Než se vozy vydaly do jubilejní Grand Prix - jezdí se tu totiž od roku 1929, samozřejmě nějakou dobu bez mistrovského statutu - museli strávit piloti hrozbu deště. Ta dokonce vystoupala na 90% pravděpodobnost, ale jak se později ukázalo, prognózy jsou dobré pouze k tomu, aby se nevyplnily. Na Riviéru bylo celkem chladno, pouze 22 °C, trať byla o deset stupínku teplejší, vlhkost vzduchu se míchala mezi 51 a 54 % a vítr během závodu zesílil z 1,8 na 4,3 km/h.
Neuralgickým bodem bývá v Monte Carlu start a první zatáčka Ste. Dévote. Tentokrát se vše obešlo bez vážných incidentů - Verstappen ze třetího místa dokonce zkoušel překvapit Bottase, ale neuspěl, to se naopak povedlo Ricciardovi a posunul se před Magnussena na 5. příčku. Pole se pak celkem natáhlo a hlavní pozornost na sebe poutal domácí Leclerc, jehož snaha se dotáhnout dopředu byla evidentní.
Už po startu byl příliš ambiciózní, když musel Ste. Dévote projet přímo, ale vzápětí začal naplňovat svou vizi - posunul se z 15. místa a v 9. kole v La Rascasse po několikerém naznačení zdolal Grosjeana. Bohužel na stejném místě o kolo později už neuspěl u Hülkenberga - došlo ke kolizi a Charles vyrovnával smýknutí. Zvládl to bez nárazu, ale vzápětí letěla po komunikaci zpráva o defektu pravé zadní pneumatiky. Ta také v polovině okruhu praskla a Leclerc spadl až na poslední místo.
Jeho potíže znamenaly výjezd safety caru, protože po kolizi a po defektu pneu byla trať poseta úlomky a nečistotami. Situace využili Hamilton a Bottas (Mercedes vsadil na dvojitý pit-stop), Verstappen, Vettel, Ricciardo, Magnussen... Zastávka pak ovlivnila další běh dění, protože Verstappen vyrazil z boxů tak, že narazil levým předním kolem do boku Bottase a přitiskl ho na boxovou zídku. Bylo jasné, že bude následovat penalizace, Red Bull pouze čekal, jak velká bude.
Safety car se stáhl z trati na konci 14. kola a karty byly rozdány: jediný Hamilton vsadil na středně tvrdou směs, Verstappen, Vettel a Bottas nasadili nejtvrdší specifikaci. Kvarteto se nadále drželo pohromadě a nic ho nerozdělilo: ani kolize dvojice Giovinazzi-Kubica v La Rascasse, která téměř volala po červené vlajce, ovšem Polák se z téměř bezvýchodné situace dokázal vymanit, ani drobné kapky snášející se na okruh kolem 35. kola, ani předjíždění opozdilců, z nichž nejvíc problémů dělal Lance Stroll ve 48. kole - dvojici Vettel a Bottas hodně zdržel.
Zápletka č. 2 se začala rýsovat po 51. kole - Hamilton označil pneumatiky za "mrtvé" a tým horečně spekuloval, zda oněch 26 kol ještě vydrží. Z vedoucí trojice měl pneu v nejlepším stavu asi Vettel, ale těžko říci, jestli čekal na skutečnost, že Hamilton zamíří do depa a bude jen kontrolovat Verstappena - ten totiž od 23. kola znal verdikt za pochybení v depu, a sice pět trestných vteřin.
Verstappen se neustále držel v Hamiltonově závětří a Brit opakovaně do vysílačky opakoval, jak je vůz neřiditelný. Zda to bylo pouze show, aby prodal svůj vynikající výkon nebo trik na oklamání soupeřů, stále svůj Mercedes ovládal a Verstappenovi nedal jedinou šanci. Holanďan se také potýkal s pneumatikami, v 72. kole si musel narovnat druhou zatáčku u bazénu, nakonec zkusil štěstí v předposledním kole po výjezdu z tunelu před šikanou, ale jediným výsledkem byl kontakt pravého předního kola s Lewisovým levým zadním. Hamilton projel šikanu přímo, Max využil situace, že Vettel byl dost za ním a udržel si svou pozici. Tedy udržel - po penalizaci stejně spadl za německého pilota. Pro oba měl tento střet šťastný konec, své vozy do cíle dovezli bez další úhony.
Bottas střídal slabší chvilky se silnými. V polovině závodu poněkud ztrácel, v samotném závěru přidal a chvíli mu dokonce patřila prémie za nejrychlejší kolo. Ale ani on se v závěrečných kolech nedostal byť jen k náznaku ataku na Vettelovu pozici. Úctyhodná série dvojitých vítězství tak skončila, ale ne triumfální cesta třícípé hvězdy.
Jak strašlivý je odstup zbytku pole dokazuje i další pořadí. Ricciardo a Magnussen, kteří vyměnili pneumatiky v režimu safety caru, uvízli za dvojicí Norris a Räikkönen a prakticky vypadli ze svých výborných míst. Za čtveřicí jel s odstupem Gasly, jehož si v závěru (63. kolo) mohl tým dovolit stáhnout do boxů, nazout mu nejměkčí směs a vyslat pro nejrychlejší kolo, což vyšlo do puntíku.
Výborně se prezentovali oba piloti Toro Rosso, cenu za výdrž by si zasloužil Romain Grosjean, který na nejměkčí směsi vydržel na trati až do 51. kola. Místo toho vyfasoval také pět vteřin penalizace, protože při výjezdu z boxů přejel souvislou čáru, což je proti pravidlům. Potrestán byl také Giovinazzi za kolizi s Kubicou, ten ale dostal těch vteřin deset. Po závodě byl ještě penalizován Magnussen (více zde), takže pořadí se ještě dodatečně měnilo: Dán klesl o dvě místa.
Napětí v Monaku trvalo do samotného konce závodu, ale jenom ukázalo, že ani významný nedostatek vozu nemusí ještě znamenat konec šancí. Pokud ještě pomineme jeden drobný incident v šikaně na nábřeží mezi Magnussenem a Pérezem, pak se vlastně minimálně předjíždělo - z tohoto hlediska musíme želet Leclercova odstoupení, protože ten by určitě poněkud stojaté vody rozvířil. Každopádně Grand Prix ve znamení vzpomínek na Niki Laudu - slogany na vozech i trati byly dobře viditelné - jenom potvrdila, že Mercedes letos opravdu jen těžko bude hledat soupeře.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 25 | 1:43.28,437 | |
2. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 18 | + 2,602 | |
3. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 15 | + 3,162 | |
4. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 12 | + 5,537 | |
5. | 10 | Pierre GASLY | fra | Aston Martin Red Bull Racing | 11 | + 9,946 | |
6. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | McLaren F1 Team | 8 | + 53,454 | |
7. | 26 | Daniil KVJAT | rus | Red Bull Toro Rosso Honda | 6 | + 54,574 | |
8. | 23 | Alexander ALBON | tha | Red Bull Toro Rosso Honda | 4 | + 55,200 | |
9. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Renault Sport Formula One Team | 2 | + 1:00,894 | |
10. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | 1 | + 1:01,034 | |
11. | 4 | Lando NORRIS | gbr | McLaren F1 Team | + 1:06,801 | ||
12. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Racing Point F1 Team | + 1 kolo | ||
13. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | + 1 kolo | ||
14. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | + 1 kolo | ||
15. | 63 | George RUSSELL | gbr | Rokit Williams Racing | + 1 kolo | ||
16. | 18 | Lance STROLL | can | Racing Point F1 Team | + 1 kolo | ||
17. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Alfa Romeo Racing | + 1 kolo | ||
18. | 88 | Robert KUBICA | pol | Rokit Williams Racing | + 1 kolo | ||
19. | 99 | Antonio GIOVINAZZI | ita | Alfa Romeo Racing | + 2 kola | ||
DNF | 16 | Charles LECLERC | mco | Scuderia Ferrari | nedokončil | ||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
10 | Pierre GASLY |
Red Bull RB15 Honda RA619H |
1:14,279 | ||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ