1957 Německo: Závod století

iM3, 25. dubna 2007, 10:04 Google+

Juan Manuel Fangio předvedl životní výkon. Grand Prix Německa 1957 se řadí mezi ty nejlepší, co může formule 1 za celou dobu své existence nabídnout.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

6. GP Německa
Nürburgring
5. srpna 1957

 

Po pádu na zem následuje vzestup. Tak by se mohl charakterizovat Fangiův úžasný sprint za nejcennějším vítězstvím v jeho kariéře. Samozřejmě že doslovný pád Fangio nezažil, ale v Aintree při předchozí Grand Prix postrádal rychlost a o prvenství se v žádném případě nepral. Špatný závod korunovaly technické potíže, jenž donutily Argentince odstoupit. V Německu v „zeleném pekle“ se znovu postavil…

Často kladená otázka na Nürburgringu zněla: non-stop nebo pit-stop? Ferrari mělo jasno, pneumatiky Englebert nezpůsobovaly žádné potíže a mohly vydržet dlouhý závod bez výměny. Naopak Maserati používalo pneumatiky Pirelli, které se rychle opotřebovávaly. Fangio a Behra dostali natankováno polovinu nádrže a proto museli v průběhu závodu jednou zastavovat v depu. Vítězné vanwally z Velké Británie tentokrát na italské vozy nestačily, Brooks startoval až pátý a Moss sedmý. Na první místo se postavil Fangio, po jeho boku číhal Hawthorn a Behra.

Fangio špatně odstartoval a Hawthorn s Collinsem šli do čela. Fangio během tří kol překonal rekord okruh, který držel z minulého roku, a převzal vedení. Fangio mačkal z vozu co se dalo, protože věděl, že musí v polovině závodu tankovat. Ve dvanáctém kole bylo vše připraveno. V tu chvíli měl před Hawtornem náskok sedmadvacet vteřin, ale mechanici pracovali příliš pomalu a Fangio se v depu zdržel přes minutu. Do konce závodu zbývalo deset kol a ztráta pětačtyřiceti vteřin se zdála být nepřekonatelná.

Čtyřnásobný mistr světa nejdříve zajížděl nové pneumatiky a vedoucí dvojce Hawthorn-Collins pohodlně kroužila na čele. Pak začala opravdová jízda. Fangio zajížděl časy srovnatelné s výkonem v kvalifikaci. Čtyři kola před cílem činila jeho ztráta na dva Angličany dvacet vteřin. Diváci pochopili, čeho jsou svědky. Pochopili to i Hawthorn s Collinsem, kteří se ze všech sil snažili vydolovat z vozů maximum. V následujícím kole stáhl dalších sedm vteřin. Diváci na hlavní tribuně před depem v okamžiku průjezdu Hawthorna a Collinse bučeli. O pár vteřin později projížděl Fangio. V Jižní zatáčce předjel Collinse a překvapil ho sprškou kamínků, které Collinsovi poničily brýle. Fangio totiž do předjetí dal vše a na krátko vyjel i mimo dráhu.

V polovině předposledního okruhu předjel rezignujícího Hawthorna a za potlesku diváků převzal vedení. V posledním kole se mu při skoku na jednom z vyvýšených míst uvolnilo sedadlo. Maserati nikdy nepřikládalo velkou důležitost k sezení. „Tlačil jsem svými koleny na vnitřní stranu kokpitu, abych udržel sedadlo, které se v něm volně pohybovalo,“ vzpomínal Fangio.

Nicméně i přes nečekané obtíže projel cílem na prvním místě. „Byl to můj nejdůležitější závod. Jel jsem toho dne opravdu rychle. Nikdy jsem nebyl jezdcem pro diváky, ale musel jsem udělat všechno, abych snížil ztrátu na Hawthorna. Dokonce i nyní pociťuji strach, když si vzpomenu na tento závod,“ řekl Fangio, který do té doby nikdy tak nejel a ani nikdy potom.

foto: www.f1-facts.com
GP Německa (Nürburgring)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati9:25.6
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari9:28.4
3.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati9:30.5
4.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari9:34.7
5.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd9:36.1
6.   Harry SCHELL usaOfficine Alfieri Maserati9:39.2
7.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd9:41.2
8.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari9:43.1
9.   Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd9:45.0
10.   Masten GREGORY usaScuderia Centro Sud9:51.5
11.   Hans HERRMANN deuScuderia Centro Sud10:00.0
12.   Edgar BARTH deuDr Ing Porsche KG10:02.2
13.   Giorgio SCARLATTI itaOfficine Alfieri Maserati10:04.9
14.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company10:06.0
15.   Umberto MAGLIOLI itaDr Ing Porsche KG10:08.9
16.   Bruce HALFORD gbrSoukromé Maserati10:14.5
17.   Brian NAYLOR gbrJB Naylor10:15.0
18.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company10:18.8
19.   Horace GOULD gbrSoukromé Maserati10:20.8
20.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen10:25.9
21.   Francesco GODIA espFrancesco Godia-Sales10:32.3
22.   Tony MARSH gbrRidgeway Managements10:48.2
23.   Paul ENGLAND ausRidgeway Managements11:08.4
24.   Dick GIBSON gbrSoukromý Cooper11:46.4

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Německa (Nürburgring)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati 93:30:38.3
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 6+ 3.6
3.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari 4+ 35.6
4.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari 3+ 3:37.6
5.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd 2+ 4:37.5
 
 
6.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati  + 4:38.5
7.   Harry SCHELL usaOfficine Alfieri Maserati  + 6:47.5
8.   Masten GREGORY usaScuderia Centro Sud  + 1 kolo
9.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd  + 1 kolo
10.   Giorgio SCARLATTI itaOfficine Alfieri Maserati  + 1 kolo
11.   Bruce HALFORD gbrSoukromé Maserati  + 1 kolo
12.   Edgar BARTH deuDr Ing Porsche KG  + 1 kolo
13.   Brian NAYLOR gbrJB Naylor  + 2 kola
14.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen  + 2 kola
15.   Tony MARSH gbrRidgeway Managements  + 5 kol
 DNF    Hans HERRMANN deuScuderia Centro Sud  motor
 DNF    Umberto MAGLIOLI itaDr Ing Porsche KG  motor
 DNF    Roy SALVADORI gbrCooper Car Company  zavěšení
 DNF    Francesco GODIA espFrancesco Godia-Sales  řízení
 DNF    Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd  převodovka
 DNF    Jack BRABHAM ausCooper Car Company  převodovka
 DNF    Paul ENGLAND ausRidgeway Managements  rozdělovač
 DNF    Dick GIBSON gbrSoukromý Cooper  řízení
 DNF    Horace GOULD gbrSoukromé Maserati  ztráta kola

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1957 Německo: Závod století

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jezdí spolu čtvrtý rok - bude to platit i v tom pátém?

Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

Max Verstappen se zařadil po bok pětice pilotů se čtyřmi a více mistrovskými tituly

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: Spontánní gratulace k Verstappenovu čtvrtému titulu

Ne vždy je vše sluncem zalité jako na stupních vítězů v Austrálii - o osm měsíců později létala éterem zvučná slova

Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

Lewis Hamilton získal ocenění Pilota dne a nadchl bojovným výkonem (ilustrační foto)

Nadvláda Mercedesů v Las Vegas, Verstappen proměnil hned první matchball

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  • Pátek

    • 1. Trénink (15:30 - 16:30)
    • Kvalifikace (19:00)
  • Sobota

    • 2. Trénink (15:30 - 16:30)
    • 1. Závod (19:30)
  • Neděle

    • 2. Závod (18:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Španělska (Barcelona)

FIA na týmy výrazně přitlačí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Staronový mistr přiznává: letos jsem přehodnotil své působení v Red Bullu. Na paškál se dostal i nevýrazný Pérez

  2. Leclerc se vztekal, Vasseura to vůbec nezajímá. Radiokomunikace se lehce červenala

  3. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  4. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  5. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  6. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud