Analýza sektorů: O kolik mohl Hamilton porazit Williamsy?

Petr Hlawiczka, 21. června 2014, 17:30 Google+

SPIELBERG - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; O kolik dnes mohl porazit Lewis Hamilton oba Williamsy - nebýt jeho chyby v poslední části kvalifikace? A kdo byl nejrychlejší na rovinkách?

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 23.06. 11:24) Napište svůj názor
Hamilton, Lewis

Hamilton, Lewis | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Okruh nedaleko Spielbergu je v kalendáři z pohledu času na kolo nejkratší - piloti ho zvládají pod 70 vteřin - a také poměrně jednoduchý: první sektor začíná stoupání do pomalé pravotočivé zatáčky - důležité je dostat se co nejblíže vrcholu a na výjezdu si dát pozor na dodatečný podélný obrubník (Angličané mu přezdívají "párek"). Na konci dlouhé rovinky před prudkým brzděním končí.

Druhý sektor po další pomalé pravotočivé zatáčce obsahuje první DRS zónu, kterou uzavírá místo pro měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap). Následuje pomalá pravotočivá zatáčka č. 3, další zatáčku projíždějí na plný plyn a první ze dvou levotočivých zatáček - velmi rychlá pátá.

Následuje třetí sektor začínající rychlou levotočivou šestou zatáčkou s akcelerací a jízdou naplno skrz sedmou zatáčkou. Na pilot čekají poslední dvě pravotočivé zatáčky 8. a 9. Důležitý je dobrý nájezd na cílovou rovinku s druhou DRS zónou - nachází se před ní sice široký obrubník, ale náhle končí trávou.

Více technických informací o Red Bull Ringu najdete zde.

mapa
Mapa Red Bull Ringu (zdroj: FIA)

Pole-position si překvapivě připsal Felipe Massa, kterému se to podařilo téměř po šesti letech od posledního podobného úspěchu před Velkou cenou Brazílie 2008 - nedosáhl přitom nejrychlejšího času v žádném ze tří měřených sektorů.

O kolik jej mohl překonat Lewis Hamilton - nebýt jeho smyku při brzdění v Q3? Pokud bychom sečetli jeho nejlepší sektory, mohl být o 0,434 s lepší a minimálně o 0,093 sekundy před Massou - v poslední části se mu však nepočítal ani jeden poslední sektor, protože se v něm při svém prvním pokusu dostal všemi čtyřmi koly za bílou čáru, kterou komisaři dnes pečlivě hlídali a dosažené časy při jejím přejetí ihned mazali.

Brit před svým kiksem předvedl absolutně nejrychlejší první i druhý sektor, jeho týmový kolega Rosberg vládl sektoru třetímu.

Svou nejlepší kvalifikaci zajel také Valtteri Bottas - ovšem i před něj by se dostal druhý Mercedes Nica Rosberga, kdyby se mu podařilo poskládat dohromady ideální kolo jako Finovi, což dokázal v Q3 jako jediný. Oba Williamsy v první řadě jsme viděli naposledy v sezóně 2003.

Nejvíce si v rukávu po Hamiltonovi schovával Alonso, který mohl být teoreticky o 0,26 s rychlejší. Na elitní desítku měl i Sergio Pérez, jenž své kolo mohl zajet o 0,195 s rychleji. Mexičan místo toho vypadl a kvůli kolizi s Massou z Kanady byl odsunut ještě o pět míst vzad, příjemné 11. místo tak připadlo Buttonovi - zaručuje mu čistou stranu roštu, volnost v oblasti pneumatik a s tím související strategické hrátky, které se obvykle letos vyplácely Force Indii.

sektory
Nejrychlejší sektory

Bez měřeného kola v Q3 zůstal i Nico Hülkenberg, jenž při svém nejlepším pokusu (1:09,836 min) rovněž všemi čtyřmi koly přejel čáru před poslední zatáčkou - to by mu však stačilo jen na 7. místo.

V poslední části se nedokázali zlepšit Daniil Kvjat ani Kimi Räikkönen. Ze strany Rusa jsme viděli další výborný výkon - překonal svého zkušenějšího týmového kolegu z Toro Rosso Jeana-Erica Vergneho. To Kimi se s Ferrari stále pere a zůstává v hlubokém stínu Fernanda Alonsa.

 

Maximální rychlosti
Rychlosti na rovinkách dokládají dominanci Mercedesu v oblasti pohonných jednotek: 8 vozů poháněných agregáty z Brixworthu obsadilo prvních 8 pozic, co dodat? Massa se svým Williamsem o 8,3 km/h než Räikkönen s Ferrari, které Renault za zády Vergneho překonalo jen o 0,1 km/h.

Konfigurace okruhu nahrává nižšímu přítlaku, který zvolil Williams. Na druhou stranu vůbec nesedí Red Bullu, který po Rakousku chystá velkou analýzu pohonných jednotek Renaultu a jejich pokroku. Odborný poradce Helmut Marko dnes potvrdil, že nebudou váhat se porozhlédnout po jiném řešení (s výjimkou Mercedesu), nevyloučil vývoj vlastního motoru, o kterém jsme psali zde.

Renault se sice zlepšil, na Mercedes přesto stále ztrácí, což i rakouského týmu nesou nelibě. Jeho vozy na nejrychlejší Mercedes na rovinkách ztrácely až 15 km/h, k jejich předjetí by jim zítra tedy nepomohlo ani DRS. Souvisí to ale spíše s aerodynamickou konfigurací vozu než s tak velkým deficitem na straně motoru, jak jde vidět na příkladu Toro Rosso.

rychlosti
Maximální rychlosti (v km/h)

Pneumatiky
Williams dnes těžil z výborné práce s pneumatikami, na rozdíl od soupeřů je dokázal rychle dostávat na ideální provozní teplotu, ostatní se s tím trápili. Alan Permane z Lotusu si proto opět rýpnul do Pirelli, které letos připravilo "příliš tvrdé" směsi.

Zítra se schyluje k velmi zajímavým bitvám. Očekávají se dvě zastávky, ale stejně jako v Kanadě by se někteří mohli pokusit o jízdu na jedinou zastávku, pokud jim bude nahrávat vývoj dráhy či výjezd safety caru. Zítra by mělo být tepleji, podobně jako dnes, týmy mají tedy k dispozici dostatek relevantních dat pro výpočet optimálních strategií.

Velká cena Rakouska je vypsána na 71 kol, papírově nejrychlejší tedy po startu na super-měkkých pneumatikách vypadá strategie s přezutím na měkkou v 13. a v 42. kole. V případě strategie měkká-měkká-superměkká by zastávky mohly přijít v 29. a v 58. kole. Troufne-li si někdo na jedinou výměnu pneumatik, mělo by k ní dojít v 18. kole (přezutí ze super-měkké na měkkou).

 

Přehled všech časů: zde (PDF).

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: O kolik mohl Hamilton porazit Williamsy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 23.06.2014 11:24 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Prohlášení týmů po kvalifikaci v Rakousku: Hamilton prý není zklamaný

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud