GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě | foto: Scuderia Ferrari

"Závodit v Monacu je totéž jako jezdit na kole v koupelně", prohlásil kdysi Nelson Piquet sr. Že v ulicích Monte Carla číhá nejedno nebezpečí, prokázal start do jubilejní 70. Grand Prix na této trati. Aby po dvou a půl hodinách vybuchlo Monte Carlo v radostné extázi.

Tým Haas v poslední řadě

Ještě včera byly odebrány všechny časy týmu Haas, protože podle šetření technické komise se pohyblivá část zadního křídla v režimu DRS otevírala více než na povolených 85 mm. Haas do kvalifikace nasadil inovovaný spoiler a jeho šéf Ayao Komatsu vysvětlil vzniklý problém jako nedostatečnou komunikaci mezi jednotlivými odděleními týmu, zabývajících se důsledky nasazení novinky. Konstrukční oddělení po testování na trati v Monte Carlu dostatečně důrazně neupozornilo na zmíněnou okolnost, což způsobilo výše uvedený nedostatek. Hülkenberg a Magnussen byli po smazání všech časů přesunuti do poslední řady. 

Červená vlajka

Nad miniknížectvím byla v neděli blankytná obloha, teplota vystoupila na 25°C, trať měla lehce přes čtyřicet stupňů. Diváci byli natěšeni na start svého domácího závodníka, ale nikdo netušil, že první pokus Grand Prix bude trvat více než minutu. Startovní pole se ohledně pneumatik rozdělilo na dvě poloviny: Red Bull, Mercedes, Aston Martin, Alpine plus Sargeant a Bottas měli na svých vozech tvrdé pneumatiky, ostatní zvolili středně tvrdou směs. 

Start vyšel nejlépe Leclercovi, nicméně za Ste. Dévote, kterou bok po boku projeli Piastri a Sainz jr., došlo k lehkému kontaktu a McLarenu a Ferrari a výsledkem byl defekt Španělovy levé pneumatiky. Ve chvíli, kdy Carlos za zatáčkou Massenet uhnul startovnímu poli z cesty, protože nemohl zatočit, došlo ve stoupání Beaurivage k těžké nehodě. Pérez na startu klesl za Bottase, Magnussen se ve zmíněném úseku nevešel mezi bariéru a zadní kola Pérezova vozu, jenž možná mírně vybočil doprava.

Mexičanův Red Bull se změnil v kulečníkovou kouli a při rotaci mezi svodidly ještě trefil projíždějícího Hülkenberga. Trať zasypaly trosky z Pérezova vozu a obou Haasů, takže poslední Zhou málem neprojel. Přibližně v téže chvíli ve výjezdu se zatáčky Portier došlo ke kolizi mezi vozy Alpine - Ocon jedoucí vpředu doslova přeskočil kolegovo pravé přední kolo. Rozčilený Gasly křičel do komunikace, že jsou oba vozy poškozeny, načež se dozvěděl, že závod byl zastaven.

Po 22 minutách vydalo vedení závodu zprávu, že restart bude proveden v následném pořadí: Leclerc, Piastri, Sainz jr., Norris, Russell, Verstappen, Hamilton, Cunoda, Albon, Gasly, Ocon, Stroll, Ricciardo, Alonso, Sargeant, Bottas a Zhou. Druhý pilot Ferrari tedy unikl přesunu na konec startovního pole - sice se do boxů s poškozenou pneumatikou dobelhal, ale jako poslední. Piastri ještě během přerušeného prvního kola žádal prověrku podlahy, jestli při kontaktu se Sainzen jr. nedošlo k jejímu poškození.

Podle posledních zpráv je nutné vyměnit svodidla na pravé straně úseku Beaurivage. Závod bude restartován v 15:44 středoevropského času, nejspíš na plný počet 78 kol. Poslední zprávy pak potvrdily, že se bude startovat z pevních pozic a Ocon po svém děsivém skoku za zatáčkou Portier rovněž bude mezi piloty, kteří k restartu nenastoupí. Uvidíme tedy pouze 16 vozů.

Restart

Zahřívací kolo bylo vedeno jako druhé, takže po startu piloti absolvovali ve skutečnosti 3. kolo z celkových osmasedmdesáti. Pro opakovaný start si v podstatě vyměnili volbu pneumatik - na středně tvrdé vyjeli Mercedesy, Aston Martiny a Verstappen, Gasly a Bottas. V podstatě to znamenalo, že pokud nedojde k nějaké další komplikaci, nejspíš špice závodního pole nebude stavět.

Sainz jr. a Piastri si tentokrát dávali pozor a čtveřice Leclerc, Piastri, Sainz jr. a Norris se s minimálními rozestupy postupně vzdalovala ostatním. Leclerc v čele vlastně nikdy nepřipustil nějaké ohrožení, i když se Piastri dostával do dosahu DRS, pečlivě si hlídal vedení a hlavně nechyboval. Sainz jr. s Norrisem se občas Piastrimu a navzájem přibližovali, pak zase vzdalovali, ale nikdy nedošlo k zásadnímu útoku. 

Prvním důležitým bodem byly okruhy 41 a 42, kdy při zdolávání Alonsa a vláčku pilotů za ním nabral Piastri ztrátu 2,5 vteřiny. Sice dokázal o něco zrychlit, ale už se nikdy výrazně na Leclerca nedotáhl. Jestli McLaren zejména v případě Norrise uvažoval o undercatu, znemožňoval to Russell, jehož ztráta nebyla tak velká, aby nehrozilo, že se Norris propadne za něj. 

Od 70. kola Piastri vzdal boj o vedení a mírně zpomalil, aby za sebou držel Sainze jr. a umožnil Norrisovi útok. Dokazoval to i fakt, že Sargeant, jehož krátce předtím předjeli o kolo, se jich bez potíží držel. Záměr ale nevyšel - Sainz jr. sice Piastriho neohrozil, ale Norris se k žádnému ataku nedostal. Leclerc proto navýšil svůj náskok na 8 vteřin a když sdělil v 74. kole týmu, že už chce jenom dojet do cíle, vzápětí přidal další vteřinu... Za obrovského aplausu projel pod šachovnicovou vlajkou, kterou v rukou držel slovutný fotbalista Kylian Mbappé. V boxech mu mimo jiné aplaudovali i Carlos Sainz sr. či vítězův bratr Arthur.

Ostatní piloti jeli v podstatě v neměnném pořadí, i když jsme na samotném chvostu několik manévrů viděli. Jak je v ulicích knížectví těžké předjíždět, naznačila sestava Alonso, Ricciardo, Sargeant, Zhou a Bottas. Především první dva vlastně jeli v závěsu téměř celý závod a Daniel přesto nenašel žádnou skulinu. Někteří další zkoušeli nějaké změny ve strategii: Bottas vyměnil pneumatiky (16. kolo) a dokonce nějakou dobu držel nejlepší čas, Zhou se postupně propadal, takže nejpilnějším útočníkem byl Stroll, jenž si ale závod zkazil škrtnutím o bariéru v šikaně na nábřeží a musel s poškozeným levým zadním kolem do depa - plášť se mu naštěstí svlékl až v boxové uličce. Poté si dokázal poradit se Zhouem a Sargeantem, ale ztráta byla příliš velká. 

O závěrečné drama se pokusili Verstappen a Hamilton - stavěli krátce po sobě (Lewis v 51. kole, Max o dvě později), ale v případě Mercedesu undercut nevyšel a Lewis se tradičně divil, kde nabral takovou ztrátu (2,6 vteřiny). Zatím Verstappen rychle smazal dvanáctivteřinovou mezeru a dotáhl se na Russela. Od 63. kola měl k dispozici DRS, ale ani on nenašel klíč, jak se před George dostat dopředu. Nakonec se k dvojici přidal i Hamilton, ale pořadí této trojky zůstalo také neměnné. Stejně dopadl i déletrvající souboj Cunoda-Albon, z něhož vyšel vítězně Japonec. Albon nakonec v samotném závěru chyboval, takže velký časový odstup neodpovídá tlaku, který na soupeře dvě třetiny závodu vyvíjel. Nicméně se bezesporu radoval z prvních bodů, které letos pro Williams zajistil.

Leclerc se tedy konečně dočkal a jenom zintenzivněl otázku, zda se nám po dvou dominantních sezónách Red Bullu poněkud nemění rozložení sil. Ale pořád je brod ještě dost daleko na to, abychom byť jen pomýšleli na rozepnutí knoflíku u kalhot...


Sestřih GP Monaka - video:

GP Monaka (Circuit de Monaco)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 252:23.15,554
2. 81 Oscar PIASTRI ausMcLaren F1 Team 18+ 7,152
3. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Ferrari 15+ 7,585
4. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team 12+ 8,650
5. 63 George RUSSELL gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 10+ 13,309
6. 1 Max VERSTAPPEN nldOracle Red Bull Racing 8+ 13,853
7. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas F1 Team 7+ 14,908
8. 22 Juki CUNODA jpnVisa Cash App RB Formula One T 4+ 1 kolo
9. 23 Alexander ALBON thaWilliams Racing 2+ 1 kolo
10. 10 Pierre GASLY fraBWT Alpine F1 Team 1+ 1 kolo
 
 
11. 14 Fernando ALONSO espAston Martin Aramco F1 Team  + 2 kola
12. 3 Daniel RICCIARDO ausVisa Cash App RB Formula One T  + 2 kola
13. 77 Valtteri BOTTAS finStake F1 Team Kick Sauber  + 2 kola
14. 18 Lance STROLL canAston Martin Aramco F1 Team  + 2 kola
15. 2 Logan SARGEANT usaWilliams Racing  + 2 kola
16. 24 Guanyu ZHOU chnStake F1 Team Kick Sauber  + 2 kola
17. 31 Esteban OCON fraBWT Alpine F1 Team  podlaha
18. 27 Nico HÜLKENBERG deuMoneyGram Haas F1 Team  nehoda
19. 11 Sergio PÉREZ mexOracle Red Bull Racing  nehoda
20. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkMoneyGram Haas F1 Team  nehoda
 
 Nejrychlejší kolo:
  44 Lewis HAMILTON Mercedes W15
Mercedes M15
Pirelli   1:14,165
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 52 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy