Kvalifikace
Sobotní kvalifikace na nedělní velkou cenu se jela za deště a náročných proměnlivých podmínek, nejlépe si s ní poradil Lewis Hamilton, jenž letos podruhé porazil Nica Rosberga s Mercedesem - navíc v kole, které jel na jistotu pro stanovení základního času.
Těsně za ním skončil mistr světa Sebastian Vettel, který u Red Bullu srovnal krok s mladým Danielem Ricciardem. Australan byl tentokrát v Q3 o více než sekundu pomalejší. Druhý úspěch zaznamenal u Ferrari Fernando Alonso, Kimi Räikkönen ztratil také přes jednu sekundu.
Druhá vítězství si nad svými týmovými kolegy připsali Nico Hülkenberg s Force Indií a Kevin Magnussen s McLarenem. Zatímco v prvním případě se to dalo očekávat, ve druhém je další ztráta zkušeného Buttona spíše překvapením.
Nepřekonaní zůstávají Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Felipe Massa (Williams) i Kamuj Kobajaši (Caterham). U Sauberu a Marussie je zásluhou Adriana Sutila a Maxe Chiltona situace po Malajsii vyrovnaná - 1:1.
U Lotusu oba jezdci poprvé zaznamenali měřená kola, proto mohlo konečně dojít na vzájemné srovnání. Mezi Romainem Grosjeanem a Pastorem Maldonadem jsme zaznamenali vůbec největší rozdíl - Francouz byl o 1,872 sekundy rychlejší než Venezuelan, jenž vypadl už v první části.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
Tempo závodu zcela jasně diktovaly Mercedesy, které jsou na počátku sezóny nejrychlejší. S vývojem monopostu W05 začali včas a vyhradili na něj v průběhu minulé sezóny mnoho zdrojů. Zajímavá byla převaha Hamiltona nad Rosbergem - potvrdil svůj talent i to, že nemá s přizpůsobením se novým vozům problémy. Poté, co si vyjel náskok, ubral - přesto byl průměrně o čtvrt sekundy na kolo rychlejší než Rosberg.
Ještě větší převahu prokázal Alonso s Ferrari, jeho týmový kolega Räikkönen ale doplatil na kolizi s Magnussenem na začátku druhého kola. Musel s defektem do boxů, mírně si přitom zřejmě poškodil i pravou zadní část podlahy, a v průběhu závodu se pak trápil.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Scuderia byla v Malajsii silnější než v Austrálii, k čemuž přispěl efektivnější balík pro vyšší teploty než například u McLarenu - Alonso byl o více než 8 desetin na kolo rychlejší než Button. Ve druhém závodě musely týmy přistoupit ke kompromisům kvůli chlazení, zvětšit zadní výstupní otvory a otevřít v karosérii dalších otvory, které zhoršují aerodynamickou výkonnost vozu.
Na McLaren to mělo negativní dopad, byť přivezl několik novinek včetně nového nosu, což se projeví i v Bahrajnu - byť jde o okruh, který by měl pohonným jednotkám Mercedesu vyhovovat. Magnussen se v závodě dopustil drobné chyby, po které musel do boxů zamířit pro nové přední křídlo a navíc dostal penalizaci.
Po závodě si sypal popel na hlavu a vinu bral na sebe. I když bych se přikláněl k posouzení situace spíše jako k závodnímu incidentu, tak komisaři nakonec sáhli k trestu (pětisekundová penalizace před výměnou pneumatik) - zřejmě kvůli tomu, že Räikkönenovi zničil závod. Dán velkou cenu pak zvládl velmi dobře a i přes incident na Buttona ztrácel průměrně jen 0,132 s na kolo.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Další parádní výkon předvedl v neděli Hülkenberg s Force Indií, který závodil s Alonsem o čtvrtou příčku. Němec startující ze sedmého místa byl společně s Kobajašim jediným jezdcem, který pro Velkou cenu Malajsie zvolil pouze 2 zastávky (viz přehled zastávek a strategií). Zkoušel to možná i Bottas, ale Williams si velmi brzy uvědomil, že to pro jeho vůz nebude rozumná strategie.
Indický tým chtěl vyzkoušet něco odlišného, protože po Austrálii nevěřili, že se při podobném tempu Nicovi podaří Ferrari předjet. Navíc hrozil déšť, což by jim v případě delších stintů mohlo přihrát příjemný trumf. Po druhé zastávce se vrátil na trať s 14sekundovým náskokem na Alonsa, do konce zbývalo 13 kol.
Španěl zvolil na rozdíl od ostatních tvrdé pneumatiky už pro třetí stint, jelikož věděl, že v závěru bude pro souboj s Hülkenbergem potřebovat výkonnost navíc. Déšť v závěru nepřišel, Ferrari agresivní strategie vyšla a Alonso necelých pět kol před koncem Hülkenberga předjel.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)
Kontroverzními situacemi kolem týmové režie proslula Malajsie minulý rok (neuposlechnutí týmových příkazů Vettelem, který zaútočil na Webbera vs. poslušný Rosberg, který zůstal za pomalejším Hamiltonem), letos se v této oblasti o zábavu postaral Williams.
Bottas si neustále stěžoval na pomalejšího Massu a dělal si zálusk na Buttona jedoucího před jeho týmovým kolegou. Proto zajel k poslední zastávce o 4 kola později než dvojice před ní. V úvodu závodu dostal pokyn, aby na Brazilce neútočil: nejdříve měl předjet McLaren Felipe s tím, že pak mu bude umožněno dostat s přes oba.
V závěru cítil, že je rychlejší, proto Massa dostal čtyřikrát pokyn, aby mladšího týmového kolegu pustil před sebe. V životě si takových příkazů užil u Ferrari do sytosti, proto odmítl spolupracovat. Ke konci měly oba Williamsy potíže s přehříváním, proto dostali hlášku, aby drželi své pozice.
Bottas byl po dojezdu do cíle z chování svého zkušeného týmového kolegy zklamaný, protože byl přesvědčený o tom, že by se před Buttona dostal. O tom už teď můžeme pouze spekulovat. Pokus o týmovou režii ale bezesporu nepomohl ani psychice Massy a jeho důvěry v nový tým v rané fázi sezóny.
Díky nové TV grafice můžeme přinést přehled vývoje spotřeby
v průběhu závodu u nejlepších jezdců (pro zvětšní klikněte)
Zajímavý trend můžeme pozorovat u zastávek v boxech: přestože jsou díky užším předním křídlům o něco snadnější, tak jsou týmy opatrnější a už se nesnaží stihnout výměnu pneumatik do 2 sekund, jak to pozorujeme například u Mercedesu, který loni patřil k nejrychlejším.
Red Bull ukázal, že se nemá cenu honit za rychlostí, když Ricciardovi nestihl řádně upevnit při jeho třetí zastávce levé přední kolo, čímž přišel o třetí místo a později ze závodu zcela odstoupil. Nejlépe si při přezouvání vedlo opět Ferrari.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Na začátku sezóny se pořadí rychle mění, po Malajsii si v šampionátu polepšili Hamilton, Alonso, Vettel a Massa. Jednu příčku naopak ztratil Button, dvě Räikkönen o tři pozice klesli Magnussen, Pérez, Bottas, Vergne i Kvjat.
Mimo bodované pozice dojel na 13. příčce Kobajaši, čímž dostal v šampionátu konstruktérů Caterham před Marussii - byť oba týmy na svůj první mistrovský bod stále čekají.
Souhrn výsledků najdete zde.
Přes 550 fotografií z uplynulého víkendu v Austrálii včetně možnosti filtrování hledejte zde.