Nejrychlejší čas za celé 4 dny - 1:18,871 min - zajel v sobotu Jenson Button na McLarenu, o dvě desetiny zaostal Robert Kubica na Renaultu, třetí nejrychlejší čas zajel Kamuj Kobajaši s BMW Sauberem C29.
McLaren zajel nejrychlejší kolo během krátké vyjížďky, která čítala pouze 2 měřené okruhy. Druhý z těchto okruhů měl hodnotu 1:19,568 min - byl tedy výrazně (o 0,7 vteřiny) pomalejšií Jenson tu ztrátu nabral v posledním sektoru, kdy již zřejmě měkčí směs odmítala podávat vrcholný výkon.
Fernando Alonso s Ferrari nejezdil tak krátké stinty - svůj rekord v sobotu stanovil ve druhém z 13 okruhů v řadě: 1:20,436 min - o 1,5 vteřiny za McLarenem. O den dříve však dokázal, že umí i rychleji - rovněž ve 2. okruhu 16kolového stintu to zvládl za 1:20,115 min. Pokud bychom to očistili o vliv paliva (cca 80 kg na 35kolový stint, 37 na 16 kolový), dostali bychom se někde na úroveň 1:18,6 min. Pokud jel Button své rekordní kolo s prázdným vozem, má Ferrari o kousek navrch.
Mercedes Rosse Brawna zatím ztrácí více, než bylo v plánu
Ke konci sobotního dne simulovalo Ferrari závod, v němž ujel Alonso 48 kolo se zastávkou po 13. kole. Po ní odkroužil v kuse dalších 35 kol. Přitom jezdil velmi rychlé a konzistentní časy: začínal nad 1:22 min a nakonec s ubývajícím palivem se dostával k hranici 1:21 min (kola jsem rozepsal v živém zpravodajství z osmého dne v Jerezu: zde). Po Valencii a hluchém minulém týdnu opět parádní výkon Ferrari!
Dle inženýrů, kteří mají již dobře zmapovanou výkonnost konkurenci, se tradiční týmy nacházejí v rozmezí 0,7 sekundy. Ferrari s McLarenem jsou na špici s tím, že Scuderia se přeci je jeví o chloupek rychlejší i spolehlivější. Red Bull je těsně za nimi. Je to zvláštní vzhledem k tomu, jak velký náskok měli na konci loňského roku, proto bude zajímavé sledovat, jak bude vypadat v Barceloně (nejen) jejich finální aerodynamický balík. Mercedes s Force Indií jsou v závěsu. Indická stáj je příjemným překvapením, protože na nejlepší ztrácí podstatně méně než loni.
Tabulka č. 1 - Nejlepší časy pilotů ve druhém čtyřdenním testu v Jerezu
Renault se předvedl až v sobotu, kdy Robert Kubica ve svém 24kolovém stintu jezdil velmi slušné časy pod 1:21 min (nejlépe 1:20,868 min). I na kratší vzdálenosti umí, o čemž svědčí druhý nejrychlejší čas uplynulého týdne, který zajel Polák v 7kolovém dopoledním stintu (1:24,235 - 1:19,254 - 1:19,114 - 1:19,198 - 1:19,377 - 1:19,473 - 1:20,005 min).
Williams se soustředil na delší výjezdy s větším množstvím paliva, přičemž se zaměřoval i na ověření spolehlivosti jejich nového motoru, jehož dodavatelem je Cosworth. Jejich nejlepší čas - 1:21,432 min - zajel Hülkenberg v pátek ve 2. okruhu výjezdu, jenž čítal 30 kol. Vypadá to, že na nejrychlejší ztrácejí, ale to nejlepší se nesnažili ukázat a v prvním závodu mohou být v docela slušné formě a klidně i zabodovat.
Tabulka č. 2 - Ujetá vzdálenost ve druhém testu v Jerezu
Poprvé se tento týden proháněl po dráze nový Lotus a najezdil solidní porci kilometrů, vice než Force India, BMW Sauber a samozřejmě Virgin. Virgin má po obou týdnech na kontě kratší vzdálenost než Lotus. V tomto ostře sledovaném souboji nováčku při testech byl sice vůz Mika Gascoyna, který pevně věří v to, že budou nejrychlejší z nováčků, o vteřinu pomalejší (Timo Glock v sobotu 1:22,433 versus Trulli 1:23,470 min), jezdil však stále s plnou nádrží. Oba nováčci se trochu potýkali se spolehlivostí (a nedostatkem náhradních dílů), jinak by toho ujeli více.
Tabulka č. 3 - Ujeté vzdálenosti ve druhém testu v Jerezu
Za tento týden toho najezdila nejvíce stáj Franka Williamse - o 217 km více než Ferrari. Nejslabší byl naopak Virgin, který neujel ani třetinu toho, co Williams.
Z pohledu výrobců motorů nejvíce dat nashromáždilo i tento týden Ferrari. Cosworth však ujel již více kilometrů než Renault díky tomu, že s jeho agregátem nastoupily tři týmy (Williams, Lotus, Virgin. Renault krom vlastního týmu pohání ještě Red Bully.
Celková ujetá vzdálenost ve druhé části testů v Jerezu:
Celkové vzdálenosti ujeté ve všech dosavadních testech
Na závěr se podívejme na součty vzdáleností ze všech dosavadních letošních testů, tj. z Valencie i 8 dnů, jež týmy strávily v Jerezu.
Tabulka č. 4 - Ujetá vzdálenost ve všech letošních testech
Nejpilnějším pilotem je Felipe Massa - ujel již přes 2 662 km. U Ferrari to mají dobře rozdělené, protože Fernando Alonso urazil o necelé 2 km méně.
Tabulka č. 5 - Celková ujetá vzdálenost dle týmů
V úvahu je třeba vzít i to, že ne všechny týmy stihli přijet už do Valencie: Red Bull, Force India a Virgin dorazily až do Jerezu, z toho Lotus až na druhou část.
Za všechny tři týdny jezdily motory Ferrari zastupené v monopostech samotné Scuderie, BMW Sauberu a Toro Rosso už téměř 13 000 km.
Tabulka č. 6 - Celková ujetá vzdálenost dle výrobců motorů
A totéž graficky (celková odjetá vzdálenost v letošních testech):
Testy pokračují dalšími 4 dny od čtvrtku do neděle opět ve Španělsku, tentokrát nedaleko Barcelony na okruhu Circuit de Catalunya.
Shrnutí prvního týdne v Jerezu naleznete: zde.