Technika v Kanadě: Přední křídlo Red Bullu pod drobnohledem

Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Na první pohled se na předním křídle Red Bullu mnoho věcí v Kanadě nezměnilo. Při bližším zkoumání však na povrch vyplyne spousta jemných úprav, ke kterým tým sáhl pro vylepšení aerodynamické efektivity svého vozu RB7.

Red Bull neusíná na vavřínech a dále pokračuje ve vývoji svého monopostu. V Kanadě na okruhu, který vyžadoval menší přítlak, představil nové přední křídlo. Obecně pro mě byly jen malé změny na vozech pro mne vcelku překvapením - obzvlášť u McLarenu, který s sebou přivezl zadní křídlo  (velikostí horní klapky s nadsázkou připomínající vrata) podobné tomu, s nímž jezdil ve zcela odlišném Monaku. Pro Monzu však budou muset vyvinout nové křídlo pro velmi nízký přítlak.

Výraznější úpravu tohoto prvku představil jen Renault - křídlo ve tvaru W podobné tomu, které testoval již loni. Jeho aerodynamická efektivita se podle Garyho Andersona pohybovala kolem 3:1 (přítlak:odpor), což představuje velký rozdíl proti celkové aerodynamické efektivitě monopostu 3,5:1. Do kvalifikace s vyhlídkou na mokrý závod jej nenasadil, stejně jako své nevídaně tvarované křídlo pro maximalizaci efektu DRS nevyužil ani Williams.

zadni_kridla
Zadní křídla, která týmy nasadily během tréninků v Kanadě

Přední křídla v Kanadě
Optimalizace nastavení předního křídla pro nižší úrovně přítlaku představuje pro týmy opravdový oříšek, nemohou jej měnit tak radikálně, jako zadní část. Zbytek vozu je totiž navržen tak, aby pracoval s proudem vzduchu, který k němu plyne z odtokové hrany předního křídla, proto se nedá přítlak snížit pouhým zmenšením úhlu náběhu jeho klapky.

Pokud by k tomu došlo, nesnížil by se přítlak pouze v přední části vozu, ale přišel by o něj celý zbytek monopostu, čímž by došlo k značnému narušení aerodynamiky. Proto týmy volí pro snížení odporu drobné úpravy, které jsou výsledkem pečlivé práce v CFD a v aerodynamických tunelech. Co se tedy změnilo na předním křídle Red Bullu?

redbull_fw2

Došlo k protažení výřezu směrem nahoru a dovnitř (1), změnila se odtoková hrana horní klapky, která již není tak vyříznutá (2) a směrem k vnitřní části se zaobluje a zvedá (3). Red Bull se tím snaží dostat více vzduchu ke spodní části vozu a zefektivnit proudění kolem bočnic k difuzoru.

Sebastian Vettel měl při své havárii upravenou vnitřní část horní kaskády (4), profily se směrem okraji stáčely dolů. Tuto verzi však Red Bull po zbytek víkendu již nenasadil - buď jich neměl dost, nebo řešil závažnější problémy (KERS) a na jejich testování neměl čas (Webber třetí trénink musel nedobrovolně vynechat).

Změnilo se vnitřní uchycení spodní klapky k méně zaoblenému hlavnímu profilu, kde se objevil zářez směrem k zadní části vozu (5), stejně jako uchycení k bočnici křídla, které je ve spodní více zakroucené (8). Došlo i na protažení drobného vertikálního prvku pod křídlem až náběžné hraně hlavního profilu (7).

redbull_fw1

V očekávání mokrého závod se však tým nakonec rozhodl použít starší verzi generující vyšší přítlak.

Foto: Vodafone McLaren Mercedes, Williams F1, Lotus Renault GP, Red Bull Racing

Diskuze:

Počet příspěvků: 2 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu