Nových vozů jsme se měli dočkat již letos, kvůli pandemii Covid-19 však byl velké technické změny o rok odloženy. Jejich aerodynamika má být jednodušší, více přítlaku bude vytvářet podlaha, aby se usnadnila jízda aut za sebou a zlepšila se kvalita závodů.
Týmy kvůli tomu museli své zdroje k příštím monopostům přesunout dříve, jelikož začínají v podstatě s čistým listem. Navíc si budou muset vystačit s omezeným rozpočtem (140 mil. dolarů), což vytváří prosto pro změny v zavedeném pořadí.
"Pracujeme na projektu pro příští rok, ale jde o velmi ranou fázi a nikdo nezná čísla, protože nemáte co s čím srovnávat," komentuje přípravy na nový rok zkušený jezdec Fernando Alonso, jenž se letos vrátil s Alpine (bývalý Renault) do Formule 1 po dvouleté přestávce.
"Jsme v tom tedy trochu realisté a čekáme na únor, protože se dočkáme mnoha překvapení, až budou auta všem odhalena. Spatříme odlišné filozofie, odlišné nápady. Bude čas na to, abychom byli bystří a zareagovali, pokud uvidíme něco zajímavého," usmívá se 40letý španělský pilot.
Zatímco podle pozorovatelů budou díky velikosti svých týmů znovu na špici Mercedes s Red Bullem, podle Alonsa nemají ani špičkové týmy záruku, že vše uchopí správně. A pokud někdo vyskočí do čela, bude to pro konkurenci možná těžké ho dostihnout.
"Myslím, že v podstatě neexistují žádné záruky pro to, abyste si mohli vsadit na kterýkoliv tým. Zřejmě ani ty špičkové, jež nyní sportu dominují. Správně se nových pravidel a interpretace těch aut obávají," upozorňuje Alonso.
"V prvních závodech příští rok poznáte, že jde o první rok té sady pravidel. Možná se čtyři nebo pět let budeme setkávat se stejnými výsledky, jak jsme to zažili: tým, který bude dominantní na počátku zavedení nových pravidel si svou výhodu udrží po léta. Všichni se mu budou přibližovat, ale vítězit bude pořád ten stejný," přemýšlí pilot Alpine.
"Příští rok tedy bude zajímavý, obzvlášť pro mladé jezdce, jak ovlivní budoucnost. Protože nikdo, žádný tým nemá záručeno, že se mu bude dařit," dodává Alonso, jenž se v polovině sezóny drží v šampionátu s 38 body na 11. pozici. Další může přidat již tento víkend, kdy se jede Velká cena Belgie. Hned po ní bez přestávky budou následovat závody v Holandsku a v Itálii.