Nad Hockenheimringem se během závodního víkendu vystřídaly snad všechny formy počasí. Od tropických veder až po déšť, který uvítal závodníky na startu 1008. závodu v historii F1. Teplota spadla oproti tréninkům o 15 °C, meteorologové naměřili 21 °C, trať byla jen o pět stupínků teplejší. Složitější pro celé startovní pole byla skutečnost, že prognózy o přeháňkách byly značně rozporuplné.
S ohledem na mokrou trať - startovalo se na modře označených pneumatikách - bylo využito nové pravidlo - startovní pole absolvovalo zahřívací kolo a další tři okruhy za safety carem a když Berndt Mayländer odstavil svůj vůz do boxů, následoval pevný start.
Ten se vůbec nepovedl Verstappenovi - Holanďan se ze svého stání vůbec neodpíchl a spadl až za Bottase a Räikkönena, jehož ale před zdolal ještě v prvním kole před zatáčkou Spitzkehre. Ovšem tradiční řidič SC netušil, že se na dráhu vrátí velice záhy. Už ve 2. kole ztratil Pérez za 11. zatáčkou vládu nad svým růžovým monopostem a zahájil tak sérii karambolů.
Během prvního výjezdu zpomalovacího vozidla si do boxů odskočili Vettel a Albon, nazuli intermediate. O kolo později je následovala celá kavalkáda pilotů, s výjimkou Strolla a Magnussena vlastně přezulo celé pole. Ferrari si zavařilo vypuštěním Leclerca do cesty Grosjeanovi a vzápětí se objevila na displejích zpráva, že komisaři budou mít první důvod k zamyšlení.
Virtuální safety car byl vyhlášen v 15. kole, kdy selhala pohonná jednotka Ricciardovi. Tentokrát si dojeli pro nové intermediate Leclerc a Hülkenberg a ihned byli podstatně rychlejší. Navíc vedení závodu povolilo používat systém DRS - Leclerc během dvou kol ukrojil z náskoku závodníků na čele 7,8 vteřiny. Ale pak i on začal jezdit setrvalé časy.
Důležitým bodem pro závod bylo 23. kolo, když Magnussen přešel z "mokrých" pneumatik přímo na nejměkčí směs. Vzápětí ho následoval Vettel (24. kolo), pak Verstappen (26. kolo), ovšem pilot Red Bullu nasadil středně tvrdé pneu. A ihned si stěžoval na chování vozu, navíc po necelých dvou okruzích předvedl mezi zatáčkami 14 a 15 hodiny a přeskákal obrubník takovým stylem, že další fungování jeho vozu bylo malým zázrakem. Bottas si také zajel pro žlutě označené pneu, ve 28. kole jel na červených i Leclerc.
Když zajel do boxů Hamilton (29. kolo), mohl za sebou slyšet zklamaný ryk diváků - Leclerc totiž nezvládl nájezd do Elfkurve a vycestoval až do bariéry. Byla to obrovská škoda, navíc mu nehrozila penalizace za incident v boxech, protože komisaři pouze finančně potrestali tým.
Na trať tak potřetí vyjel SC a v jeho stínu došlo k dalšímu dramatu. Hamilton si neporadil se stejnou zatáčkou jako Leclerc a s poškozeným spoilerem zamířil do boxů, jenže přitom minul vymezovací kolík. V boxech mechanici pobíhali s náhradní přídí, neměli připravené pneumatiky, takže Lewis si tu počkal neuvěřitelných 1:09,022!!! Navíc ho komise, v níž seděl expilot F1 Derek Warwick, jeho jednání ohodnotila pěti trestnými vteřinami.
Navzdory strašlivé ztrátě Hamilton zas tolik neprodělal, protože téměř celé pole zajelo do boxů, aby se vrátilo na zeleně označené pneu. Takže když ve 33. kole po odklizení Leclercova Ferrari nastal restart, mělo startovní pole tuto podobu: Verstappen, Hülkenberg, Bottas, Albon, Hamilton, Sainz, Räikkönen, Vettel, Gasly a Giovinazzi. Po restartu Vettel spadl za Gaslyho, s nímž si vzápětí sice poradil, ale na Räikkönena hledal recept marně.
Hülkenberg se nadále propadal (38. kolo - Bottas, 40. kolo - Hamilton) a v okruhu s pořadovým číslem 41. vyjel za Elfkurve mimo trať a jakákoli korekce byla k ničemu.
Skončil ve zdi pod hlavní tribunou a svůj vůz už zpátky na trať nedostal. Verstappen a Vettel si zajeli do boxů pro nové intermediate, ovšem Sebastian jako by neměl šťastný den - mechanici mu nedokázali perfektně vyměnit pravé přední kolo a zdrželi ho 4,4 vteřiny.
V této fázi se zdálo, že trať je stále sušší a nakonec i předpovědi naznačovaly, že by do konce závodu už nemuselo pršet. Ve 47. kole si dojeli pro slicks Verstappen, Bottas a Sainz, o kolo později Hamilton, Vettel a Räikkönen. A kdože jel v čele? Šok pro diváky - Lance Stroll, který si nejměkčí pneumatiky nazul už v době režimu SC, který zajel do boxů na konci 45. kola. Dalším překvapením byl Daniil Kvjat, jedoucí těsně za ním.
Verstappen ve 48. kole Strolla předjel, v 51. kole se to povedlo i Kvjatovi, ale Bottas na Kanaďana dorážel marně. Vettel si mezitím poradil s dvojicí Gasly a Magnussen, v 53. kole publikum, nechovající k Hamiltonovi zvláštní sympatie, opět aplaudovalo jeho velkou chybu v první zatáčce, po níž Lewis udělal hodiny a při výjezdu škrtl levým zadním kolem o bariéru.
Musel odjet pomalu celé kolo a na jeho konci zamířil do boxů, protože pneumatiky byly - lidově řečeno - v trapu. Kdo by si myslel, že trpký úděl Mercedesu skončil, byl mimo mísu: v nájezdu do 57. kola chyboval Bottas na stejném místě jako jeho týmový kolega, jen s tím rozdílem, že zničil celou příď vozu a závod pro něj skončil.
Mayländer musel opět do práce a když se z trati stáhl, zbýval pro zbytek startovního pole ještě pět kola. Verstappen opět zvládl bravurně restart a vedl před Kvjatem, Strollem, Sainzem, Vettelem, Albonem a Gaslym. Jako by si chtěl Sebastian po sérii kiksů a chyb usmířit diváky, postaral se o velké finále: hned po restartu na táhlé rovince před Spitzkehre zdolal Sainze, v 62. kole za sebou na stejném místě nechal Strolla a o kolo později do třetice i Kvjata.
Za zmínku stojí i výkon Sainze, který se nenechal rozhodit potížemi v 19. kole, kdy na prokletém místě v Elfkurve udělal hodiny, na rozdíl od Leclerca, Hülkenberga a Hamiltona bez následků. Na stejném místě rotoval i Stroll (27. kolo), ale i on ustál vše bez poškození auta. Dlouho byl na skvělém místě i Albon, jehož dlouhotrvající duel s Gaslym nakonec skončil v 62. kole vzájemnou kolizí, z níž vyšel hůře Pierre, musel poškozený vůz odstavit.
Dramatický závod, v němž bylo na mokru mnoho dramatických momentů (například Haasy se opět potkaly v bratrovražedném boji a neobešlo se to bez kontaktu) a spousta zastávek v boxech tedy určitě přinesl nečekané výsledky a drama až do konce. Potvrdil však, že Honda nevyhrála v Rakousku náhodou. A také ukončil velkou sérii Mercedesu, který poprvé nebodoval ani jedním vozem od Grand Prix Španělska 2016.
A to ještě do konce závodu nebyl dořešen další incident, podle nějž měl Hamilton jet v režimu safety caru pomaleji, než měl. Ostatně v době vyhlášení výsledků se ještě řešila kolize Albona s Gaslym. Ovšem dodejme, že jestliže Hamilton ztrácel na čelo po posledním výjezdu SC přes minutu a půl a po nasazení nové nejměkčí směsi vyrazil do boje, je nutné ocenit jeho finiš, který ovšem nevedl ani ke kýženému bodu: ztrácel na něj pouhých 902 tisícin vteřiny...
Po závodě oznámil technický delegát FIA Jo Bauer, že byly zjištěny okolnosti vedoucí k penalizaci týmu Alfa Romeo Racing. V 18:45 místního času byli pozvání ke slyšení zástupci týmu. Komisaři nakonec rozhodli o penalizaci týmu, ovšem na definitivní výsledky si budeme muset počkat až do chvíle, kdy se vyřeší případné odvolání potrestaných (více zde).
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 26 | 1:44:31,275 | |
2. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 18 | + 7,333 | |
3. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Red Bull Toro Rosso Honda | 15 | + 8,305 | |
4. | 18 | Lance STROLL | can | Racing Point F1 Team | 12 | + 8,966 | |
5. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | McLaren F1 Team | 10 | + 9,583 | |
6. | 23 | Alexander ALBON | tha | Red Bull Toro Rosso Honda | 8 | + 10,052 | |
7. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | 6 | + 16,838 | |
8. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | 4 | + 18,765 | |
9. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 2 | + 19,667 | |
10. | 88 | Robert KUBICA | pol | Rokit Williams Racing | 1 | + 24,987 | |
11. | 63 | George RUSSELL | gbr | Rokit Williams Racing | + 26,404 | ||
12. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing | + 42,214 | ||
13. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing | + 43,849 | ||
14. | 10 | Pierre GASLY | fra | Aston Martin Red Bull Racing | nedokončil | ||
DNF | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | nedokončil | ||
DNF | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | nedokončil | ||
DNF | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | nedokončil | ||
DNF | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | nedokončil | ||
DNF | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Renault Sport Formula One Team | nedokončil | ||
DNF | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Racing Point F1 Team | nedokončil | ||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
33 | Max VERSTAPPEN |
Red Bull RB15 Honda RA619H |
1:16,645 | ||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ