se Pastor Maldonado kvalifikoval na sedmém místě.


Osmiválec Cosworthu (foto: Cosworth)

Proč bude přechod na motor Renaultu přínosem
Byť letos už je foukání zakázáno, což by mohlo přispět k vyrovnání pole, pro Williams bude přechod z Cosworthu k Renaultu změnou k lepšímu. Jedním z důvodů je to, že drobná převodovka vozu FW33 nepřinesla očekávanou aerodynamickou výhodu, protože kryt motoru hodně omezoval efektivní proudění vzduchu (vytvářel blockage).

Homologované pozice nasávacích trumpet vyžadovaly z aerodynamického hlediska obstruktivní kapotáž. Renault je v tomto ohledu přizpůsobivější a designérům bude více vyhovovat. FW34 si onu malou převodovku uchová a je možné, že její potenciál pro lepší proudění vzduchu bude moci být konečně využit.


Záď Williamsu FW33 - promrhaný potenciál inovativní převodovky
(foto: Williams F1 Team)

Sezóna 2012 prubířským kamenem
Krom změn ve vlastnictví po vydání se na finanční trhy a odchodu Heada, změn technického týmu došlo i k obměně pilotů - zkušeného Rubense Barrichella po boku Maldonada střídá loni nekonzistentní Bruno Senna, u něhož se však tu a tam objevily záblesky talentu (kvalifikace v Belgii a v Brazílii, závod v Indii bez KERSu).

Jak se týmu bude dařit a jak velké pokroky udělá, to hodně záležet na konkurenceschopnosti nového monopostu FW34, jenž bude slavnostně odhalen před začátkem testování - 7. února v Jerezu.


Williams FW33 s periskopovými výfuky vyhovujícími novým pravidlům
(foto: Williams F1 Team)

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 7 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy