Kvalifikace
Rosberg u Mercedesu popáté za sebou porazil Hamiltona, který před víkendem hodně slavil a při pozdním návratu domů naboural tři stojící auta mezi těmi nejpomalejšími zatáčkami v šampionátu. "Ano, potřeboval jsem na svých kvalifikacích zapracovat, a také jsem to udělal. Ale upřímně nevím, proč se to takto vyvíjí," komentoval Nico obrat ve své formě. Podle něj za tím nestojí nedávná změna v oblasti měření tlaků a teplot pneumatik. Lewis to přičítá blíže nespecifikované změně na voze, k níž došlo v Singapuru.
Zde bych chtěl ocenit chytrost, kterou Rosberg předvedl v prostřední části kvalifikace, kdy piloti jezdí na pneumatikách, na kterých musí v případě postupu do Q3 také startovat - a každé kolo navíc se pak negativně podepisuje na výkonnosti. Nico se snažil na ně moc netlačit, aby je měl v závodě v perfektním stavu, ale přitom nevypadnout. Jezdil o půl sekundy pomaleji než Hamilton, který byl v této části na limitu.
Po dosažení svého prvního času po tomto konzervativním pokusu se Nico zeptal: "Je to dost rychlé?" "Odjedeme jedno kolo navíc," odpovídal inženýr, který si nebyl postupem jistý. "Jste si jisti? To by byl opravdu hodně kompromitující. No tak! Určitě to bylo dostatečně rychlé," pokračoval Rosberg. Tým na jeho požadavek přistoupil a povolil mu návrat do boxů. A měl pravdu - šlo o třetí nejrychlejší kolo v Q2, na sestup by musel být ještě o 0,6 sekundy pomalejší.
Ferrari na Mercedesy ztrácelo na jedno kolo překvapivě hodně na velmi krátkém brazilském okruhu. Časy ze sektorů (dvakrát větší deficit v S3 než v S2 či v S1) svědčí o tom, že ve výkonu motorů se na Stříbrné šípy ještě nedotáhli. Vettel byl v Q3 o 0,34 s rychlejší než Räikkönen.
Massovi se doma nedaří, jeho ztráta byla podobná, žel rozdíl v pozicích na roštu byl výraznější. Zatímco Bottas startoval s Williamsem z druhé řady, Brazilec uzavíral tu čtvrtou. Valtteri vede těsně 9:8, průměrně bývá v sobotu o 0,119 sekundy rychlejší.
U Force Indie vyznívají kvalifikace na rozdíl od závodů příznivěji pro Hülkenberga, jemuž se podařilo postoupit do finále a vybojovat šestou pozici na roštu: 11:7. Pérez vypadl už v prostřední části, v níž na něj ztratil 0,662 s.
Kvjat v Brazílii snížil skóre se svým týmovým kolegou na 6:12, přestože novou pohonnou jednotku Renault dostal pouze Ricciardo. Ten s ní byl ale o 0,095 s pomalejší a u Red Bullu zavládlo zklamání z výkonu nové specifikace. Francouzský výrobce ale dodal pouze motor s vnitřním spalováním (ICE) a nové turbo, na které čerpal 4 žetony, zřejmě nestihne připravit ani pro závod do Abú Zabí. Penalizace v podobě odsunu o 10 míst dozadu na startovním roštu nestála za to.
Toro Rosso bylo na Interlagosu o něco pomalejší, než jsme čekali, Verstappenovi se přesto podařilo postoupit do Q3, když své ostré kolo zajel o třetinu vteřiny rychleji. Vede 9:7 a z letošního kvalifikačního srovnání se Sainzem vyjde vítězně.
Nasr byl doma se Sauberem po celý víkend rychlejší než Ericsson, podařilo se mu srovnat na 9:9 - zatím nejvyrovnanější duel. Zcela opačná situace je u Lotusu, kde Grosjean opět předčil Maldonada a letos jej zcela zdecimoval: 17:1.
McLaren byl soupeřům o něco blíže a auto se podle pilotů opět zlepšilo, na postup do Q2 to však nestačilo. Honda měla další potíže se spolehlivostí, kvůli níž Alonso nezajel ani jedno měřené kolo. Jeho slunění se vedle trati ale sklidilo na sociálních sítích nevídaný ohlas.
U Manoru, který čeká personální obměna na nejvyšších postech, potřetí za sebou zvítězil Rossi. Stevens s novým týmovým kolegou prohrává 2:3 a má v závěru sezóny o čem přemýšlet.
Bližší pohled na výkonnost v kvalifikaci nabídla naše analýza sektorů zde.
Závod
Většina týmů před závodem hovořila o dvouzastávkové strategii, někteří se ale poohlíželi i po třech zastávkách, které měly být dle simulací o pět sekund pomalejší, což se mohlo měnit dle předjíždění vozů jedoucích o kolo zpět.
Středně-tvrdá směs byla sice v kvalifikaci o sekundu pomalejší než měkká, pro závod však byla kvůli své výdrži preferovanější. Mercedes v sobotu ušetřil všechny tři sady tvrdší pneumatiky, proto mohl odjet třízastávkovou strategii na čerstvých pneumatikách, pokud by to bylo zapotřebí. Z dat vyplývalo, že středně-tvrdá směs vydrží maximálně 35 kol a její degradace je o desetinu na kolo nižší než u té měkké, která měla vydržet poloviční vzdálenost.
Teplota dráhy na začátku dosahovala 43 °C a v průběhu velké ceny klesla o 10 °C, což vedlo k nižší degradaci a opotřebení gum v závěru.
Rosberg o něco hůře odstartoval, ale vzhledem ke krátké vzdálenosti do první zatáčky si svou pozici pohlídal. Hamilton se na něj snažil dotáhnout, ale Nico si svůj náskok kontroloval. Jeho týmový kolega se mu dostal jen jednou blíže za záda v první zatáčce, k žádnému vážnějšímu útoku ale nedošlo.
Brit si stěžoval, že se nedá jezdit těsně za druhým autem, což později technický ředitel Lowe vyvrátil s tím, že to Hamilton po několik kol dokázal. Problémem ale byla spíše identická technika. K předjetí je zapotřebí nějakého výkonnostního rozdílu - s Räikkönenovým Ferrari si například i přes obavy stratégů poradil hned.
Hamilton proto požadoval odlišnou strategii - prodloužit svůj druhý stint, aby měl ke konci čerstvější pneumatiky a zaútočit na vítězství. To mu ale z boxové zídky hned zamítli s tím, že by to jeho první sada středně-tvrdých pneumatik (a za Rosbergem se rychle opotřebovávajících) nevydržela.
Úřadující mistr světa požadoval, aby pomocí strategie vytvořili nějaký výkonnostní rozdíl. Mercedes dal ale jasně najevo, že touto cestou nepůjdou. Přitom to není tak dávno, co svému druhému pilotovi dával šanci pomocí drobné strategické odlišnosti (viz např. Španělsko 2014).
Důvodem bylo, že by tím Lewis jen ztratil. Středně-tvrdá směs byla pro závod kvůli nižší degradaci jasně lepší. Radikální změnou by bylo Hamiltona poslat na tři zastávky a Rosberga nechat na dvou. V tom případě by ale reagovalo jinak Ferrari, které se za každou cenu chtělo pokusit udělat něco odlišně. Vettel jako první přesedlal na třízastávkovou strategii, čemuž se přizpůsobil i Mercedes, jenž měl původně záměr stavět pouze dvakrát.
Pokud by se Hamilton vydal brzy podruhé do boxů a dal tak najevo záměr změnit strategii na tři zastávky, Vettel by samozřejmě zůstal na dráze s dvouzastávkovou strategií. Hamilton by s ním musel svést po svém posledním přezutí tvrdý souboj, protože Ferrari mělo v závěru podobnou rychlost. Když k tomu přidáme pár sekund navíc (pomalejší strategická varianta) a nutnost předjíždět spoustu vozů o kolo zpět (odpadl jen Sainz), zpomalilo by ho to minimálně o dalších 10 sekund. Výsledkově by si nepomohl.
Wolff si pak popudil část fanoušků proti sobě, když zdůraznil, že Mercedes nedovolí, aby se jejich jezdci navzájem poráželi pomocí jiné strategie. "Tuto politiku nehodláme měnit."
Force India si zajistila páté místo v šampionátu konstruktérů a finanční bonus ve výši 63 milionů dolarů (1,6 miliardy Kč) po velmi riskantní strategii Hülkenberga a jeho skvělé jízdě. Proč riskantní, když se Nico kvalifikoval na pátém místě?
Němec totiž špatně odstartoval a propadl se za Bottase i Kvjata. Williams byl nad jeho síly, ale Red Bull byl na podobné úrovni, proto stratégové Force Indie vymysleli alternativní plán: podseknout svého soupeře. Do boxů zajeli už v 9. kole, což ale vyžadovalo zvládnout ke konci velmi dlouhý stint na samotné hranici životnosti pneumatik.
Red Bull se snažil zareagovat prodloužení svého prostředního stintu, aby měl Rus v závěru výhodu čerstvějších pneumatik. To jim trochu zkazil Massa stavějící v 38. kole, kdy byl o 3,5 sekundy za Kvjatem - ten proto svou zastávku nemohl oddalovat. V posledním stintu měl pneumatiky jen o 4 kola čerstvější a Hülkenberga už zdolat nedokázal.
Srovnání dle mistrovských bodů
V Brazílii stáhl Rosberg náskok Hamiltona na rozdíl 66 bodů. Na titulu jeho týmového kolegy tím už nic nezmění, z psychologického pohledu je pro něj ale dobré zakončení sezóny důležité. O dvě příčky si v šampionátu polepšil Hülkenberg, o dvě místa dolů naopak putoval Verstappen i přesto, že se mu po výborném výkonu podařilo zabodovat. Jeho přímí soupeři však dokázali dojet před tím.
Přes 350 fotografií z posledního závodního víkendu v Brazílii najdete zde.