FIA oznamuje zásadní omezení startů a radiokomunikace

Tak co mu vlastně můžeme říct? Komunikace bude opět značně omezena

Tak co mu vlastně můžeme říct? Komunikace bude opět značně omezena | foto: McLaren

Nejčastější požadavky týkající se zlepšení atraktivity a dramatičnosti závodů se týkaly startovní procedury a komunikace mezi piloty a boxovou zídkou. FIA nyní zveřejnila první výrazné úpravy pravidel.

Nové varianty pravidel by měly platit od Grand Prix Belgie, tedy po letní, téměř měsíční přestávce po závodě v Maďarsku. Součástí těchto změn bude striktní omezení startovacích systémů, aby piloti měli větší vliv na odjezd ze startovního roštu. 

FIA informovala týmy s cílem upřesnit článek 20.1 Sportovních pravidel F1(v němž se uvádí, že "pilot musí ovládat vozidlo sám a bez pomoci"), aby byl náležitě respektován. Charlie Whiting v daném dokumentu uvedl, že nařízení bude důsledně vyžadováno "s cílem, aby za přípravu startovní procedury byl odpovědný výhradně pilot".

Pokud nahlédneme do technické směrnice TD/017-15 nazvané Startovní příprava a procedura, zjistíme, že FIA se zaměří na činnost spojky jak z technického hlediska, tak z oblasti zásadního omezení radiového provozu.

S okamžitou platností se nesmí bod záběru spojky měnit od okamžiku, kdy vůz poprvé po otevření boxové uličky před závodem opustí garáž až do konce uzavření startovního roštu na začátku velké ceny.

FIA chce navíc omezit schopnost týmu pomáhat pilotům s nalézáním správného bodu záběru spojky. Od závodu ve Spa musí být aktivace nelezení bodu záběru spojky potlačena tak, že se vyřadí jakákoliv tlačítka či přepínače spojené s touto funkcí. FIA dodává, že "aktualizace bodu záběru z jeho vyhledávání by měla být znemožněna nastavením [položky ECU] BBitePointFinderUsed na nulu."

img-responsive

Starty by měly být více v rukou pilotů. | foto: Sauber Motorsport AG

FIA tak zveřejnila první úpravy radiové komunikace za účelem omezení informací, které dostávají piloti z boxové zídky. Technická směrnice uvádí, že jakékoli komunikace z boxů během zaváděcích či zahřívacích kol bude omezena na bezpečnostní a sportovní informace, takže budou vyloučeny jakékoli pokyny týkající se startovních procedur.

Whiting dodává, že budou tolerovány pouze takové zprávy, které mají ryze bezpečnostní charakter - kritický problém s autem, varování při poškození pneumatik, případně údaje o problémech vozu soupeře, které by mohly mít vliv na informovaného pilota. Dále pak budou povoleny pokyny k odvolání do boxů k opravě nebo odstavení vozů, informace týkající se situace na trati (například žluté vlajky, červené vlajky, přerušený závod a podobné instrukce), sdělení o povaze trati, pokud jsou podmínky třeba z důvodu deště na různých místech rozdílné, případně na povinnou výměnu pořadí s jinými piloty (získání nedovolené výhody).

FIA upozornila, že pokud kdokoli odešle pilotovi jakoukoli jinou zprávu, dojde k nedodržení článku 20.1 Sportovních předpisů, což by mělo vést po prošetření k následné pokutě.

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu