Pod pokličku k pneumatikářům

Räikkönen, Kimi

Räikkönen, Kimi | foto: McLaren

Jak probíhá příprava pneumatik pro závod a jak funguje spolupráce mezi dodavatelem Michelin a týmy F1?

Inženýři mající na starosti motory a aerodynamiku zrychlí monopost po tvrdé práci u návrhů, v aerodynamickém tunelu a na brzdě o jednu nebo dvě desetiny na kolo, ale dobrá pneumatika může vynést i celou vteřinu.

Přes snahu FIA redukovat vliv pneumatik, jsou tyto prakticky klíčovým faktorem a válka Bridgestone a Michelin spotřebovává ohromné finanční prostředky. Výrobci pneumatik jsou s týmy ve velmi úzké spolupráci.

„Michelin má dva techniky na každý tým,“ vysvětluje Andy Fern, který zajišťuje součinnost Michelinu a McLarenu. „Jeden má na starosti závody a druhý testy. V zimě pracujeme společně. Naše role na dráze je získané informace reprodukovat vývojovému centru v Clermont Ferrand, a dále se setkáváme při mítincích a telefonních konferencích s lidmi z McLarenu.“

Fern dále říká, že ve věci pneumatik je vše velmi rychlé. Počínaje testy a konzultacemi, následně úpravou směsi a poté výrobou. „Ale při přípravě nové konstrukce hodnotíme gumu při testech na více okruzích.“

Vždy v pondělí před závodem se koná setkání všech závodních a testových inženýrů Michelin a hodnotí se získaná data a informace. Poté následuje telefonická konference mezi mnou, mým kolegou pro testy a McLarenem. „Diskutujeme o dvou vybraných specifikacích a podle hrubého odhadu počasí přemýšlíme o tom, jak která směs bude na případné změny počasí reagovat.“

Fern dále vyzdvihl význam spolupráce s týmem na nastavení zavěšení kol, neboť odklon, sbíhavost kol a tlak v pneumatikách hrají velkou roli pro správnou funkci zvolených pneumatik. Ve čtvrtek pak mechanici Michelinu připravují pneumatiky na disky včetně perfektního vyvážení.

Podle pravidel smí tým začít závodní víkend se dvěma typy suchých pneumatik, ale do soboty musí být rozhodnuto, které gumy bude ten který jezdec používat po zbytek víkendu. „V pátek je prioritou správný výběr.“

Jakmile je rozhodnuto, které pneumatiky budou pro zbytek víkendu použity, Fernova úloha spočívá v neustálé kontrole dat, teplot, tlaků a dalších údajů, ze kterých by měl spolu s týmem dosáhnout nejlepšího výkonu pneumatik v souvislosti s měnícími se podmínkami na trati.

A jak je to s tajnými daty a možností předávat je mezi konkurenčními týmy používajícími shodné pneumatiky? „Samozřejmě, že máme přístup k datům všech našich týmů, ale jde o data všeobecná, která nesouvisí s monoposty a jejich nastavením. Cokoliv co by mohlo přinést výhodu některému z našich týmů je přísně důvěrné,“ ubezpečuje Andy Fern a dodává, že spolupráce mezi McLarenem a Michelinem je podle něj znamenitá a velmi profesionální.


Foto: McLaren Mercedes

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu