1957: Shrnutí sezóny

VIII. ročník Formule 1 je za námi. V krátkém shrnutí si připomeneme průběh sezóny a nahlédneme k zajímavým číslům, které poodhalí, jak moc byla Fangiova cesta za pátým titulem dominantní.

Čtyřnásobný šampión Juan Manuel Fangio na konci roku 1956 opustil tým Ferrari, v Itálii však zůstal a přestoupil k týmu s trojzubcem ve znaku. Argentinec s Maserati rozhodně neprohloupil a v prvním závodě na domácí půdě vyhrál s rozdílem dvaceti vteřin na druhého Jeana Behru.

V Monte Carlu se Fangio zbavil největších favoritů hned v úvodu. Vedoucí Moss při nájezdu do přístavní šikany chyboval a spolu s ním to odnesli ještě Mike Hawthorn a Peter Collins. Fangio opět vyhrál, tentokrát dojel druhý Brooks.

Hattrick byl dovršen ve Francii, kde Fangio opět vyhrál. Británie byla svědkem prvního kompletního britského vítězství, Stirling Moss na Vanwallu projel cílem jako první. Fangio pro poruchu motoru šachovnicový praporek neviděl, ale radost mu to příliš nekazilo. Po třech prvenstvích má dostatečný náskok a první, kdo ho porazil, byl jeho přítel z dob Mercedesu Stirling Moss.

Německo 1957, závod právem označovaný jako jeden z nejlepších co může Formule 1 za více než padesátiletou existenci nabídnout. Mnozí by ve Fangiově případě  boj vzdali, možná i samotný Fangio. Ale ta červencová neděle byla pro Argentince dnem D. Půl minutovou ztrátu na vedoucího Hawthorna s Collinsem stahoval mílovými kroky a cílem projel o tři vteřiny na prvním místě před Hawthornem.

Po závodě v Německu bylo matematicky jasné - Juan Manuel Fangio je pětinásobným mistrem světa Formule 1. V Pescaře byl Fangio hvězdou a ani druhé místo za Mossem mu nezkazilo radost z obrovského úspěchu, kterého v roce 1957 dosáhl. Závěrečná Grand Prix se konala taktéž v Itálii, tentokrát na slavném autodromu v Monze. Moss zaznamenal druhé vítězství za sebou, na záda mu dýchal staronový šampión Fangio.

Kvalifikacím v roce 1957 dominoval Fangio, který na pole-position stál celkem pětkrát, za ním se umístil Moss se dvěma starty z prvního místa. Překvapení roku - nováček Stuart-Lewis Evans na Vanwallu ohromoval výkony, které korunoval nejrychlejším časem v kvalifikaci na Grand Prix Itálie. V závodech se nejlepším mužem na jedno kolo stal Moss (3x). Fastest lap si dvakrát odnesl Fangio, po jednom mají na kontě Luigi Musso a Tony Brooks. Avšak počítají se jen prvenství a těch měl Fangio nejvíce. Celkem čtyřikrát si odnesl pohár pro vítěze, třikrát to udělal Moss. Nikdo jiný (mimo Indianapolis) na nejvyšší stupínek nedosáhl.

A jak dopadli ostatní významné série roku 1957? V Americe vyhrál národní mistrovství USAC (dnešní IndyCar) Tony Bettenhausen. Tragický závod po střední Itálii Mille Miglia vyhrál Pierro Taruffi a uzavřel tím historii slavného podniku. V Targa Florio triumfoval vůz Fiat 600, za jehož volantem seděl Fabio Collona. Trofej z 24 hodin Le Mans si odnesli Ron Flockhart a Ivor Bueb.

Nová sezóna 1958 je za dveřmi. Za pár dní se můžete těšit na jeden z nejnapínavějších a nejtragičtějších ročníků mistrovství světa.

foto: www.f1-facts.com

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy