Jak dopadly souboje týmových kolegů v Malajsii?

Pirelli | foto: Pirelli

Jak si vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové během závodního víkendu v Malajsii? Porovnáme si jejich výkonnost v kvalifikaci i v nedělní velké ceně.

Kvalifikace

Sobotní kvalifikace v Sepangu byla tradičně poznamenaná deštěm: začínalo se za sucha a ke konci Q2 se přihnala přeháňka, na což doplatil Maldonado, který se svým Williamsem skončil bez měřeného času.

Nejrychlejší byl opět Vettel, který předvedl nádherné kolo - plynulou jízdu téměř bez žádných korekcí na volantu. Naopak jeho týmový kolega Webber vlivem špatné komunikace nestihl najet do posledního měřeného kola, kdy byly podmínky nejlepší - scházela mu sekunda - a obsadil až páté místo. Na Sebastiana ztratil přes 2,5 sekundy a nebyl vůbec spokojený.

U Ferrari pokračuje v překvapivě dobrých výkonech Massa, který i podruhé za sebou porazil loňského vicemistra Alonsa, tentokrát o 14 setin sekundy.

U Mercedesu, Lotusu i McLarenu slavili své druhé kvalifikační vítězství také Hamilton (- 0,82 s), Räikkönen (- 0,996 s) a Button (- 0,961 s). McLaren se oproti Austrálii dokázal zlepšit, do karet mu hrála i charakteristika okruhu.

Sutil se s Force Indií opět probojoval do Q3, když byl v prostřední části o více než 7,6 sekundy rychlejší, a srovnal stav na 1:1.

Za zmínku rozhodně stojí i výborný výkon Bianchiho, který svými schopnostmi předčí monopost Marussie MR02. Z nováčku byl jasně nejrychlejší (nejblíže mu byl Pic s Caterhamem: + 0,88 s), k postupu do Q2 mu scházelo jen půl sekundy.


Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Velká cena Malajsie nabídla několik kontroverzních okamžiků, když týmy Red Bull a Mercedes již ve druhém závodu sezóny aplikovaly týmovou režii. U prvního jmenovaného se obávali výdrže pneumatik v posledním stintu, ve druhém případě brzdil šéf týmu Ross Brawn Nica Rosberga kvůli tomu, že tým Lewisovi Hamiltonovi natankovali méně paliva, než potřeboval.

Red Bull se zachoval nezvykle již v úvodu závodu, kdy Vettela nechal velmi rychle (v pátém kole) přezout (viz přehled zastávek a strategií) z přechodných pneumatik na čerstvé středně-tvrdé. Webber se v boxech objevil až o dvě kola později, čímž se dostal před svého týmového kolegu. Australan poté kontroloval závod, jako první reagoval na zastávku o 2 sekundy zpět jedoucího Hamiltona ve 30. kole. Do boxů zajel ve 31. kole, aby jej pokryl, Vettel ve 32.

Drama nastalo po poslední čtvrté sadě zastávek, k níž Vettel zamířil dříve ve snaze Webbera podseknout. Před 42. kolem, kdy k přezutí zamířil úřadující mistr světa, měl Australan náskok 4,252 sekundy. Po své zastávce ve 43. kole byl však Vettel jen půl sekundy za ním na rychlejší středně-tvrdé směsi. Pokud by dříve zastavil Webber, svůj náskok by zvýšil.

Red Bull však měl dohodu, že po posledních zastávkách se jeho piloti nebudou předjíždět, sníží výkon motorů (kód Multi 21) a dojedou v daném pořadí do cíle. S čímž se soutěživý Vettel nesmířil a navzdory instrukcím týmu na Webbera zaútočil - využil možnosti, kterou mu otevřela strategie posledních zastávek a napravit strategickou chybu z úvodu.

Neuposlechl tým, který měl tak či tak zajištěných 43 bodů, zariskoval a vyjel si dodatečných 7 bodů v závodě, v jehož úvodu odpadl jeho největší soupeř - Fernando Alonso na Ferrari.

Holt Formule 1 má dva šampionáty - týmový (konstruktérský) a individuální jezdecký. Ten druhý je důležitý pro piloty, fanoušky a média, druhý pro týmy, protože od něj se odvíjejí finanční odměny a budoucnost týmu. Tento antagonismus pak vede ke vzniku situací, jichž jsme byli svědky (nejen) v Malajsii. Pokud však jezdec neuposlechne pokyn, v podstatě zrazuje svůj tým, zesměšňuje vedení a vytváří v něm atmosféru nedůvěry.


Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

V Sepangu se hodně hovořilo i o rozhodnutí Ferrari (či Alonsa?) zůstat na trati s poškozeným křídlem. Ze strategického hlediska to bylo pochopitelné - vydržet ještě pár kol na osychající dráze, aby Fernando nemusel znovu po 3 - 5 kolech znovu do boxů pro hladké pneumatiky, a ušetřit 21 sekund.

Riskantní rozhodnutí se však obrátilo proti nim, místo alespoň několika bodů a chvály úžasné konzistence Španěl skončil ve druhém kole hned v první zatáčce po kolapsu předního křídla při brzdění z vysoké rychlosti. Jinak by pravděpodobně dojel na šestém místě za svým týmovým kolegou Massou, který v závěru mocně finišoval, a před Grosjeanem na Lotusu, jenž se v Malajsii s rychlostí při své třízastávkové strategii trápil.


Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

Nádherné souboje předváděli piloti Mercedesu, než jejich snahy zmrazily pokyny z boxové zídky. Na pódiu jsme tak paradoxně neviděli žádnou radost z umístění na špici, pouze kyselé či zachmuřelé tváře, ale o tom jste si již přečetli spoustu komentářů. Dobrou zprávou pro německý tým je jeho rychlost, pokud by nemuseli šetřit palivo, možná by Red Bully ještě v závěru potrápili.

Bianchi i v závodě nakládal svému týmovému kolegovi průměrně přes jednu sekundu na kolo a cílovou pásku protnul i před oběma Caterhamy na 13. pozici. Marussia může být nakonec ráda za Raziovy problémy se sponzory.

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších šesti pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)


Týmoví kolegové dle mistrovských bodů


Rozsáhlou fotogalerii více než 420 snímků z Malajsie s možnosti filtrování najdete zde.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 32 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy