GP ÁZERBAJDŽÁNU: Piastri ustál Leclercovy ataky, Monačan ani napočtvrté nezúročil pole-position

Oscar Piastri se dočkal vítězství díky vlastnímu dobrému výkonu (ilustrační foto) | foto: McLaren

S poněkud překopaným startovním roštem a očekáváním safety caru, případně červených vlajek se piloti postavili na start 17. Grand Prix ročníku 2024. Její průběh byl značně dramatický a závěr vysloveně vyhrocený.

Oproti předchozím dnům se počasí příliš nezměnilo - teplota zůstala na 26°C, trať byla ale poměrně horká (45°C), vlhkost vzduchu se ustálila na 25 procentech, ale panovalo prakticky bezvětří. Startovní rošt byl zaplněn bez poslední řady, protože dvojice Hamilton a Ocon po výměnách komponentů pohonných jednotek startovala z boxové uličky. Tyto okolnosti také ovlivnily volbu pneumatik - většina pilotů zvolila středně tvrdou směs, výjimku tvořili Albon, Ricciardo, Norris, Zhou, Ocon a Gasly.

Napjatě očekávaný start vyšel Leclercovi, ale za vedoucí dvojicí se pořadí měnilo: Sainz jr. neodolal útoku Péreze za první zatáčkou, to samé předvedl Russellovi Verstappen. Druhý Piastri se držel v Leclercově závětří, ale pouze do pátého kola, kdy se Ferrari utrhlo a Leclerc začal navyšovat náskok. V 15. kole už činil 5,147 vteřiny, když se začaly chystat zastávky v boxech.

Piastri zajel k mechanikům v 16. kole, Leclerc v okruhu následujícím. Poté se ale Monačan ocitl přímo před trojicí Albon, Piastri a Pérez, a i když zpočátku dokázal poněkud poodjet, za dvě kola už měl oba soupeře opět za zády. A ve 20. kole Piastri na konci cílové rovinky využil naplno systému DRS a šel do vedení. Uhájil ho i následným kličkováním, ale Leclerc se ho dokázal držet 26 kol. Ovšem ke smysluplnému útoku se dostal devět kol po ztrátě vedoucí pozice, Piastri si však držel vnitřní stranu a nedovolil Leclercovi dokončit útočný manévr.

V pozadí za touto dvojicí jel Pérez, jenž po několik kol měl výhodu DRS, poté zase odpadl až na 2,5 vteřiny. Zásadní situace nastala ve 46. kole, kdy Leclerc ztratil na Piastriho víc než vteřinu a Checo si mohl připravit finální útok na druhou pozici. Musel si však hlídat záda, protože za ním jedoucí Sainz jr. smazal devítivteřinovou ztrátu a měl z celé čtveřice nejčerstvější pneumatiky - Pérez stavěl ve 14. kole a Španěl až o čtyři kola později. Duel vyvrcholil v předposledním kole - Pérez se sice dostal v první zatáčce na úroveň Leclerca, ale ten měl lepší výjezd za vzápětí se před Mexičana dostal i Carlos. Bohužel mu nevyšla ideálně následující „dvojka“ a Sergio toho chtěl využít. Zhruba ve třetině delší rovinky, kde je k dispozici DRS došlo ke kontaktu obou vozů a po nárazu skončily na levé straně trati. Zatímco Pérez do vysílačky spílal v jazyce národním i angličtině, Sainz jr. se jen nevěřícně tázal, co to mělo být. Objektivně byl třemi čtvrtinami před Red Bullem a ze záběrů se zdá, že to byl spíš Mexičan, kdo mírně směřoval doprava a pokoušel se tlačit Sainze jr. k bariéře. Zachytil svou pravou přední pneumatikou za Carlosovu levou zadní - to vše je zřejmé z pohledu kamer zeshora i zezadu - ostatně bouřlivé názory panují i v naší diskusi.

Na trati zavlály žluté vlajky a poté byl aktivován virtuální safety car, takže Piastri mohl dojet do cíle a radovat se z vítězství, které si vybojoval sám, bez něčí pomoci. Daleko víc však byl sledován jeho týmový kolega, jenž eliminoval škody, jak se dalo. Po startu se hned v prvním kole posunul o pět pozic, poté postupně zdolal Hülkenberga a Cunodu (3. kolo) a Bearmana (8.) - během následujících výměn se posunul až na 5. příčku a snažil se na trati vytrvat co nejdéle. Podařilo se mu také v závětří Piastriho pozdržet Norrise, jenž se před výměnou snažil před Australana dostat. Boxová zídka navíc zkoušela na Red Bull i obvyklý fígl - v 31. kole dostal Lando pokyn k zastávce v boxech, aby byl na poslední chvíli zrušen. Norris tak stavěl až ve 38. kole a v tu chvíli měl na Verstappena ztrátu mírně přes 14 vteřin. Jenže na nové středně tvrdé směsi smazával na kolo půldruhé až dvě vteřiny a ve 48. kole na konci cílové rovinky Maxe bez problémů zdolal. Tím dosáhl maxima, protože před ním jedoucí Russell už byl příliš daleko. 

Verstappen si na začátku polepšil, stavěl ve 13. kole společně s oběma Mercedesy, ale s vozem nebyl spokojen. V 25. kole si stěžoval na funkčnost brzd, o osm kol později oznámil, že vzadu mu chybí přítlak a auto poskakuje tak, že ztrácí kontakt s vozovkou. Nakonec neměl proti letícímu Norrisovi obranu a ztratil z náskoku další tři body, protože Brit si ke svému výsledku přidal prémii v podobě nejrychlejšího kola. 

Mercedesy jely v podstatě osamělý závod - Russell i Hamilton zastavili u mechaniků v témže kole, protože to jejich odstup dovoloval. Russell se pak vrátil na pátou pozici zdoláním těch, co se před něj dostali při výměně, Hamilton měl pozici podstatně těžší, protože před nasazením tvrdé směs byl těsně za bodovanými příčkami a poté musel začínat opět z konce startovního pole. Dokázal se však dostat k sestavě Hülkenberg, Bearman, Colapinto bojující o poslední bodované příčky a nakonec se před všechny dostal, ovšem už neměl nárok na Albona. 

Alex rovněž vsadil na start s tvrdou směsí a stavěl také relativně pozdě, takže se ocitl v jedné chvíli na třetí pozici. K výměně zajížděl ve 32. kole poté, co jej předjel Hülkenberg a poté samozřejmě velmi rychle získával pořadí zpět. Haasy dlouho hýčkaly naději na lepší bodový zisk, ale nedovedly si poradit s překážkou jménem Colapinto. Ten spolehlivě odrážel všechny útoky a nakonec poprvé od dob Carlose Reutemanna a Grand Prix JAR 1982 opět získal pro Argentinu body. Hülkenberg se v samotném závěru propadl za Bearmana a tým se mu po závodě omlouval, nicméně Oliver tak jako první pilot v historii F1 získal ve dvou premiérových startech body, ovšem za dva různé týmy.

Smolný den prožili Cunoda a Stroll - v úvodním kole ve 4. zatáčce došlo ke vzájemné kolizi, po níž Kanaďana stihl plíživý platfuß a musel na konci prvního kola do boxů, aby nakonec odstoupil tři kola před cílem kvůli defektu brzd. Japonec měl natržený pravý bok a nakonec byl ze závodu stažen, aby vůz neutrpěl vážnější újmu, případě kvůi případnému trestu za nebezpečný provoz.

Poprvé od roku 2014 se McLaren ujal průběžného vedení v Poháru konstruktérů - šampionát ještě zdaleka rozhodnutý není, ale Norrisův odstup od Verstappena se opět o něco snížil. O to zajímavější bude sledovat následující Grand Prix Singapuru.

Dodatek:

Jak uvedla komise v 19:14 místního času v dějišti konání Grand Prix, byl incident vozů #55 a #11 jako závodní incident s tím, že žádné další opravné prostředky nebudou následovat. „Komisaři porovnali závodní stopu z předchozích kol. Pilot vozu #55 byl na své nebo blízko své závodní stopě, svírající mírný úhel od pravé zdi. Od výjezdu ze zatáčky 2 k místu kolize se přesunul ne více než o šíři vozu ode zdi. Pilot vozu #11 udělal týž manévr, ale jen o polovinu vozu od stejné zdi, přičemž jeho pozice byla více rovnoběžná se zmíněnou bariérou. Bylo zřejmé, že první vůz je vpředu a má právo volit stopu. Pilot #55 udělal mírný pohyb směrem k vozu za ním, ale měl omezený výhled. Závodní stopa vozu #11 nebyla nijak neobvyklá, ale pilot mohl udělat více, aby se vyhnul vozu, který viděl mnohem lépe. Z tohoto důvodu komisaři posuzují záležitost jako závodní incident, na němž nemá ani jeden pilot zásadní vinu, proto nebudou podniknuta žádná další opatření," praví se v oficiálním dokumentu.

GP Ázerbájdžánu (Baku City Circuit)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team 251:32:58,007
2. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 18+ 10,910
3. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 15+ 20,418
4. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 13+ 35,143
5. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing 10+ 1:17,098
6. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco F1 Team 8+ 1:25,468
7. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing 6+ 1:27,396
8. 43 Franco COLAPINTO argWilliams Racing 4+ 1:29,541
9. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 2+ 1:32,401
10. 50 Oliver BEARMAN gbrMoneyGram Haas F1 Team 1+ 1:33,127
 
 
11. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Team  + 1:33,465
12. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team  + 1:52,189
13. 3 Daniel RICCIARDO ausVisa Cash App RB Formula One T  + 2:06,907
14. 24 Guanyu ZHOU chnStake F1 Team Kick Sauber  + 2:08,841
15. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team  + 1 kolo
16. 77 Valtteri BOTTAS finStake F1 Team Kick Sauber  + 1 kolo
17. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing  + 2 kola
18. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari  + 2 kola
19. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco F1 Team   
20. 22 Juki CUNODA jpnVisa Cash App RB Formula One T   
 
 Nejrychlejší kolo:
  4 Lando NORRIS McLaren MCL38
Mercedes M15
Pirelli   1:45,255
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 83 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy